۱۳:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۱

کاهش هفت هزار هکتاری سطح زیر کشت برنج در مازندران

کاهش هفت هزار هکتاری سطح زیر کشت برنج در مازندران

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران گفت: نشا کاری کشت اول برنج امسال در حالی در سطح ۲۰۷هزارو ۵۱۵هکتار به پایان رسید که این آمار نسبت به سال گذشته حدود چهار درصد کاهش نشان می دهد.

به گزارش کاسپین24 | خلیل حقیقی دلیل کاهش سطح نشا کاری برنج را کم آبی در منطقه شرق مازندران عنوان کرد و افزود: البته بیشتر این کشاورزان کشت جایگزین سویا و پنبه را انجام دادند.

وی با بیان این که بارندگی های به موقع اردیبهشت و خرداد ماه سبب شد تا تنش خکشی در شالیزارهای مازندران به حداقل برسد، ادامه داد: البته نگرانی تامین آب بخشی از شالیزارهای شرق استان بویژه منطقه گوهرباران میاندرود و بهشهر بسیار جدی است.

وی با بیان این که سال گذشته ۲۱۵هزار هکتار از زمین های مازندران در کشت اول نشا کاری شد، تصریح کرد: در مجموعه با توجه به این که امسال کشت برنج نسبت به سال گذشته زودتر انجام شد، اکنون وضعیت رویش شالی مناسب بوده و اکنون بیشتر شالی در منطقه آبریز هراز به مرحله خوش دهی رسیده است.

هر ساله شالیکاران مازندرانی بویژه کشاورزان حوضه آبریز هراز کار نشای برنج را به طور رسمی از نیمه دوم فروردین ماه آغاز می کنند و اواخر خرداد ماه پایان کشت این محصول در زمین های شرق و کوهپایه ای در استان است. نخستین نشاء مکانیزه برنج مازندران در سال زراعی جاری نیز بیسم فروردین از ارقام محلی طارم هاشمی در زمین ۲ هکتاری روستای " خاریک" بخش مرکزی شهرستان ساری انجام شد.

کاهش حدود ۶۰ درصدی کشت ارقام پرمحصول برنج مازندران

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندارن از کاهش محسوس کشت ارقام پرمحصول برنج در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: امسال فقط ۲۵هزار و ۴۰۰ هکتار از زمین های شالیزاری زیر کشت ارقم پرمحصول نظیر شیرودی، ندا و فجر رفته است که نسبت به سال گذشته که حدود ۶۸هزار هکتار بوده ۶۰ درصد کاهش نشان می دهد.

وی دلیل اصلی کم شدن سطح زیر کشت ارقام پرمحصول برنج را علاوه بر کم آبی، قیمت پایین محصول سال زراعی گذتشه عنوان کرد و توضیح داد: در حالی که تا یک ماه آینده برداشت برداشت شالی برنج امسال شروع می شود، هنوز بخش زیادی از برنج های سفید سال گذشته به دلیل نداشتن متشری در انبارهای شایلکوبی های مازندرانباقی مانده است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران به تحت کنترل بودن آفت کرم ساقه خوار برنج در استان هم اشاره کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد که بیشتر کشاورزان در مرحله اول مبارزه با کرم ساقه خوار اصلا سمپاشی را انجام ندادند و دلیل اصلی کاهش مصرف سموم علیه این آفت، شخم و شیار زمستان و از بین رفتن فرایند تکثیر کرم ساقه خوار است.

وی گفت: با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی و رطوبت بالا، خطر بیماری بلاست و کرم ساقه خوار علیه شالیزارهای شرق استان وجود دارد که باید مدیریت شود.

طبق آمار جهاد کشاورزی هر ساله ۲۱۰ تا ۲۳۰ هزار هکتار شالیزارهای مازندران بسته به شرایط سال آبی زیر کشت قرار می گیرد و از این سطح بیشتر از یک میلیون تن برنج سفید برداشت می شود که نیاز بیش از ۴۰ درصدی کشور را پوشش می دهد.


منبع : ایرنا