۱۷:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۲۱

کاهش ۵۰ درصدی غریق در دریای خزر

کاهش ۵۰ درصدی غریق در دریای خزر

تعداد جان باختگان در آب‌های ساحلی مازندران از آغاز اجرای طرح دریا تاکنون ۵۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش کاسپین24 | فوتی های ناشی از غرق شدن در دریای خزر همواره جزو موضوعاتی است که سفر به مازندران را برای افرادی که به توصیه های نهادهای مرتبط در این خصوص خطرآفرین می کند و چه بسیار افرادی که بدلیل نادیده گرفتن همین اصل مهم لذت ثبت سفری خاطره انگیز به این خطه از شمال به کشور را با تلخی از دست دادن عزیزی به یادگار می برند.

"سالمسازی دریا"‌ عنوان طرحی که مسوولان برای کاهش غریق در مازندران طی یک دهه اخیر اجرا کردند و برای اجرای آن ناجیان غرق در سواحل مستقر هستند و ضمن هشدار به مسافران درباره نقاط خطرناک برای شنا افرادی که غرق می شوند را نجات می دهند.

سواحل و دریای خزر در مجاورت مازندران همواره یکی از حادثه خیزترین آب های کشور محسوب می شود که هر ساله صدها مسافر و بومی را به کام مرگ می کشاند. عمق متغیر، وجود گرداب های زیرسطحی، ساخت و سازهای چندین دهه پیش در زمان پسروی دریا و ورود رودخانه ها و ایجاد جریانات کششی هرکدام باعث شده تا سواحل مازندران میزبان غرقی های بیشماری باشد که اغلب نیز مسافر و بی توجه به هشدارها هستند.

تداوم حادثه خیزی سواحل مازندران که با بی توجهی و سهل انگاری شناگران همراه است سبب شد تا از سال ۱۳۹۱ پروژه ای با عنوان طرح سالمسازی دریا با هدف کاهش غرق شدگان از طریق استقرار ناجیان غریق در مناطق حادثه خیز دریا، همراه با ارائه خدمات برای گردشگران در سواحل مازندران اجرا شود.

این طرح که می رفت به امیدی برای رفع معضل غرق شدگی های دریای خزر باشد اما گرفتار در مشکلات و موانع اولیه باقی ماند؛ ‌ موانعی همچون مدیریت نامتمرکز و چند دستگاهی، فقدان متولی اصلی، فقدان ردیف اعتباری و بودجه مستقل و از همه مهم تر مورد سوء استفاده قرار گرفتن توسط نهادهای خدمات رسان که پس یک دهه گریبانگیر این طرح است.

سال های اخیر گزارشات متعددی از رسانه های مختلف استان مازندران و حتی رسانه های سطح ملی در بررسی نواقص و مشکلات طرح دریا منتشر شد که البته تا به امروز راه به جایی نبرد. تمامی این گزارشات یک نقطه مشترک را فریاد می زنند و آن هم فقدان متولی رسمی، متمرکز و واحد برای اجرای طرح دریا یا سالمسازی دریا است.

بیش از ۱۵ دستگاه اجرایی و دولتی در اجرای طرح سالمسازی دریا مشارکت دارند و دیگر نیازی به توضیح نیست که چرا این طرح نتوانسته موفق عمل کند. همین چند پارگی و موازی کاری به همراه مسئولیت ناپذیری نهادهای دخیل باعث شده است که طرح سالمسازی دریا از استقرار نصف و نیمه ناجیان غریق در برخی مناطق ساحلی پا را فراتر نگذارد.

از سوی دیگر مسوولان طی سال های گذشته همواره موفقیت طرح دریا را در کاهش مرگ و میر و غرق شدگان تبلیغ کردند، درحالی که هدف این طرح همان طور که گفته شد بسیار وسیع تر است و نظرسنجی های رسمی نیز عدم استقبال از آن را حکایت می‌کند.

اما امسال رویه اجرای این طرح تغییر کرده است و با دستور استاندار مازندران، ‌جمعیت هلال احمر استان به عنوان مسوول کمیته پیشگیری و کاهش غریق مشخص شد.

معرفی یک نهاد تخصصی امدادی و عملیاتی به عنوان مسوول این کمیته مهم و حساس و بدنبال آن برنامه ریزی این نهاد برای دستیابی به هدف موردنظر کمیته مربوطه نتایج خود را نشان داده است به طوریکه در آخرین اظهار نظر مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران یعنی متولی کمیته پیشگیری و کاهش غریق در طرح سالمسازی دریا تعداد غریق ۵۰ درصد کاهش یافته است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران گفت :‌ با دستور استاندار این نهاد به عنوان مسوول کمیته پیشگیری و کاهش غریق معرفی شد.

غلاملی فخاری افزود : طی سالهای اجرای طرح سالمسازی دریا همواره هلال احمر به عنوان یکی از نهادهای شرکت کننده در این طرح حضور داشت و امسال با سپردن این مسوولیت و سنگین تر شدن وظیفه این نهاد برنامه ریزی ها مدون و نظامندی برای این مقوله اندیشیده و اجرا شده است.

وی کاهش ۵۰ درصدی تعداد غریق در دریای خزر را حاصل این برنامه ریزی کاری مدون است، ‌ادامه داد :‌ این آمار درخشان و بی سابقه است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران گفت :‌ با تلاش و همکاری نیروهای دخیل در این امر از جمله دریابانی، ‌اورژانس، دهیاران، و فرمانداران، ناجیان غریق و داوطلبان جوان جمعیت هلال احمر به این عملکرد خوب و درخشان رسیدیم.

وی با اشاره به اینکه تمامی این موفقیت ها در نتیجه نظارت عالیه استاندار و معاون سیاسی، ‌امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران محقق شده است، ‌افزود:‌در مدت ۶۵ روز از سپری شدن طرح دریا در این استان خوشبختانه تعداد غریق در این استان کاهش یافته است.

فخاری ادامه داد :‌ تعداد محدود غریق در دریا ناشی از سهل انگاری افراد و شنای در زمان ها و مکان های نامناسب بود که در صورت بررسی ابعاد این مساله مشخص می شود که در بروز این حوادث عوامل اجرایی مقصر نبودند.

وی دستیابی به این دستاورد را ناشی از برنامه ریزی دقیق و آمادگی بسیار بالای افراد در این طرح و تامین تجهیزات لجستیک دانست و گفت :‌ تامین و بکارگیری ۳۰ دستگاه خودرو کمک دار و آمبولانس از استان های همجوار که استان های پشتیبان هلال احمر مازندران هستند و استفاده از ۶۵ دستگاه موتور سیکلت و خودرو در حال گشت زنی است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران از اجرای طرح های فرهنگی با عنوان پویش "‌غرق نشویم "‌به عنوان دیگر اقدام انجام شده برای کاهش غریق در دریای خزر نام برد.

وی با تاکید بر اینکه همه تلاش ها برای ایجاد سفری امن و خاطره انگیز مسافران به مازندران است، ‌گفت :‌دریا هیچوقت برای هیچکس امن نیست تا زمانیکه افراد به توصیه های ناجیان غریق مبنی برا شنا نکردن در نقاط دنج، ‌سنگچین و مناطقی که نیروهای امدادی حضور دارند گوش بدهند مطمنا مشکلاتی در زمینه غریق نخواهیم داشت.

فخاری ابراز امیداواری کرد با رعایت این نکات و توصیه های حیاتی ۴۵ روز باقیمانده از طرح سالمسازی دریا روند کاهشی غریق در دریا را شاهد باشیم.


منبع : ایرنا