۱۷:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۹

پاشیدن بذر ناامیدی و ترس راهبرد غرب در جنگ رسانه‌ای با ایران

پاشیدن بذر ناامیدی و ترس راهبرد غرب در جنگ رسانه‌ای با ایران

تحلیلگر رسانه گفت: پاشیدن بذر یاس و ناامیدی در میان مردم و به ویژه نسل جوان به منظور بی‌تفاوت کردن آن‌ها نسبت به کشور خود و تحولات احتمالی، راهبرد غرب در جنگ رسانه‌ای با ایران است.

به گزارش کاسپین24 |سینا قربانی افزود : جنگ رسانه‌ای از قرن های گذشته وجود داشته و همواره اتکا به این جنگ جزو جدایی ناپذیر سیاست‌های ابرقدرت‌ها بوده است، اما آنچه که امروز چگونگی و وضعیت این جنگ را تغییر داده است، توسعه زیرساخت و راهبردهای رسانه‌ای است.

وی ادامه داد: در عصر حاضر، جنگ رسانه‌ای به ابزاری برای جلوه دادن قدرت نرم و هژمونی رسانه‌ای بر افکار و ذهن مخاطبان است.

تحلیلگر رسانه تصریح کرد: جنگ رسانه‌ای دامنه بسیاری وسیعی دارد که می توان به عرصه روانشناختی، تاکتیک های نفوذ و ارتباطی اشاره کرد و طبیعتا کشور و ملتی در این میدان جنگ می توانند به دشمن غلبه کنند که بتوانند بر انواع ابزارها و فنون رسانه‌ای تسلط داشته باشند.

این کارشناس ارشد مطالعات رسانه با اشاره بر اینکه در عصر فعلی ابزارهای ارتباطی علاوه بر نقشی که با تاثیرگذاری سریع و اقناع جمعی بر افکارعمومی دارند توانایی تولید رضایت هم دارند، اظهار کرد: در روش تولید رضایت، دشمن در بلند مدت اطلاعات ذهنی مخاطبین را به‌گونه‌ای مدیریت می کند که رفتار سیاست مداران در بحران‌ها، عینا مطلوب نظر آنان باشد.

قربانی، با بیان سه راهبرد دشمن در میدان جنگ‌رسانه‌ای، گفت: تاثیرگذاری شدید بر افکارعمومی جامعه از طریق جنگ رسانه‌ای با ابزار خبر و اطلاع‌رسانی هدفمند و کنترل شده همواره جزو روش‌های قطعی نظام‌سلطه برای پیش‌برد اهداف سلطه‌گرایانه در نقاط مختلف جهان است.

وی تصریح کرد: ترساندن از فقر، مرگ یا قدرت خارجی سرکوب‌گر و پس از آن دعوت به تسلیم از طریق تولید و توزیع شایعات و دامن زدن به آن برای ایجاد جو بی‌اعتمادی و ناامنی روانی نیز از دیگر راهبردهایی است که در جنگ رسانه‌ای بر علیه اندیشه و افکار مردم از آن استفاده می کنند.

این تحلیلگر مسایل رسانه با اشاره به یکی دیگر از راهبردهای نظام سلطه در جنگ رسانه‌ای، گفت: راهبرد سوم پاشیدن بذر یاس و ناامیدی در میان مردم و به ویژه نسل جوان به منظور بی‌تفاوت کردن آن ها نسبت به کشور خود و تحولات احتمالی آن است.

قربانی با تاکید بر نقش ابزارهای ارتباطی در تصویرسازی ذهنی، گفت: تصویر ذهنی همان تصاویری است که از خویشتن، خود داریم؛ به عبارتی بر اساس "نظریه تصویر ذهنی"، انسان بیش از آنکه با واقعیات سروکار داشته باشد، با برداشتی که از واقعیت دارد، سروکار دارد و نهایتا نیز بر اساس همین برداشت‌ها و تصاویر ذهنی تصمیم‌گیری می کند.

او افزود: تجربیات، دانش، علایق و گرایش های فردی در ایجاد تصویر ذهنی موثر هستند و لذا افراد از یک موضوع واحد، برداشت های یکسان ندارند و به همین دلیل است که در مواجهه با موضوع واحد، واکنش های متفاوت از خود نشان می‌دهند.

قربانی تصریح کرد: کشورهای سلطه‌گر با استفاده از ابزار رسانه و عملیات روانی سعی می کنند تصویر ذهنی خود نزد ملت های دیگر را آن‌طور که می خواهند شکل بدهند لذا راهبرد ایران‌هراسی در جهان نیز بر مبنا همین تصویر سازی ذهنی است.


منبع : ایرنا