۱۲:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۴
کاسپین 24 گزارش می دهد

گردشگری در خزر؛ ترس‌ها و آرزوها

گردشگری در خزر؛ ترس‌ها و آرزوها

دریای خزر یکی از مناطق و طبیعی آسیا برای گردشگران به شمار می رود. این دریا با اتصال پنج کشور حاشیه خود یکی از مناطق زیبای این قاره برای گردشگران بین المللی و محلی تلقی می گردد.

به گزارش کاسپین24؛دریای خزر یکی از مناطق و طبیعی آسیا برای گردشگران به شمار می رود. این دریا با اتصال پنج کشور حاشیه خود یکی از مناطق زیبای این قاره برای گردشگران بین المللی و محلی تلقی می گردد.
توسعه گردشگری دریایی در دریای خزر مستلزم توجه به نقاط ضعف و قوت کشورهای حاشیه این دریا در حوزه کشتیرانی به ویژه در کشور ایران و استان مازندران است.توسعه گردشگری دریایی در استان مازندران از نقاط قوتی است که می تواند در کنار ایجاد اشتغال و درآمد به منظور توسعه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر نیز مثمرثمر باشد.

نبود برنامه در حوزه گردشگری دریایی

فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران نیز در گفت و گو با کاسپین ۲۴، درباره گردشگری دریایی در حوزه کشورهای حاشیه خزر با اشاره به اینکه در زمینه گردشگری دریایی ظرفیت ها فراوان است اما متاسفانه تا کنون برنامه‌ای برای دریا و سواحل نداشته ایم می گوید: باید مشکلات مجوزهای بنادر و دریانوردی حل شود در حالی که سرمایه گذار نیز شرایط فعالیت در زمینه گردشگری دریایی را دارد اما از آنجایی که سازمان بنادر ایران در حال تدوین برنامه‌های خود است دچار برخی مشکلات شده است.
فرزانه با بیان اینکه در زمینه اشتغال گردشگری می‌توان در دریا و سواحل متمرکز شد، می افزاید: در دریا می‌توان گردشگری دریایی را رونق داد، شناورهای که قابلیت مسافربری تفریحی دارند را راه اندازی کرد  اما در حال حاضر این شرایط آماده نیست و باید دستگاه های متولی همچون سازمان بنادر و دریا نوردی و سازمان های همچون آب منطقه ای و شیلات و استانداری همکاری کنند که در این حالت می‌توان سرمایه‌گذاران را به سواحل و دریا دعوت کرد.
وی، تاکید می کند: هر چند دریای خزر دارای قابلیت‌های زیادی برای حضور کشتی‌های مسافربری است اما آب دریای خزر و عمان از نظر امواج و شیب ساحل متفاوت است و این حساسیت وجود دارد که جان انسان‌ها به خطر نیفتد بنابراین باید در زمینه حضور این کشتی‌ها حساسیت‌ها بیشتر باشد.

گردشگری منطبق بر رژیم حقوقی

مهدی رمضان‌زاده مدیرگروه گردشگری دانشگاه مازندران و رئیس کارگروه گردشگری اتاق فکر توسعه و تعالی استان در گفت و گو با کاسپین ۲۴، می گوید: گردشگری دریای کاسپین یک بحث بین‌المللی است و الزاما گردشگری در حوزه پهنه آبی نیز باید رژیم حقوقی منطبق بوده و همچنین نیاز به تفاهم نامه‌هایی میان کشورهای همسایه است.
رمضان‌زاده می افزاید: در زمینه توسعه گردشگری در کشورهای حاشیه خزر نیاز به زیرساخت مرتبط با حوزه گردشگری دریایی است که تا انجام نشدن آن نمی‌توان پیش‌بینی کرد که گردشگری دریایی میان پنج کشور رخ دهد.
وی تصریح می کند: از نظر جاذبه طبیعی، گردشگری دریایی این جذابیت را دارد که مورد اقبال مردم قرار گیرد اما در مرحله بعد نیاز به مطالعات فنی دارد و نیز زیرساخت‌های فنی همچون راه‌های دریایی و اسکله‌های فنی و شرکت‌هایی که در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند و طراحی کشتی‌هایی برای گردشگری پهنه بسته آبی دارند باید در مطالعات گردشگری دریایی خزر صورت گیرد.
مدیرگروه گردشگری دانشگاه مازندران، یادآور می شود: از آنجایی که دریای کاسپین دریایی بسته است نیاز به الزامات امنیتی برای کشتی‌ها است، در زمینه امنیت کشتی ها در دریای خزر مطالعاتی انجام نشده که اگر این مطالعات انجام شود می‌توان انتظار داشت که میان پنج کشور حوزه دریای خزر اتفاقات خوبی در زمینه گردشگری دریایی بین‌المللی رخ دهد.
این مسئول عنوان می کند: با توجه به برخی مطالعات نهادهای متولی همچون اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان و استانداری و سایر نهادهایی که متولی توسعه گردشگری دریایی هستند باید شرکت های خصوصی سرمایه گذاری در این حوزه وارد شده و مشکلات فنی پیش رو توسط دولت ها رفع شود.
وی گفت: با توجه به فعالیت‌های میراث فرهنگی برخی سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری دریایی در این حوزه وارد شده اند که نیاز به همکاری های بیشتر وجود دارد و به دلیل اینکه این امر تاکنون رخ نداده است هنوز معایب و محاسن آن مشخص نیست.

لزوم قرارگیری نهادهای متولی در کنار یکدیگر

رمضان‌زاده ادامه می دهد: نهادهای متولی باید در کنار هم قرار گیرند و با تصمیم‌گیری درست خروجی ها را در اختیار سرمایه‌گذاران قراردهند، سرمایه گذاران در حوزه گردشگری دریایی در خزر به ویژه در حاشیه کشورهای 5گانه نیاز دارند تا راه ها و شیوه های کسب درآمد از این حوزه مشخص شود. مخالفت ها و موافقت ها را بشناسند تا بتوانند سرمایه گذاری ایمنی را رقم بزنند.
رئیس کارگروه گردشگری اتاق فکر توسعه و تعالی استان با بیان اینکه دولت ها از ورود به حوزه گردشگری دریایی ناتوان هستند و بودجه کافی در این حوزه ندارند از این رو در این بخش نیاز به سرمایه گذاران مستعدی است، می گوید: در حال حاضر مسیر دریا به عنوان مسیر آسان و با کمترین هزینه و ترافیک در دسترس است در حالی که از این امتیازات در دریا استفاده نشده است.
به گزارش کاسین24، به نظر گردشگری دریایی در حوزه دریای خزر هنوز در نقطه صفر قرار دارد؛ نقطه قوتی که می تواند به عنوان یکی از نقاط مشترک کشورهای حاشیه این دریا مورد بهره برداری قرار گیرد و تدوین برنامه های بین المللی تردد گردشگران دراین حوزه افزایش یابد، هنوز مغفول باقی مانده است.
گردشگری دریایی در حوزه خزر هنوز از بسترها و زیرساخت های لازم برخوردار نیست اما می تواند نقطه امیدی برای توسعه بخش مهمی از اقتصاد گردشگری در حاشیه خزر باشد.
بهره گیری از اقتصاد دریا محور بر پایه گردشگری، ضمن اینکه از کاهش و حیف و میل شدن منابع این دریا می کاهد، زمینه ساز درآمدی پایدار برای کشورهای حاشیه این حوزه خواهد بود.

گزارش الناز پاک نیا- سینا قربانی