۱۶:۳۰ ۱۴۰۱/۸/۹

کتاب‌هایی که در انبار وزارت فرهنگ خاک می خورند

کتاب‌هایی که در انبار وزارت فرهنگ خاک می خورند

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیش از ۳۰ میلیارد تومان کتاب در انبار‌های وزارت ارشاد خاک می‌خورند و خواننده ندارد.

به گزارش کاسپین24 | سیدیاسر احمدوند روز دوشنبه در نشست با اهالی نشر مازندران به برخی مسائل در عرصه فرهنگ اشاره کرد و اظهار داشت: درحال حاضر سالانه به ارزش بیشتر از هشت هزار میلیارد تومان کتاب در کشور تولید می شود و این در حالی است که تمامی حمایت وزارت ارشاد حدود ٣٠ میلیارد تومان است.

وی تاکیدکرد: مسیر اصلی و راهکار درست حمایت از کتاب و کتابخوانی این است که مردم کتاب بخرند چون دولت خریدار خوبی نیست زیرا فسادزا و رانت زا است. کتاب باید در بازار مورد استقبال قرار گیرد و نباید نگاه دولتی به بازاریابی کتاب داشته باشیم.حمایت اصلی از کتاب باید توسط حلقه آخر یعنی مصرف کننده صورت گیرد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بسته شدن مجراهای هدر رفت یارانه کتاب اشاره کرد و ادامه داد: برای مثال امسال تمامی یارانه حمایتی که در نمایشگاه مجازی کتاب مصرف شد ٢٥ میلیارد تومان بود که تا روز پایانی نیز تمام آن مصرف نشده بود. این درحالی است که سال گذشته در سیستم پرداخت یارانه به ناشران، همان روز نخست شاهد اتمام یارانه بودیم.

به گفته احمدوند، در حال حاضر معادل بیش از ٣٠ میلیارد تومان کتاب در انبارهای وزارت ارشاد موجود است که حتی برخی از این کتابها رایگان هم ارزشی ندارند.

وی با بیان اینکه خرید کتاب از سوی وزارت ارشاد روشی درست برای حمایت نیست، بر محوریت ذائقه بازاردر تولید و نشر کتاب تاکید کرد و گفت: باید کتابها بر اساس خوانش و مصرف مخاطب نوشته شود تا نیاز و وابستگی به حمایت های دولتی هم نداشته باشد.

حمایت از هنرمندان را کافی نمیدانیم

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش های دیگری از سخنانش به موضوع حمایت از هنرمندان به عنوان اقشار آسیب دیده و آسیب پذیر اشاره کرد و گفت: مجموع وزارت ارشاد و شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از میزان اعتبارات و حمایت ها رضایت ندارند اما باید به این نکته توجه داشت که در حال حاضر بضاعت دولت و وزارتخانه این است.

احمدوند همچنین به گسترش فعالیت های صندوق اعتباری هنر در راستای حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر اشاره کرد و افزود: اکنون ٩٠ هزار نفر عضو صندوق هنر هستند و از خدمات این صندوق که شامل انواع تسهیلات می شود بهره مند می شوند که البته ناکافی است و معتقد هستیم باید این میزان چندین برابر شود.

به گفته او، امسال بیش از ٥٠٠ میلیارد تومان در این حوزه اعتبار هزینه خواهد شد و قبول داریم این عدد رقمی ناچیز است و اقتضای دولت نیز در این حوزه محدوده است اما امیدواریم با پیگیری ها این حمایت ها بیش از این شود.

نشست امروز معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به تبادل نظر فعالان حوزه فرهنگی و ارائه دغدغه هایشان همراه بود که در بخش گزارشی به تفضیل ارائه خواهد شد.


منبع : ایرنا