۱۳:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۲۸

کرونا هست یا رفت؟

کرونا هست یا رفت؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران ‌گفت : این بیماری در استان وضعیت نگران کننده ای ندارد اما برای تداوم ثبات وضعیت کنونی مردم ماسک زدن در اماکن عمومی را مد نظر قرار دهند.

به گزارش کاسپین24 | چندی قبل خبری از سوی کمیته علمی کرونا با عنوان "پایان استفاده همگانی از ماسک مخابره شد و با توجه به اعلام این کمیته دیگر لازم نیست همه افراد جامعه ماسک بزنند. بر اساس نظر مبنی بر شرایط با ثبات کنونی و پایان وضعیت اضطراری کرونا، به جای توصیه عمومی به کل جامعه برای استفاده از ماسک، تأکید می شود صرفا افرادی که دارای سن بالا، بیماری زمینه ای، نقص ایمنی، بیماری های کلیوی، قلبی، ریوی و کبدی هستند و نیز کسانی که در تماس مستقیم با فردی بوده اند که مشکوک یا قطعا مبتلا به کرونا بوده است، باید از ماسک استفاده کنند. "

همچنین در مورد مراکز بهداشتی و درمانی در مناطقی که انتقال عمومی یا خوشه ای کووید ۱۹ گزارش شده باشد، استفاده از ماسک برای همه اعم از کارکنان و مراجعان این مراکز، توصیه می شود ولی در مناطقی که انتقال قطعی به صورت تک گیر وجود داشته باشد، استفاده از ماسک صرفا برای کارکنان درگیر با بیماران توصیه می شود.

در مازندران هم این وضعیت باثبات کرونایی از اوایل خرداد ماه آغاز شد به طوریکه بنا به داده های دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران و بابل آخرین مورد فوت براثر ابتلا به این بیماری در هفتم خرداد ماه ثبت شده است و پس از آن دیگر خبری از فوتی ها وجود نداشت. اما در روزهای گذشته اخباری مبنی بر بروز سویه جدید کرونا در مازندران در فضای مجازی منتشر می شود و در این بین عنوان شد مطالبی مبنی بر بازگشت دوباره ماسک این شائبه را در اذهان جامعه ایجاد کرده است که آیا روزهای سیاه کرونایی در حال تکرار شدن است؟ ‌

در این پیوند معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود : اعلام ورود سویه جدید کرونا در کشور منوط به اعلام و نظر وزارت بهداشت است و براساس اعلام همین وزارتخانه هنوز این سویه در مازندران و یا در دیگر استان های کشور دیده نشده است.

وی ادامه داد : در مدت چند ماه و چند هفته اخیر این بیماری در مازندران وضعیت باثباتی دارد به طوریکه آخرین مورد فوتی در روزهای نخست خرداد رخ داد و پس از آن ضمن اینکه فوتی براثر بیماری رخ نداد حتی تعداد آمارهای مراجعه سرپایی و بستری نیز کاهش چشمگیری داشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : ‌براساس آخرین آمار که مربوط به روز گذشته جمعه است ۱۷ نفر در مراکز درمانی استان بستری شدند که از این تعداد ۲ نفر اطفال هستند.

وی افزود:‌ در این مدت چهار مورد بستری نیز انجام شده و ۹ نفر ترخیص شدند.

علیپور ادامه داد :‌ ۲۷۳ نفر مراجعه سرپایی به مراکز درمانی مازندران انجام شد که از ۴۸ مورد تست کرونا هفت مورد تست آنها مثبت بود.

وی با تاکید بر اینکه تعداد موارد بستری و مراجعه سرپایی بیماران مشکوک به کرونا در مازندران قابل توجهی نیست، ‌افزود: در حال حاضر استان از نظر ابتلا به این بیماری وضعیت خاصی ندارد که موجب دل نگرانی شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت :‌این سویه بیماری کووید ۱۹ عوارض جدی ندارد و شدید نیست و علائم آن با گلودرد مختصر و درمان آن به صورت سرپایی قابل انجام است.

وی اعلام کرد :‌ اما با توجه به اعزام زائران اربعین حسینی و احتمال ابتلا افراد به این بیماری توصیه می شود افراد در تجمعات ماسک بزنند و یا اینکه افرادی علامت دار در زمان حضور در میان مردم ماسک بزنند.

علیپور گفت :‌با توجه به اینکه واکسن ها فعلی روی این سویه کرونا تاثیر ندارد به همین دلیل نمی توان به مردم توصیه کرد واکسن تزریق کنند و باید منتظر واکسن های وارداتی جدید موثر بر این سویه باشیم.


منبع : ایرنا