۲۰:۲۱ ۱۴۰۲/۷/۲۶

چالش فقدان نظارت بر طرح‌های ساحلی در مازندران

چالش فقدان نظارت بر طرح‌های ساحلی در مازندران

استاندار مازندران گفت : نبود نظارت بر اجرای طرح‌های نیمه کاره به ویژه سرمایه گذاری های شیلاتی و گردشگری ساحلی، استان را با چالش جدی مواجه کرده است.

به گزارش کاسپین24| سید محمود حسینی پور روز چهارشنبه در جلسه کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل مازندران در ساری افزود : منابع طبیعی، گردشگری، شیلات، محیط زیست و سازمان بنادر و دریانوردی در اجرای طرح های سواحل دریای خزر مازندران باید بیشتر فعالیت و نظارت کنند.

وی با تاکید بر این که همراهی و تعامل بین دستگاه های مرتبط با طرح های ساحلی مازندران ضعیف است، ادامه داد: از این پس معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران مسوول اصلی نظارت بر تمامی طرح های نیمه کاره استان است.

نماینده عالی دولت در مازندران همچنین نسبت به ارجاع طرح های عمرانی به دستگاه قضایی استان انتقاد کرد و توضیح داد: به هیچ عنوان اعتقاد به ارجاع مشکلات دستگاه های اجرایی در اجرای طرح های توسعه ای و عمرانی را به دستگاه قضایی ندارم، سیاست ارجاع طرح های عمرانی مازندران به دستگاه قضایی باید آخرین مرحله و با هماهنگی معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری باشد.

حسینی پور بیان داشت: اکنون طرح های نیمه کاره عمرانی و تولیدی در بخش گردشگری و شیلاتی در سواحل مازندران، چالش های زیادی را برای استان بوجود آورده است.

وی ادامه داد: این که پس از یک دهه با رها شدن طرح های سرمایه‌گذاری ساحلی که زمین قابل توجه ای نیز واگذار شده است، اما با صلاحیت نداشتن سرمایه گذار مواجه هستیم، جای بسی تاسف است.

وی با بیان این که طبق بررسی، بعضی از افراد سرمایه گذار، هرگز صلاحیت واگذاری زمین ساحلی را نداشته اند، تصریح کرد: اگرچه فرمانداری های گذشته معرف اصلی سرمایه گذاران در اجرای طرح‌های عمرانی در سواحل مازندران بودند، اما اکنون معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری باید ناظر اصلی باشد و باید تا پایان سال این طرح ها تعیین تکلیف شود.

استاندار مازندران با توضیح این که در این زمینه دچار اشتباه شدیم، یعنی بعضی از سرمایه‌گذاران که زمین ساحلی دریافت کردند، اهلیت و صلاحیت نداشتند، بنابراین وجود طرح های گردشگری و شیلاتی نیمه کاره در سواحل، استان را با چالش مواجه کرد، گفت:فرمانداران باید اهلیت سرمایه گذاران دارای زمین ساحلی را دوباره بررسی کنند.

حسینی پور خاطر نشان کرد: اجرای برنامه‌های طرح های عمرانی ساحلی در شهرهای مختلف مازندران باید هماهنگ باشد.

وی ادامه داد: مقولات فنی اجرای طرح های عمرانی در مازندران نیز باید با نظارت دقیق بحث و بررسی شود، باید از ظرفیت مراکز تحقیقاتی سواحل و دریای خزر در مازندران استفاده کرد.

استاندار مازندران با اظهار این که باید به همه مقولات طرح های ساحلی به خصوص بحث های زیست محیطی، پیوست های اقتصادی و اجتماعی توجه شود، گفت: دبیرخانه ساماندهی و مدیریت سواحل مازندران باید بیشتر از این فعال شود.

حسینی پور تاکید کرد که اکنون به دلیل بی توجهی به طرح‌های عمرانی ساحلی نیمه کاره مازندران، از سوی مسوولان ملی زیر سوال هستیم.

از سرگیری کشتی تحقیقاتی اکولوژی دریای خزر در مازندران

استاندار مازندران با بیان این که بلاتکلیفی سند ساماندهی و مدیریت سواحل مازندران، اجرای طرح های عمرانی و سرمایه‌گذاری شیلاتی و گردشگری را با مشکلات مواجه کرد، گفت: با توجه به معضل پسروی آب دریا خزر، کشتی تحقیقاتی اکولوژی دریایی خزر در آینده نزدیک باز سازی و فعالیتش از سر گرفته می شود.

حسینی پور اظهار داشت: باید بر اساس آخرین وضعیت اکولوژی دریای خزر و پسروی آب این دریا، طرح های توسعه ای و سرمایه‌گذاری شیلاتی و گردشگری عملیاتی شود.

وی با بیان این نکته که دوره آزمون و خطا در توسعه اقتصادی مازندران گذشته است و باید بر مبنای نتایج طرح های تحقیقاتی فعالیت کنیم، گفت: اگرچه با همت دولت مردمی سیزدهم طرح آزاد سازی حریم ۶۰ متری سواحل پیشرفت خوبی دارد، اما هنوز مدیریت و سازماندهی سواحل خزر در مازندران مورد اهتمام جدی قرار نگرفته است.

نماینده عالی دولت در مازندران بیان داشت: معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری باید تحقیقات و بررسی میدانی از آخرین وضعیت آزاد سازی حریم ۶۰ متری را داشته باشد.

وی ادامه داد: در جلسه بعدی کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل مازندران باید مشخص شود که چند درصد سواحل آزاد سازی نشد و این سواحل در اختیار چه دستگاه دولتی، نظامی و خصوصی است.

حسینی پور گفت: همچنین پرونده سواحل حریم ۶۰ متری که در دستگاه قضایی است، در اسرع وقت تعیین تکلیف شود.

هر شهرستان ساحلی مازندران یک اسکله تفریحی

استاندار مازندران با بیان این که وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مجوز خرید و راه اندازی چهار کشتی های تفریحی دریایی را برای مازندران صادر کرده است، گفت: ۱۵ شهرستان ساحلی استان موظفند تا خرداد ماه سال آینده یک اسکله تفریحی در ساحل ایجاد کنند.

حسینی پور با بیان این که، ظرفیت های سواحل دریای خزر را نباید فقط در تابستان ببینیم، گفت: برنامه های زمستانی استفاده از سواحل دریای خزر باید تهیه و عملیاتی شود.

وی ادامه داد: برنامه‌های زمستانی استفاده از سواحل زمستانی با محوریت فعالیت های شیلاتی دنبال شود، ماهیگیری به روش پره در سواحل مازندران ظرفیت و جذابیت بسیار بالایی را برای حضور گردشگران در فصل سرد و زمستان دارد.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره ماهیان استخوانی دریای در سواحل خزر نیز به عنوان دیگر ظرفیت گردشگری زمستانی باید مورد توجه قرار بگیرد.

در این جلسه علاوه بررسی مشکلات زیست محیطی و مالکیت منابع طبیعی در صدور پروانه و موافقت اصولی طرح های سرمایه گذاری شیلاتی و گردشگری ساحلی، پسروی دریا نیز از دلایل رها شدن این طرح ها عنوان شده است.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری داری غرب مازندران در این جلسه اعلام کرد که اکنون ۲۳ طرح گردشگری و شیلاتی نیمه کاره در سواحل دریای خزر مازندران وجود دارد که باید تعیین تکلیف شود.

همچنین در این جلسه نسبت به تعیین تکلیف عملیاتی شدن ۶۳ مجوز اسکله تفریحی و دریایی سواحل مازندران که از چهار سال پیش صادر اما اجرایی نشده، تاکید شده است.

مقرر شد سه طرح سرمایه گذاری گردشگری و یک طرح شیلاتی غرب مازندران که زمین ساحلی به سرمایه گذار تحویل ولی به مدت یک دهه رها شده است، تا جلسه بعدی کمیته ساماندهی و مدیریت ساحلی مازندران تعیین تکلیف شود.


منبع : ایرنا