۱۹:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵

چگونه به کودکمان دوچرخه سواری یاد بدهیم؟

چگونه به کودکمان دوچرخه سواری یاد بدهیم؟

دوچرخه‌سواری می‌تواند سرگرمی جذابی برای همه کودکان باشد، اما بیشتر والدین نگران آسیب‌دیدگی کودکان در حین دوچرخه‌سواری هستند و معمولا ترجیح می‌دهند که کودکان را از دوچرخه‌سواری دور نگه دارند. برای مقابله با این مشکل، والدین در درجه اول باید همه تجهیزات ایمنی برای دوچرخه‌سواری کودکان را فراهم کنند و همچنین به فرزندان خودشان در یادگیری دوچرخه‌سواری حرفه‌ای کمک کنند.

تجهیزات ایمنی برای دوچرخه‌سواری کودکان

1. کلاه ایمنی:

همه کودکان هنگام دوچرخه‌سواری باید کلاه ایمنی باکیفیت و استاندارد داشته باشند زیرا بیشتر حادثه‌های احتمالی در زمان دوچرخه‌سواری مستقیما سر کودکان را به خطر می‌اندازند. بنابراین استفاده کودکان از کلاه ایمنی می‌تواند خطر آسیب‌دیدگی در ناحیه سر را تا 85درصد کاهش بدهد.

فراموش نکنید کلاه ایمنی برای کودکان باید با اندازه سر آنها تناسب داشته باشد و نمی‌توان یک کلاه ایمنی بزرگسالان را به کودکان داد. علاوه بر این، کلاه ایمنی انتخاب‌شده باید دقیقا برای دوچرخه‌سواری باشد زیرا این نوع از کلاه‌ها با هدف محافظت کامل از سر کودکان در شرایط خطرناک طراحی شده‌اند.

2. لباس مناسب:

والدین باید مطمئن شوند که کودکان قبل از شروع دوچرخه‌سواری حتما لباس مناسب و استاندارد برای دوچرخه‌سواری را به تن کرده‌اند. این لباس‌ها باید به رنگ روشن باشند تا دیگران بتوانند سریع‌تر کودکان درحال دوچرخه‌سواری را ببینند، مخصوصا در محیط‌های نسبتا تاریک.

پوشیدن لباس‌های غیراستاندارد، غیرحرفه‌ای و بیش‌ازحد شُل که می‌تواند به زنجیرهای دوچرخه‌ گیر کند، قطعا سلامتی کودکان را به خطر می‌اندازد. بنابراین حتما یک لباس مخصوص دوچرخه‌سواری هم برای فرزندتان تهیه کنید که دارای آستین‌های بلند باشد. در ضمن، داشتن کفش مخصوص دوچرخه‌سواری هم برای کودکان ضروری است زیرا کفش‌های مخصوص این کار به‌خوبی از پاها و پنجه‌های کودکان در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کنند.

پس واضح است که دمپایی، صندل یا کفش‌های پاشنه‌دار نمی‌توانند گزینه مناسبی برای اوقات دوچرخه‌سواری باشند. خرید زانوبند و آرنج‌بند باکیفیت هم می‌تواند مجموعه لباس‌های کودکان را تکمیل کند و احتمال آسیب‌دیدگی دست‌ها و پاهای آنها را در اوقات دوچرخه‌سواری به حداقل برساند.

3. دوچرخه مناسب:

وقتی که می‌خواهید برای فرزندتان یک دوچرخه بخرید، حتما باید به ابعاد و اندازه‌های دوچرخه توجه کنید. توجه به سبک دوچرخه‌سواری و مهارت فرزندتان در دوچرخه‌سواری هم نقش مهمی در انتخاب دوچرخه‌ دارد. دسته دوچرخه‌ها به‌هیچ‌وجه نباید از شانه بچه‌ها بلندتر باشد و بچه‌ها باید بتوانند بدون مشکل روی زین دوچرخه‌ بنشینند.

4. بررسی‌های ایمنی:

والدین قبل از شروع دوچرخه‌سواری فرزندشان حتما باید بررسی‌های ایمنی را انجام بدهند. این بررسی‌ها ساده اما مهم هستند، مثل بررسی وضعیت چرخ دوچرخه، تنظیم دسته‌ها، وضعیت ترمز دوچرخه، زنجیر، باد چرخ‌ها و... .

5. نظارت مناسب:

وقتی که کودکان شروع به دوچرخه‌سواری می‌کنند، والدین باید به‌درستی روی وضعیت آنها نظارت داشته باشند. این نظارت نباید به دخالت بیش‌ازحد تبدیل شود زیرا فعالیت مستقل بچه‌ها را تخریب می‌کند، اما نباید طوری هم باشد که کودکان دور از دیدرس والدین دوچرخه‌سواری کنند یا مثلا در محیط‌های نزدیک به خیابان یا جاده قرار بگیرند.


منبع : سلامت