۱۶:۳۰ ۱۴۰۱/۹/۲۵
تحلیلگر رسانه:

وارونگی افکارعمومی محصول غفلت از مساله اقناع است

وارونگی افکارعمومی محصول غفلت از مساله اقناع است

تحلیلگر حوزه فرهنگ و رسانه گفت: داشتن نگاه درجه دو به ابزارهای رسانه‌ای و تعارض میان گفتار و کردار و نداشتن راهبرد اقناعی از عوامل مهم تشدید پدیده وارونگی افکار عمومی است.

به گزارش کاسپین24 | بر اساس یافته های علمی، وارونگی افکار عمومی به عنوان پدیده ای چندبُعدی و مسئله‌ای فرایندی از جنس واکنش‌ها است که عواملی نظیر ضعف عملکرد نظام اطلاع رسانی و رویکرد سنتی و انفعالیِ رسانه های رسمی، وجود شکاف در اجتماع و بی اعتنایی به نیازهای واقعی مردم، عدم توجه به ظرفیت های اقناعی و غیره از مهمترین عوامل موثر در بروز آن هستند.

همچنین مسایلی مانند جلب اعتماد عمومی و مراقبت دائمی از آن، اولویت بخشی به مخاطب در فرایند ارتباطی، توجه ویژه به مقوله اقناع در فرایند مدیریت پیام و غیره برای جلوگیری از بروز پدیده وارونگی افکار عمومی بسیار موثر هستند.

«سینا قربانی» کارشناس‌ ارشد مطالعات رسانه در رابطه با عوامل موثر بروز پدیده وارونگی افکارعمومی، بیان کرد: وارونگی افکارعمومی صرفا ابعاد ارتباطی ندارد و دربرگیری این وضعیت به بُعدی های اجتماعی نیز بسیار پراهمیت است.

وی افزود: در عصر فعلی،غالب تصاویر شکل گرفته از واقعیت موجود در ذهن انسان به واسطه رسانه‌ها است و این تصاویر ادراک ما را شکل می‌دهند و در همین روند رفتار ما مورد کنترل قرار می گیرند بنابراین اگر بخواهیم بدون توجه به مسئله اقناع افکارعمومی وارد حوزه هایی مانند اقتصاد،فرهنگ و سیاست بشویم قطعا شکست خواهیم خورد.

وی ادامه داد: مسئله افکارعمومی یکی از مهمترین عرصه‌های مدیریتی در دولت‌ها و حکومت‌ها است اما متاسفانه در ایران به میزان کافی نیروی انسانی جوان، متخصص،کارآمد و متعهد در امور اجرایی این عرصه نداریم.

این تحلیلگر مسایل فرهنگ و رسانه، با ذکر یک مثال در مورد پدیده وارونگی افکارعمومی گفت: تعارض بین گفتار و کردار یک مسوول بدون داشتن پیوست اقناعی موجب تشدید وارونگی می شود.

قربانی با تاکید بر اینکه مدیرانی که افکارعمومی را به خوبی نمی‌شناسند قطعا اثر سوء بر شاخص اعتماد عمومی دارند، اظهارکرد: رسانه های رقیب و دشمن تلاش دارند تا مخاطب ایرانی را به این شناخت برسانند که بگویند هر زمانی دولت وعده‌ای داد باید طور دیگری عمل کرد که نتیجه این نوع تسلط در افکارعمومی توسط رقیب، سبب کنترل افکارعمومی و ایجاد هرج‌ومرج اجتماعی می‌شود.

وی ادامه داد: تربیت نیروی انسانی جوان،متعهد و متخصص، بازنگری در حوزه حکمرانی افکارعمومی،اصلاح رفتارها و داشتن راهبردهای اقناعی در اجرای سیاست ها و برنامه‌های ملی،منطقه‌ای،استانی و محلی می تواند تاثیر بسزایی در خنثی سازی وضعیت وارونگی افکارعمومی داشته باشد.


منبع : ایرنا