۱۶:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۲

کمبودر ویتامین D در نیمی از مازندرانی‌ها

کمبودر ویتامین D در نیمی از مازندرانی‌ها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده نیمی از مازندرانی‌ها دچار کمبود ویتامین دی هستند.

به گزارش کاسپین24 | دکتر عباس علیپور افزود: در پویش مصرف ماهانه ویتامین D، با عنوان "مکمل D یکم هر ماه"، مردم مازندران مکلف به استفاده از قرص‌های ویتامین D می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران توضیح داد: بررسی‌ها بر روی ۱۸۰ هزار شهروند مازندرانی انجام و مشخص شد حدود ۵۰ درصد جمعیت مازندران ویتامین D ناکافی دارند.

وی افزود: میزان مناسب ویتامین D در بدن ۳۰ نانوگرم در میلی لیتراست، اما نیمی از این افراد زیر این میزان و ۲۷ درصد افراد نیز زیر ۲۰ نانوگرم در میلی لیتر داشتند که نگران کننده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در برخی شهرستان‌ها میزان کمبود ویتامین D حدود ۷۰ درصد است.

علیپور با بیان اینکه نور آفتاب و تامین غذای مناسب حاوی ویتامین دی دو راه حل برای درمان فقر ویتامین D است، اظهار کرد :نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر افرادی که کمبود ویتامین D دارند به این موضوع اهمیت ندادند.

وی اجرای برنامه‌های آموزشی و طرح مکمل یاری ویتامین D با هدف آگاه سازی مردم را از جمله برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد و گفت: پویش مصرف ماهانه ویتامین D ابتدای هر ماه در سراسر استان برگزار می‌شود تا مردم نسبت به لزوم استفاده از قرص‌های ویتامین D حساس‌تر شوند.

این مسئول با اشاره به اینکه یکی از مواد ضروری برای بدن ما ویتامین D است بطوریکه نقش بسزایی در جلوگیری از بسیاری بیماری ها دارد، خاطرنشان کرد: کمبود ویتامین دی می تواند منجر به ضعف، بی حالی و ارتباط با برخی بیماری‌های مهم همچون دیابت، ضعف استخوان و مفاصل و افسردگی داشته باشد که با ویتامین D اثبات شده است.

وی متذکر شد: مواد غذایی همچون ماهی‌های چرب سالمون، جگر، زرده، تخم مرغ انواع پنیر، شیر، حاوی ویتامین D است. برای دانش آموزان و روستاییان ویتامین دی را رایگان در اختیارشان می‌گذاریم.


منبع : ایسنا