۱۱:۲۷ ۱۴۰۰/۱۲/۳

گسترش امیکرون و سردرگمی والدین دانش آموزان

گسترش امیکرون و سردرگمی والدین دانش آموزان

تحصیل مجازی و نگرانی‌ها از افت تحصیلی دانش‌آموزان به دلیل تدوام شیوع کرونا و همچنین دغدغه برخی خانواده‌ها از ابتلای فرزندانشان به اومیکرون به دلیل رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس باعث شده این روزها فضای آموزش در مازندران در ابهام میان حضوری و غیرحضوری پیش برود.

به گزارش کاسپین24 | سرانجام پس از گذشت دو سال از همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، اول آذر امسال بود که آموزش حضوری و فراگیر در چهار هزار و ۲۰۵ مدرسه استان شروع شد و ۵۲۰ هزار دانش آموز و ۴۵ هزار معلم مازندرانی بعد از ماه‌ها آموزش مجازی، در کلاس درس حاضر شدند.

بر اساس آمار آموزش و پرورش مازندران تمام مدارس استان برای بازگشایی استانداردها و زیرساخت‌های کرونایی را فراهم کردند و به نوعی از منظر آنان همه چیز به خوبی پیش می‌رفت و دانش آموزان هم از بازگشایی مدارس رضایت داشتند تا این که در چهارم دی ماه امسال با شناسایی اولین فرد اومیکرونی در استان، دغدغه‌های والدین، معلمان و دانش آموزان برای ادامه تحصیل حضوری دانش آموزان جدی‌تر از هر زمان دیگر شد.

اکنون بعد از گذشت ۵۸ روز از شناسایی اولین فرد مبتلا به اومیکرون در مازندران، روند شیوع این ویروس افسار گسیخته‌تر شده و در ۲۴ ساعت گذشته در استان ۹ نفر به دلیل ابتلا به این سویه جدید کرونا جان باختند و در مجموع ۸۸۶ نفر دیگر هم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۲۰۰ نفر کودکان هفت تا ۱۲ سال و به نوعی دانش‌آموزان به شمار می‌روند.

تفاوت مشخص اومیکرون به نسبت سویه‌های قبلی آن است کودکان و نوجوانان را هم درگیر می‌کند. براساس آمار دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل از مجموع ۱۸۴ بستری شده جدید در ۲۴ ساعت گذشته در استان به دلیل ابتلا به سویه جدید کرونا، ۶۵ نفر از آنان کودکان هفت تا ۱۲ هستند که صاحب‌نظران حوزه بهداشت و درمان معتقدند که باتوجه به سرعت بالای انتقال اومیکرون، ادامه تحصیل حضوری دانش آموزان، مدارس را به کانون اصلی شیوع موج ششم کرونا در استان تبدیل خواهد کرد و خواهان تعطیلی موقت کلاس‌های حضوری هستند.

سوای خطر آفرین بودن اومیکرون و روند شیوع این ویروس خطرناک ، اما به گفته چند تن از والدین دانش آموزان مازندرانی، آموزش و پرورش استان تاکنون رویکرد مشخصی در ارتباط با تعطیلی قطعی مدارس و تشکیل کلاس‌های درس مجازی و یا تداوم کلاس‌های حضوری نداشته و تنها تعیین و تکلیف این موضوع را به شورای مدارس واگذار کرده که به دلیل ناتوانی این شورا در تصمیم گیری این روزها دانش آموزان، معلمان، والدین محصلان در ارتباط با تداوم تحصیل حضوری سردرگم هستند و نمی‌دانند که امسال با چه شرایطی ادامه تحصیل دانش آموزان استان پیش خواهد رفت.

اولیاء دانش آموزان همچنین می‌گویند که در کنار نبود بلوغ کافی برخی شوراهای مدارس در تحصیل حضوری یا مجازی، بحث جدی‌تر رعایت نکات بهداشتی در مدارس است. واکاوی آمارهای دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل این روزها خبر می‌دهد که وضعیت رعایت نکات بهداشتی در استان نگران کننده است و صنایع کوچک زیر ۱۰۰نفر، نانوایی‌ها و مدارس رتبه‌های اول تا سوم در نقض قوانین کرونایی دارند.

آموزش و پرورش مازندران هم به بی‌توجهی محصلان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس اذعان دارد و طبق آمار آنان، اکنون تنها ۲۵ درصد از محصلان نسبت به رعایت نکات کرونایی مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله دو متری از یکدیگر در کلاس‌های درس اقدام می‌کنند.کارشناسان می‌گویند همین سهل‌انگاری‌ها یکی از دلایل عمده برای افزایش ابتلا کودکان به اومیکرون در هفته‌های گذشته در مازندران است.

کارشناسان می‌گویند با توجه به تداوم شیوع موج ششم کرونا در مازندران، اتخاذ راهبرد مشخص برای ادامه تحصیل حضوری و یا مجازی دانش آموزان از سوی آموزش و پرورش استان باید در روزهای آینده با جدیت در دستور کار قرار گیرد و این روزهای درهای نیمه باز مدارس که مشخص نیست مدارس باز است یا تعطیل نمی تواند راهبرد مشخص و اصولی برای تحصیل دانش آموزان باشد و این موضوع باعث دغدغه و گلایه‌مندی خانواده شده است.

با این وصف ستاد استانی مقابله با کرونا در آخرین نشست خود کلیات تداوم فعالیت حضوری مدارس را مشخص کرد. طبق مصوبه این ستان در صورتی که در یک کلاس درس یک دانش آموز دارای علائم بیماری و یا مبتلا به کرونا شده باشد تنها همان کلاس درس تعطیل می شود. در صورتی که در یک مدرسه دو کلاس درس دارای دانش آموز بیمار کرونایی باشند ، آن مدرسه تعطیل می شود.

بلاتکلیفی خانواده‌ها

با این وجود بسیاری از خانواده همچنان منتظر ابلاغ دستورالعمل مشخص آموزش و پرورش استان در ارتباط با نحوه تشکیل کلاس‌های درس هستند و می‌گویند مسوولان امر راهبرد تعطیلی موقت کلاس‌های حضوری مدارس و همچنین از سرگیری کلاس‌های مجازی تا فروکش کردن موج ششم کرونا و سویه اومیکرون را در دستور کار قرار دهند.

در این ارتباط مادر یک دانش آموز ساروی ضمن نگرانی از شیوع اومیکرون در استان گفت: به دلیل سرایت اومیکرون در بین گروه سنی خردسالان، همه ما به نوعی نگران کودکان خود هستیم و راهبرد درهای نیمه باز که برخی مدارس استان در پیش گرفتند، نمی‌تواند در رفع نگرانی‌های ما بکاهد و باید مدارس یا حضوری و یا غیر حضوری باشد.

فاطمه یوسف تبار ادامه داد: کودکان درک درستی از مراقبت و رعایت نکات بهداشتی در محیط مدرسه ندارند و همین باعث می‌شود دائم در استرس و نگرانی باشند. بنابراین این موضوع به طور قطع کیفیت زندگی خانواده‌ها را پایین می‌آورد و به نظر من بازگشایی مدارس باعث خیز و شدت گرفتن بیماری اومیکرون و گرفتار شدن بیشتر کودکان و خانواده‌ها شده است.

وی اضافه کرد: بچه‌ها در سن پایین نمی‌توانند رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را هضم کنند و وقتی در کنار دوستان و هم‌سالان قرار بگیرند به طور قطع این رعایت به نصف کاهش پیدا می‌کند و معتقدم که در شرایطی که اومیکرون در حال جولان دادن است، مدارس به صورت موقت تا فروکش کردن این ویروس خطرناک تعطیل و کلاس‌های درس به صورت مجازی باشد.

آموزش و پرورش برنامه دهد

همچنین مادر طاها و اویس که فرزندانش در پایه‌های چهارم و دوم مشغول به تحصیل هستند، از تداوم بازگشایی مدارس استان با وجود شیوع اومیکرون ابراز گلایه کردند و معتقدند که آموزش و پرورش باید برنامه جامعی در این ارتباط ارایه دهد و خانواده‌ها از شرایط تحصیل نیمه حضوری دانش آموزان نگران هستند.

افسانه مطهری یکی از شهروندان جویباری افزود: در روزهای گذشته یکی از فرزندانم به اومیکرون مبتلا شد و دلیل این موضوع را هم حضور پسرم در کلاس‌های درس مدارس می‌دانم چراکه تنها در مدارس نمی‌دانم که نحوه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی وی چگونه است و در دیگر زمان‌ها که در کنار خانواده است به شدت از طاها مراقبت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: مدیر مدرسه به ما می‌گوید که ۲۰ روز فرزندت به مدرسه نیاید و بعد از سپری شدن دوران نقاهت، به صورت حتمی باید بر سر کلاس‌های درس حضور یابد و در ایامی که در قرنطینه به سر می‌برد به صورت مجازی تحصیل را ادامه دهد. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که باردیگر به کلاس‌های حضوری درس برگردد، دوباره فرزندم به اومیکرون مبتلا نشود.

مطهری که خواستار مجازی شدن تحصیل دانش آموزان در شرایط شیوع اومیکرون است می‌گوید : عمده دلایل نگرانیم از تداوم بازگشایی مدارس، واکسن نزدن دانش آموزان‌ و نداشتن تهویه مناسب کلاس‌های درس است.

این شهروند جویباری خاطر نشان کرد: امکان باز گذاشتن در و پنجره کلاس‌های درس در روزهای سرد وجود ندارد بنابراین بچه‌ها مجبور هستند با لباس گرم سر کلاس بنشینند و با همان پوشش از کلاس خارج شوند که این قضیه باعث سرماخوردگی و مشکلاتی از این دست می‌شود.

تاکید بر تعطیلی موقت تحصیل حضوری

در کنار موضوعات مطرح شده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با دیدگاه تعدادی از والدین مازندرانی هم‌نظر است و می‌گوید با توجه به شیوع موج ششم کرونا، به صورت موقت کلاس‌های درس دانش آموزان استان به صورت حضوری دنبال شود.

دکترعباس علیپور افزود: در زمان حاضر، حدود ۲۵ درصد تا ۳۰ درصد از مجموع بستری شدگان و همچنین مبتلایان به اومیکرون، کودکان هستند و باید بیش از پیش دانش آموزان را از حضور در تجمعات به ویژه مدارس منع کنیم چراکه با ادامه کلاس‌های حضوری، به طور حتم زنجیره شیوع این ویروس خطرناک قطع نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: سلامت باید محور آموزش و پرورش باشد و در این شرایط حساسی که اومیکرون در مازندران جولان می‌دهد بازگشایی مدارس به هیچ عنوان منطقی نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه، عدم حضور دانش آموزان در تجمعاتی هم‌چون مدارس و همچنین تزریق واکسن، دو راهبرد اساسی برای مهار اومیکرون در بین کودکان و نوجوانان است، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تعطیلی مدارس دارای ضوابطی است از آموزش و پرورش استان خواهش می‌کنیم که نسبت به تعطیلی موقت کلاس‌های حضوری اقدامات لازم را انجام دهد.

علیپور اضافه کرد: در کنار این موضوع باید نسبت به تزریق واکسن کرونا در بین گروه سنی پنج تا ۱۲ سال هم بیش از پیش دغدغه داشته باشیم و به طور حتم با این راهبرد در مسیر مهار اومیکرون حرکت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه، تفکرات جزیره‌ای دستگاه‌های اجرایی و آموزشی باعث تداوم شیوع اومیکرون خواهد شد، گفت: باید در بحث حفظ سلامت شهروندان مازندرانی در این شرایط حساس واحد عمل کرد و در ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا به طور حتم در ارتباط با تعطیلی موقت مدارس مازندران چانه‌زنی می‌کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه تعطیلی مدارس و همچنین واکسیناسیون مکمل یکدیگر برای افول شیوع اومیکرون در بین کودکان است، گفت : این روزها والدین مازندرانی چندان اعتقادی به اجرای طرح واکسیناسیون فرزندان خود ندارند چراکه از مجموع ۲۲۵ هزار و ۴۱۷ کودک پنج تا ۱۲ سال در استان تنها ۳۹ هزار ۵۰۰ نفر از آنان معادل ۱۶ درصد جامعه هدف تاکنون نسبت به تزریق واکسن کرونا خود اقدام کردند که با این اعداد و ارقام به هیچ عنوان نمی‌توان به جنگ امیکرون رفت.

علیپور اضافه کرد: متاسفانه وضعیت ابتلا و بستری کودکان مازندرانی به اومیکرون به هیچ عنوان خوب نیست در روزهای گذشته روند افزایشی بوده و باوجود آنکه مشکلات تنفسی در بین کودکان ابتلا به اومیکرون در استان چندان شایع نیست اما این افراد مبتلا ناقل هستند و می‌توانند به دیگر گروه‌های سنی این ویروس را انتقال دهند.

نگران سلامت دانش آموزان هستیم

مسوولان آموزش و پرورش مازندران هم می‌گویند که نگران سلامت دانش آموزان هستند و به طور حتم برای قطع زنجیره شیوع اومیکرون تلاش خواهند کرد و دانش آموزانی که به هردلیلی دارای علایم سرماخوردگی و یا اومیکرون باشند نباید در کلاس‌های درس حاضر نشوند اما در ارتباط با تعطیلی موقت مدارس پیگیری های لازم در دست انجام است.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش ‌و پرورش مازندران افزود: اکنون طبق برنامه‌ریزی در شهرهایی از مازندران که وضعیت رنگ‌بندی قرمز دارند، کلاس‌های درس به صورت مجازی در جریان است و با توجه به اینکه وضعیت رنگ‌بندی براساس میزان بستری‌های بیمارستانی سنجیده می‌شود و شاخص‌هایی مانند میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و یا تزریق واکسن جامعه هدف در آن وجود ندارد، باعث می‌شود که‌ دانش آموزانی که در مناطق وضعیت زرد کرونایی در کلاس‌های درس حضور می‌یابند، در معرض ابتلا باشند.

قربانعلی سهرابی اضافه کرد: به طور حتم باید همزمان با شروع موج ششم کرونا، تعطیلی موقت مدارس در نقاط مختلف استان در دستور کار قرار گرفته شود و بزودی تعیین و تکلیف‌های لازم در این خصوص انجام خواهد شد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش ‌و پرورش مازندران گفت: در کنار موضوعات مطرح شده، آموزش و پرورش آماده اجرای طرح‌های فرهنگ‌سازی و اقناع سازی برای افزایش رغبت دانش آموزان هفت تا ۱۲ سال به تزریق دز اول واکسن کرونا است.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش استان حتی حاضر است امکانات خود را هم در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تسریع در تزریق واکسن کرونا کودکان قرار دهد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش ‌و پرورش مازندران با بیان این که تاکنون ۹۹.۸ درصد از جامعه هدف گروه دانش آموزی در مازندران دز اول و ۹۱.۸ درصد هم دز دوم واکسن کرونای خود را دریافت کردند، گفت: اما در روند تزریق دز اول واکسن کرونای گروه سنی پنج سال به بالا عقب ماندگی‌هایی وجود دارد که باید برای ایجاد ایمنی جمعی برای رفع این چالش اقدام کرد.

وی اضافه کرد: مدارس یکی از کانون‌های اصلی شیوع کرونا ویروس هستند، چرا که کودکان توجه کمی به رعایت دستورالعمل های بهداشتی دارند و با تزریق واکسن به طور حتم روند شیوع اومیکرون در استان کاهش می یابد.

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۱۸۴ بیمار جدید به ۸۸۶ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته ۹ نفر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر ابتلا به کرونا جان باختند.


منبع : ایرنا