۲۰:۴۷ ۱۴۰۲/۱/۲۹

کشت گل محمدی در ۳۵۳ هکتار از زمین‌های شیب‌دار ساری

کشت گل محمدی در ۳۵۳ هکتار از زمین‌های شیب‌دار ساری

۳۵۳ هکتار از زمین های مناطق بالادست شهرستان ساری به گلستان گل محمدی تبدیل شده است.

به گزارش کاسپین24 | کشت گل محمدی در اراضی شیب دار با نام " گلستان محمدی " و در زیرمجموعه طرح رونق دادن به کسب و کارهای کوچک اردیبهشت ماه سال ۹۷ در ساری شروع و قرار شد ۵۰۰ هکتار از زمین های مرکز استان زیر کشت این گیاه برود.

همسو با این طرح در کشت بهاره امسال ۱۵ هزار اصله نهال در ۱۰ هکتار زمین مستعد شیب دار و دیمزارهای این منطقه در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و طرح کشت در اراضی شیبدار از محل اعتبارات تملک داریی و اعتبارات استانی به کشت گل محمدی اختصاص داده شد.

تبدیل کشتزارهای شهرستان ساری به گلستان با اجرای طرح گلستان محمدی ، تحت حمایت جهاد کشاورزی و با پرداخت تسهیلات کم بهره در بخش های مختلف همراه است.

کارشناسان باغبانی معتقدند ،مزیت های کشت گل محمدی در اراضی شیب دار علاوه بر ایجاد اشتغال و کسب درآمد می تواند از فرسایش خاک در این اراضی جلوگیری کند.

همچنین گسترش باغ های گل محمدی سبب توسعه اکوتوریسم و توریسم روستایی ، تولید پایدار و سالم محصول غذایی، ایجاد پوشش گیاهی در مناطق شیبدار و جلوگیری از فرسایش خاک و اشتغالزایی و توسعه اقتصاد منطقه نیز شده است.

بررسی ها نشان می دهد هر سال یعنی از سال ۹۷ تاکنون جشنواره گلابگیری در نیمه دوم اردیبهشت در بخش دودانگه شهرستان ساری نیز برگزار می شود.

مدیر جهاد کشاورزی ساری با اشاره به اینکه در سال های اخیر کشت گیاهان دارویی در اراضی شیبدار و دیمزارها از رونق بالایی برخوردار بوده است، گفت: کشت گل محمدی نیز به عنوان یکی از اولویت های اشتغالزایی در مناطق چهاردانگه و دودانگه مورد توجه است و تاکنون ۳۵۳ هکتار از مناطق بالادست این شهرستان به کشت گل محمدی اختصاص داده شد.

سید اسماعیل علوی با بیان اینکه ۱۵ هزار اصله نهال گل محمدی سهمیه تخصیصی شهرستان ساری در منطقه دودانگه این در حال توزیع است، اظهار کرد: تاکنون هفت هزار اصله نهال گل محمدی به بهره برداران متقاضی منطقه دودانگه فریم این شهرستان توزیع شد.

وی تصریح کرد: زمین‌های بلاکشتی که مقرون به صرفه نیست را می توان با کشت گیاهان دارویی به چرخه تولید بازگرداند و بخشی از فارغ‌ التحصیلان رشته‎ های کشاورزی را مشغول به کار کرد و کشت گیاهان دارویی می‌تواند منبع خوبی برای اقتصاد خانوار روستاییان باشد.

علوی افزود: در کشت بهاره امسال ۱۵ هزار اصله نهال در ۱۰ هکتار زمین مستعد شیب دار و دیمزارهای این منطقه در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و طرح کشت در اراضی شیبدار از محل اعتبارات تملک داریی و اعتبارات استانی به کشت گل محمدی اختصاص داده شد.

وی گفت: در این طرح از ظرفیت بانک عامل طرح به عنوان مجری اعطای تخصیص تسهیلات، معاونت زراعت، موسسات دیم کشور، جهاد نصر و شورای جهادگران استفاده شد.

مازندران حدود ۴۰۰ هزار هکتار اراضی شیب دار دارد. جهاد کشاورزی به دلیل مشکلات خشکسالی ، سرمازدگی و هزینه بالای کشت محصولاتی مانند گندم ، جو و علوفه ، زراعت گیاهان دارویی از جمله پرورش گل محمدی را در این اراضی به کشاورزان توصیه کرده و حمایت می کند.


منبع : ایرنا