۲۱:۱۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴

پرخوری در مهمانی را چگونه جبران کینم؟

پرخوری در مهمانی را چگونه جبران کینم؟

اگر در بعضی از جشن‌ها و مهمانی‌ها پرخوری کرده باشید، حتما می‌دانید که این اتفاق تا چه اندازه می‌تواند باعث نفخ شدید و بی‌حالی آزاردهنده شود درحالی که حتی در مواردی با درد شکمی و گرفتگی در ناحیه شکم همراه است. همین علائم آزاردهنده درنهایت می‌توانند فعالیت‌های عادی ما را در طول روز مختل کنند.

اگر به‌طور اتفاقی پرخوری کردید، حتما باید ترفندهای زیر را دنبال کنید تا بتوانید وضعیت بدنی­تان را هرچه سریع‌تر به حالت متعادل بازگردانید.

1. روز بعدی به دریافت فیبر توجه کنید

پرخوری‌های شبانه معمولا باعث یبوست یا ناراحتی‌های گوارشی مختلف می‌شوند، مخصوصا اگر از غذاها و خوراکی‌های کم‌فیبر استفاده کرده باشید. پس اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، حتما در روز بعدی به دریافت فیبرهای غذایی بیشتر توجه کنید. فیبرهای غذایی مستقیما حجم مدفوع را بیشتر می‌کنند، حرکات دودی روده را تقویت می‌کنند و مانع از یبوست می‌شوند درحالی که کاهش نفخ هم از دیگر مزیت‌های دریافت فیبر غذایی است.

2. از انواع سبزیجات کمک بگیرید

اگر در شب گذشته پرخوری کرده‌اید، در روز بعدی باید مقدار زیادی از انواع سبزیجات حاوی فیبر و آنتی‌اکسیدان را به وعده‌های غذایی اصلی­تان اضافه کنید تا هرچه سریع‌تر بتوانید وضعیت بدن را به حالت عادی بازگردانید. سبزیجات به دفع ترکیبات زائد و سموم مختلف از روده‌ها کمک می‌کنند و درنهایت احساس سبکی و راحتی را به شما برمی‌گردانند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انواع سبزیجات هم از این نظر مهم هستند که با پیامدهای دریافت ترکیبات التهاب‌زا مانند قندها، چربی‌ها و مواد غذایی فراوری‌شده مبارزه می‌کنند.

3. صبح روز بعدی را با یک صبحانه متعادل شروع کنید

یکی از کارهایی که بعد از پرخوری در وعده شام ضروری است، شروع کردن صبح روز بعدی با یک صبحانه متعادل است. این صبحانه باید براساس مواد غذایی سرشار از فیبر و پروتئین‌های باکیفیت انتخاب شود تا قند خون شما هرچه سریع‌تر به وضعیت متعادل برسد. تخم‌مرغ و جو دوسر یا نان تست سبوس‌دار همراه با کره بادام زمینی یا مقداری ماست یونانی گزینه‌های خوبی برای وعده صبحانه هستند. همین صبحانه ساده اما مهم باعث می‌شود که در باقی ساعات روز کمتر با بی‌حالی مواجه شوید.

4. آب ساده بنوشید

مصرف غذاهای سرشار از سدیم در وعده شام می‌تواند باعث نفخ شدید در روز بعدی شود. به همین دلیل هم اگر در یک وعده غذایی پرخوری کردید، حتما باید در باقی روز یا روز بعدی به نوشیدن آب ساده توجه داشته باشید. پس روز بعدی حتما آب زیادی بنوشید و برای ساعات ظهر و عصر هم دمنوش زنجبیل را در نظر بگیرید. دفع سریع‌تر سدیم و قند اضافی از بدن به تسکین سریع‌تر نفخ کمک می‌کند. 

5. پیاده‌روی کنید

یکی از بهترین کارها بعد از پرخوری اتفاقی که می‌تواند پیامدهای این مشکل را تسکین بدهد، پیاده‌روی است. اگر سرعت پیاده‌روی را کمی زیاد کنید، می‌توانید کالری‌سوزی بدن تان را افزایش بدهید و به بدن در سوزاندن حجم زیاد کالری‌های دریافتی کمک کنید. همین پیاده‌روی ساده برای افزایش خون‌رسانی به مغز و دفع مقادیر محدود سدیم از بدن هم مفید است.


منبع : سلامت