۱۱:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
مدیرعامل خانه کتاب:

پویش تندرست باش ای ایران حرکتی ملی است

پویش تندرست باش ای ایران حرکتی ملی است

مدیرعامل خانه کتاب ضمن تقدیر از اهالی فرهنگ در همراهی با پویش «تندرست باش ای ایران» در مسیر ارتقای سلامت روانی جامعه، گفت: این پویش حرکتی ملی است و برای تحقق اهداف کلان آن نیازمند همراهی تمام نهادهای فرهنگی و هنری کشور هستیم.

به گزارش کاسپین۲۴| نیک‌نام حسینی‌پوراظهار داشت: بعد از انتشار دستورالعمل وزارت بهداشت و تبعیت تمام وزارتخانه‌ها از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری، اهالی قلم که همواره در مسیر ایجاد اتحاد و همدلی در جامعه نقش مهمی را ایفا کردند با همکاری خانه کتاب پویشی را به‌ عنوان تندرست باش ای ایران آغاز کردند.

سهم اهالی فرهنگ در همراهی با فرماندهان مبارزه با کرونا

وی ادامه داد: پویشی که طی آن از زبان نویسندگان، مترجمان، شاعران و منتقدان ادبی شناخته‌شده کشورمان در کنار معرفی کتاب و آثاری که می‌تواند در این روزهای قرنطینه خانگی همراه ملت بزرگوار ایران باشد؛ تلاش دارند ضمن تقدیر و تشکر از فرماندهان اصلی مبارزه در مسیر شیوع بیماری کرونا یعنی پرستاران، پزشکان و کادر درمانی بیمارستان‌ها به سهم خود در ایجاد افزایش حس اعتماد به نفس عمومی در جامعه و ایجاد حس همدلی و همراهی در راستای مبارزه با این ویروس سهم و دین خود را ادا کنند.

اقبال بی سابقه اهالی فرهنگ از پویش تندرست باش ای ایران

به گفته مدیرعامل خانه کتاب؛ بعد از تعامل با نهادهای بهداشتی و گروه‌های فرهنگی مختلف اعم از بخش وزارتخانه‌ای و گروه‌های خصوصی، درنهایت به این نتیجه رسیدیم با همکاری اهالی فرهنگ پویش تندرست باش ای ایران را با هدف مشارکت بزرگان فرهنگ و همراهی و همدلی آنها با عموم دوستداران و علاقمندان به کتاب و یار مهربان در کشور راه‌اندازی کنیم.

امری که شاید در گام نخست گمان نمی‌کردیم با چنین اقبالی از سوی اهالی فرهنگ مواجه شود اما ایجاد شور و مشارکت و حس همدلی و همراهی میان اهالی فرهنگ باعث شد ما نیز در کنار اقبال وسیع طیف نویسندگان؛ مترجمان؛ شاعران و منتقدان ادبی در استمرار و ادامه این مسیر ثابت قدم تر باشیم.

مشکلات بزرگ‌تر از کرونا را شکست داده‌ایم

حسینی‌پور با اشاره به قرار گرفتن در آستانه نوروز باستانی ۱۳۹۹ و تلاش جامعه فرهنگ و هنر برای افزایش روحیه اعتماد به نفس در جامعه در مسیر مبارزه با ویروس کرونا در کشور خاطرنشان کرد: به محض مطرح ساختن این پویش با سیل همراهی اهالی فرهنگ، هنر و نویسندگان در این عرصه مواجه شدیم. آثار ارسالی آنها بعد از پالایش و ویرایش توسط همکاران‌مان در خانه کتاب در سایت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در صفحه اینستاگرام و صفحات مجازی نویسندگان و فعالان فرهنگی کشورمان منتشر شد و تا امروز نیز با تمام قدرت درحال پیگیری و توسعه این پویش در راستای ایجاد حس همدلی و اتحاد در مسیر مبارزه با کرونا و افزایش روحیه اعتماد جمعی میان عموم مردم کشورمان با تعامل اصحاب فرهنگ هستیم.

مدیرعامل خانه کتاب بهار را فصل نوزایی، شکوفایی و طراوت طبیعت دانست و ابراز امیدواری کرد با همت مسئولان و فرماندهان کادر پزشکی در مسیر مبارزه با شیوع کرونا هم‌زمان با آغاز سال جدید و میزبانی کشورمان از بهار طبیعت شاهد گذر از بحران کرونا در کشورمان باشیم. تردیدی وجود ندارد که با همت بزرگ مردان ایران این ویروس را شکست خواهیم داد چراکه در طول تاریخ ما مشکلات بزرگ‌تر از کرونا را شکست داده و از آن عبور کرده‌ایم.

ارتقای روحیه سلامت جامعه رسالت اهالی فرهنگ است

مدیرعامل خانه کتاب آغاز پویش تندرست باش ای ایران را حرکتی ملی در راستای ایجاد سطح افزایش اعتماد عمومی و ارتقاء روحیه سلامت جامعه در مسیر مبارزه با ویروس کرونا دانست و تصریح کرد: تردیدی در این مساله وجود ندارد که برای تحقق اهداف کلان و ایده‌آل این پویش که حرکتی ملی است نیازمند دست یاریگر دیگر نهادهای فرهنگی و متولیان امر هنر و فرهنگ در کشورمان و به‌ویژه فضای رسانه‌ای جامعه ایران هستیم. چراکه ارتباط و ضریب نفوذ رسانه‌ها و تأثیری که آنها بر مردم دارند در حس همراهی و همدلی با این پویش می‌تواند نقش مؤثری در ارتقاء سطح سلامت روانی جامعه و افزایش حس روحیه اعتماد در مسیر مبارزه با این ویروس در جامعه ایفا کند.

کرونا باعث هم‌بستگی اجتماعی در جامعه شده است

وی ادامه داد: تاریخ کشورمان بارها نشان داده در حوادثی مانند بلایای طبیعی و امروز در مسیر مبارزه با کرونا، همواره تلاش داشتیم تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم. امروز هم در مواجهه با کرونا باید رویکرد ما این باشد. کرونا باعث هم‌بستگی اجتماعی در جامعه شده است و باید این هم‌بستگی را قدردان باشیم؛ چراکه شاهد هستیم که آحاد جامعه پای کار هستیم تا بتوانیم در مسیر شکست دادن این ویروس و خارج کردن آن از کشورمان تمام همت و تلاش خود را به کار بندیم.

جهاد عظیمی که در خط مقدم آن پزشکان قرار دارند

مدیرعامل خانه کتاب تاکید کرد: از کشور ایران با توجه به سابقه تمدنی و فرهنگی انتظار می‌رود که هنرمندان، اصحاب فرهنگ و قلمش پشتیبان این مساله در مسیر ارتقاء بهداشت روانی جامعه باشند. امید که تلاش مسئولان نیز بتواند یاریگر این پویش و تلاش برای ارتقاء پشتیبانی از پزشکان و پرستاران و عموم جامعه ما باشد. این جهاد عظیمی است که در خط مقدم آن پزشکان قرار دارد و ما به‌عنوان فعالان فرهنگی نیز به‌عنوان پشتیبان و یاریگر آن‌ها در این مسیر خواهیم بود.

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گرو تایید وزارت بهداشت

حسینی‌پور با اشاره به آنکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مهم‌ترین نمایشگاه در منطقه است و از نظر جمعیت و وسعت یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های کتاب در جهان به شمار می رود گفت:‌ ویروس کرونا بسیاری از نمایشگاه‌های کتاب در پاریس لندن و بولونیا را تحت‌الشعاع خود قرار داده و آنها را به تعطیلی کشانده است. باتوجه به آنکه بخشی از اقتصاد نشر ما به نمایشگاه کتاب تهران گره خورده است و ناشران ما بهارشان با بهار نمایشگاه‌ها یکسان شده است؛ دغدغه مسئولان بر این امر بود که بتوانند نمایشگاه کتاب را برگزار کنند.

اما در آن روی سکه، سلامت شهروندان در اولویت مسئولان است و باید هماهنگی میان نهادها و مسئولان به وجود آید. حرف اول و آخر را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره برگزاری این رویداد می زند. اگر آنها تشخیص دادند، در خردادماه نمایشگاه را برگزار خواهیم کرد و در صورت عدم کسب مجوز از وزارت بهداشت در تاریخ دیگری برگزار خواهد شد.

مدیرعامل خانه کتاب در پاسخ به این پرسش که مدتی است خبر برگزاری نمایشگاه کتاب در آبان ماه سال ۹۹ به گوش می رسد و آیا این تاریخ مورد تایید شما هست یا خیر گفت: نظرات کارشناسان در این مسئله متفاوت است نسبت به بازه زمانی آبان‌ماه که پیش‌تر مطرح شده بود نیز یکی از رایزنی این‌هاست و هنوز تاریخ دقیق این رویداد مشخص نشده است.

حمایت از ناشران در این ایام الویت است

حسینی‌پور در پاسخ به دیگر پرسش ایرنا مبنی بر آنکه با توجه به اتفاقات منبعث از کرونا، در سایر شاخه‌های هنری شاهد حمایت فعالان فرهنگ و هنر کشور هستیم و آیا این حمایت از ناشران هم صورت خواهد گرفت ‌تصریح کرد: این هفته با معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای نحوه حمایت از ناشران و کتاب‌فروشان صحبت کردیم. به عنوان مثال طرح عیدانه را قرار بود برگزار کنیم که در اولین فرصت در بعد از عید با نام بهارانه کتاب این طرح را با همراهی کتاب‌فروشان اجرا خواهیم کرد.

در خصوص ناشران نیز معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلساتی را برگزار کرد و تمهیداتی اندیشیده شد برای خرید کتاب از ناشران تا جبران تاخیر در مورد برگزاری نمایشگاه کتاب صورت گیرد. اگر شرایط به گونه‌ای باشد که برگزاری نمایشگاه کتاب لغو و یا به زمانی دیرتر منجر شود در سیاست‌های کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تا حمایت تمام‌قد از ناشران را در شیوه‌های مختلف به شکل عملی اجرایی کنیم.

از اهداف عیدانه کتاب دور نخواهیم شد

مدیرعامل خانه کتاب با تاکید بر آنکه هدف اصلی برگزاری طرح عیدانه کتاب باز کردن پای مردم به کتاب‌فروشی‌ها بود و نمی‌خواهیم از این هدف دور شویم خاطرنشان کرد: کتاب‌فروشی‌ها به‌عنوان پاتوق‌های فرهنگی نیازمند حضور هرچه بیشتر مردم هستند اما باتوجه به شرایط ایجادشده طی هفته گذشته قرار شده با شرکت پست تعاملی را برقرار کنیم تا کتاب‌فروشان و ناشران که به شکل اینترنتی آثار خود را به فروش می رسانند با همکاری شرکت پست بتوانند با تخفیف‌های بیشتر و هزینه حداقلی بالا محصولات خود را به دست مخاطبان برسانند.

منبع:ایرنا