۲۰:۰۰ ۱۴۰۱/۹/۲۱

کشت دیمزارها در مازندران ۲برابرافزایش یافت

کشت دیمزارها در مازندران ۲برابرافزایش یافت

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران از افزایش دوبرابری سطح زیر کشت دیمزار در مازندران خبرداد.

به گزارش کاسپین24 | خلیل حقیقی افزود: امسال کشت سه نوع محصول مهم گندم ، دانه روغنی کلزا و علوفه دامی در مناطق بالا دست مازندران در قالب کشت جهش تولید در دیمزارها مورد حمایت همه جانبه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اجرای دومین سال از طرح جهش تولید در دیمزارها ، توضیح داد: امسال نیز برنامه‌های حمایتی و تشویقی دولت از جمله ارائه آموزش رایگان به کشاورزان، یارانه بیمه محصولات کشاورزی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، پرداخت یارانه کود و سایر نهادها از جمله سم و بذر و تامین تجهیزات و ادوات کشاورزی از محل اعتبارات تشویقی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به کشاورزان اعطاء می‌شود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که عمده دیمزارهای استان در مناطق میان بند و کوهستانی شهرستان های گلوگاه، بهشهر، نکا، ساری، سوادکوه، سوادکوه شمالی و نوشهر است، بیان داشت: کشاورزان مشارکت کننده در این طرح نگرانی و دغدغه ای بابت فروش محصولات خود ندارند چرا که محصولاتی در این طرح کشت شده که خرید تضمینی داشته و از بازار مناسبی برخوردار هستند.

یارانه ۱۰۰هزار تومانی بیمه برای هر هکتار دیمزار در جهش تولید

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان درسال زراعی جاری با حمایت همه جانبه و مشارکت صندوق بیمه محصولات کشاورزی، سازمان جهادکشاورزی و ستاد اجرای فرمان حضرت امام خمینی(ره)آغاز شده است، گفت: در این طرح تمام محصولات زراعی دیمی به صورت ویژه زیرپوشش بیمه قرار می گیرد .

حقیقی بیان داشت : در بیمه محصولات کشاورزی بخشی از حق بیمه توسط دولت و بخشی توسط کشاورز پرداخت می‌شود که در این طرح به منظور حمایت از کشاورز بخشی از سهم بیمه کشاورز توسط ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) پرداخت می‌شود.

به گفته وی، در طرح جهش تولید در دیمزارها حق بیمه سهم بیمه‌گذاری به ازای هر هکتار ۵۰ هزار تومان توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ( ره ) تامین و پرداخت می‌شود و مابقی نیز توسط کشاورز پرداخت می‌شود.

محصولات کشاورزی در طرح جهش تولید به صورت قراردادی خرید تضمینی می شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با اشاره به این که تا کنون در طرح جهش تولید از ۶۰ هزار هکتار سطح ابلاغی، ۴۶ هزار هکتار کشت انجام شد، گفت : باید با مصرف بهینه کود عملکرد محصولات کشاورزی را تضمین کنیم.

احسان عباسپور بر لزوم اجرای بیمه محصولات کشاورزی در طرح جهش تولید تاکید کرد و خطاب به کشاورزان گفت: با توجه به اینکه بخش عمده ای از سهم بیمه را دولت پرداخت می کند کشاورزان از این فرصت استفاده بهینه داشته باشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره روند جذب تسهیلات ماشین آلات و ادوات مکانیزه کشاورزی گفت: متقاضیان برای خرید ۷۴ دستگاه به بانک معرفی شدند و تاکنون تنها ۶ دستگاه جذب شد.

عباسپور افزود: پنج تن بذر نخود علوفه ای که دارای یارانه است به استان اختصاص داده شد و کشاورزان می توانند از این نهاده یارانه دار استفاده کنند.

وی بیان کرد: در مناطقی که امکان توسعه کشت علوفه وجود دارد برای افزایش بهره وری و بهبود وضعیت خاک و تامین خوراک مورد نیاز دام‌ها و با توجه به تامین نهاده های مورد نیاز نسبت به توسعه کشت علوفه در استان اقدام شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: دولت بسته های حمایتی و تشویقی برای اجرای کشت قراردادی در نظر گرفته است و کشاورزان می توانند از این حمایت ها استفاده کنند.

عباسپور در مورد آخرین وضعیت کشت محصولات پاییزه در مازندران گفت که از ۵۶ هزار هکتار سطح ابلاغی کشت گندم در استان ۵۱ هزار هکتار کشت و ۸ هزار و ۳۶۳ هکتار سبز شد، از ۲۹ هزار هکتار سطح ابلاغی جو در استان نیز ۲۷ هزار هکتار کشت شد.

وی با اشاره به اینکه ۸ هزار و ۵۶۴ هکتار سطح کشت کلزا در مازندران است و ۳۴ درصد سطح ابلاغی محقق شده است، افزود: ۸ هزار و ۱۰ هکتار کلزا سبز شد.


منبع : ایرنا