۱۳:۳۹ ۱۳۹۹/۳/۱۹
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قائمشهر:

چرا به یک نظام مالیاتی شفاف نیاز داریم؟

چرا به یک نظام مالیاتی شفاف نیاز داریم؟

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قائمشهر با اشاره به اینکه بخش اعظم سرمایه‌ها در کشور و مازندران در دلالی و سفته‌بازی هدر می‌رود و دلیل اصلی آن نیز نبود یک سیستم دقیق دریافت مالیات از آنها است، گفت: بسیاری از دلال‌ها بر خلاف دستگاه‌های تولیدی و یا خدماتی، سیستم مالیاتی را دور می‌زنند و این سرمایه‌ها از بین‌ می‌رود.

به گزارش کاسپین24|قاسم نوروزی عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد قائمشهربا اشاره به اینکه زمانی صحبت از نظام مالیاتی می‌شود به این معنی است که مالیات یکی از منابع اصلی درآمدی دولت است، اظهار کرد: در تمام کشور اهدافی برای نظام مالیاتی در نظر گرفته شده است که اصلاح و شفافیت آن می‌تواند بسیار موثر باشد و این موضوع در مازندران با سایر نقاط تفاوتی ندارد.

وی با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی بخش اعظمی از کسری بودجه دولت را می‌تواند جبران کند، تصریح کرد: مالیات، دولت را از وابستگی به نفت جدا می‌کند و یا اینکه سهم نفت را در بودجه خود کاهش می‌دهد، در واقع از اقتصاد تک‌محصولی فاصله خواهیم گرفت.

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد قائمشهر با تاکید بر اینکه نظام مالیاتی شفاف، موجب جهت‌ دهی سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود، گفت: یک نظام مالیاتی شفاف و کارآمد می تواند بخش اعظم سرمایه‌ها را در اموری به کار گیرند که به آن نیازمند هستند.

نوروزی با بیان اینکه بخش اعظم سرمایه‌ها در کشور و مازندران در دلالی و سفته‌بازی هدر می‌رود و دلیل اصلی آن نیز نبود یک سیستم دقیق دریافت مالیات از آنها است، خاطرنشان کرد: بسیاری از دلال‌ها بر خلاف دستگاه‌های تولیدی و یا خدماتی، سیستم مالیاتی را دور می‌زنند و این سرمایه‌ها از بین‌ می‌رود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سیستم مالیاتی شفاف مانع رانت‌خواری، پولشویی و اقتصاد زیرزمینی می‌شود، گفت: ایران از نظر کارآفرینی کشور قدرتمندی نیست و در بین شاخص‌هایی که در سال ۲۰۱۹ صندوق بین‌المللی پول بر اساس کارآفرینی نیز مطرح کرد، در شاخص پرداخت مالیات در کسب و کارها، در رتبه ۱۴۹ قرار داشتیم و این نشان از عملکرد نامطلوب سیستم مالیاتی کشور دارد.

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد قائمشهر خاطرنشان کرد: سهم درآمد مالیاتی دولت در تولید ناخالص ملی تنها ۷ درصد است اما در کشورهای توسعه یافته ۴۰ تا ۵۰ و در کشورهای در حال توسعه ۱۵ درصد است و این میزان بسیار پایین محسوب می‌شود. در کشورهای اسکاندیناوی حدود ۶۰ درصد درآمدها به دولت پرداخت می‌شود اما به دلیل نظام مالیاتی شفاف، به طور کامل مردم همراهی می‌کنند.

نوروزی با بیان اینکه دولتی و شبه دولتی بودن اقتصاد، رونق سیستم سفته‌بازی و زیرزمینی بودن بخشی از اقتصاد، بخشی از مشکلات موجود در این زمینه است، گفت: سیستم اداری، دستگاه‌ها و مودیان مالیاتی و نهادهای مرتبط با آن کارآمد نیستند و همچنان به صورت سنتی و انسانی‌محور حرکت می‌کنند و به بحث تخصص نیروی انسانی توجهی ندارند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای موفق در جذب مالیات همچون گرجستان، کامبوج، گویان، اوکراین و غیره، با الکترونیکی کردن سیستم نظام مالیاتی و جذب نیروهای متخصصان و برنامه‌محور در زمینه مالیاتی انقلابی را در این زمینه ایجاد کردند، تصریح کرد: پایه مالیاتی همچنان شفاف نیست و قدرت چانه‌زنی در نظام مالیاتی نسبت به برنامه‌محور بودن آن چربش دارد.

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد قائمشهر با بیان اینکه به عنوان مثال دولت می‌تواند از مسکن‌های خالی مالیات بگیرد، یادآور شد: همچنین حدود ۴ درصد از مردم کشور به دلیل سپرده‌های بسیار زیادشان در بانک، سودهای فراوانی نصیب‌شان می‌شود اما مالیاتی را نسبت به دریافت آن سود نمی پردازد.

نوروزی با اشاره به اینکه قوانین مالیاتی در کشور مشکل دارد، گفت: بسیاری از قوانین مالیاتی بی‌قاعده است و در اختیار برخی شرکت‌ها و نهادها قرار می‌گیرد که شاید اصلا نیازی به آن نباشد.

وی با بیان اینکه این نوع قوانین، میل سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در کشور را کم می‌کند، اظهار کرد: این نوع قوانین موجب می‌شود فضای رقابتی غیربرابر ایجاد شود و صرفا این نوع نظام مالیاتی برای کسب درآمد نگاه می‌شود در حالیکه این امر باید منجر به جهت‌دهی سرمایه‌ها شود.

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد قائمشهر به این موضوع اشاره کرد که مسئولان برای تولید و واردات کالاهای ضروری، باید معافیت مالیاتی و یا حداقل آن را اعمال کنند، تصریح کرد: مالیات‌های سنگین نباید برای بخش‌های زیربنایی و ضروری باشد و این ایرادها است که به عنوان ضعف، همچنان مشکل برطرف نشده است.

منبع:ایسنا