۱۹:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۱۶

وضع بد مازندرانی ها در بیماری های دیابت و فشار خون

وضع بد مازندرانی ها در بیماری های دیابت و فشار خون

طبق داده های آماری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران از ۵۱ هزار نفر فوتی از اسفند ۱۳۹۸ تا پایان ۱۴۰۱ در این استان ۹ هزار و ۱۷۹ نفر براثر عوارض ناشی از ابتلا به دیابت و پُرفشاری خون بود در حالی که فوتی ها براثر ابتلا به انواع سرطان در این بازه زمانی یک هزار و ۳۰۰ نفر کمتر از این میزان است.

به گزارش کاسپین24 |‌ تلقی بیشتر افراد جامعه از عوامل مرگ و میر همواره روی گزینه سرطان به عنوان بیماری جان گیر پُررنگ است اما داده های آماری مسوولان بهداشت و درمان در مازندران نکته قابل تامل در خود دارد و آن اینکه مرگ و میر براثر عوارض ناشی از ابتلا به دیابت و پُرفشاری خون در این استان بالاتر از موارد مرگ براثر سرطان است.

طی سالهای اخیر این موضوع که مازندران به عنوان استان نخست ابتلا به بیماری دیابت قرار دارد بارها از سوی مسوولان حوزه بهداشت و درمان عنوان شده است و البته گرفتار بودن سلامت مردم این استان به بیماری های غیرواگیر تنها به همین بیماری خلاصه نمی شود و پرفشاری گریبانگیر سلامت مردم استان است.

به طوریکه بنا به آمار و داده های وزارت بهداشت، ‌درمان وآموزش پزشکی در رتبه بندی میزان ابتلا مردم استان های کشور به بیماری پرفشاری خون مازندران در این خصوص رتبه پنجم را دارد و این نشان می دهد وضعیت سلامت مردم استان در این زمینه هم حال خوشی ندارد.

وضعیت کنونی سلامت مردم مازندران نشان می دهد که این استان میانگین های کشوری را در نوردیده است؛ در حالی که میانگین ابتلای جمعیت کشور به دیابت ۱۴ درصد است، در مازندران نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت به دیابت مبتلا هستند و در حال حاضر بیشتر از ۲۰۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت در این استان شناسایی شده است.البته موضوع ارزیابی سلامت مازندرانی ها به همین جا ختم نمی شود و بنا به گفته و اظهار نظر مسوولان امر در حوزه بهداشت و درمان ۷۰ درصد مردم استان کم تحرک هستند و این فاکتور خود عاملی برای بروز بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت به شمار می رود.

در این میان ابتلا به دیابت و پرفشاری خون عوارضی با خود به همراه دارد و در طی سالها ابتلا فرد به این بیماری ها اعضا و جوارح حیاتی از جمله قلب و کلیه ها تحت تاثیر آن قرار می گیرند و به مرور از بین می روند و به همین دلیل بعد از چد سال از ابتلا افراد به این بیماری ها شاهد افزایش موارد بیماران دیالیزی و یا ناراحتی های قلبی و سکته مغزی و قلبی هستیم.

موضوعی که در آمارهای مرگ و میر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران نیز به آن اشاره شده است و معاون بهداشتی دانشگاه آن را توضیح داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی مازندران روز پنجشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:‌ در مدت سه سال اخیر ۵۱ هزار مورد فوت در استان ثبت شده و در بررسی این آمارها نتایج قابل تاملی به دست آمده است.

عباس علیپور افزود:‌ از این تعداد ثبت موارد مرگ و میر در مازندران ۱۳ هزار و ۶۳۳ مورد براثر بیماری های قلبی و عروقی فوت کردند.

وی ادامه داد:‌ همچنین در این مدت که دوران همه گیری بیماری کووید ۱۹ قرار داشتیم ۹ هزار و ۹۸۹ مازندرانی براثر ابتلا به این بیماری جان دادند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی مازندران تعداد فوتی های استان براثر ابتلا به سرطان را هفت هزار و ۸۷۲ نفر اعلام کرد و گفت: از مجموع فوتی های این مدت ۹ هزار و ۱۷۹ نفر براثر ابتلا به دیابت و پُرفشاری خون در گذشتند که به تفکیک چهار هزار و ۴۸۴ نفر از عوارض ناشی از پُرفشاری خون و چهار هزار و ۳۳۳ نفر براثر عوارض دیابت جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: در حالیکه تشخیص به موقع و زودهنگام بیماری های غیرواگیر به خصوص دیابت می تواند در طول عمر افراد مبتلا تاثیرزیادی دارد.

به گفته علیپور به طوریکه براساس آمار سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار هزینه های درمان بیمار مبتلا به دیابت است که در صورت تشخیص به موقع و شناسایی این افراد می توان از عوارض آن کاست.

وی تصریح کرد: کم تحرکی، ‌چاقی و تغذیه نادرست و استفاده از غذاهای فست فودی و پُرکالری از جمله دلایلی است که مازندرانی ها را بیشتر گرفتار این بیماری های غیرواگیر می کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی مازندران اظهارداشت: نیمی از مردم این استان از بیماری های ناشی از کم تحرکی رنج می برند و این خود عامل تشدیدکننده در بروز این بیماری ها به شمار می رود.


منبع : ایرنا