۱۵:۰۳ ۱۴۰۱/۸/۱۷

یک پیشنهاد به صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی

یک پیشنهاد به صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی

فیلترینگ یکی از موانع احتمالی پیش پای ماست، ولی اگر چهارچوب علمی و متناسبی با ماهیت آن کسب و کار را داشته باشیم فیلترینگ هم مانند کرونا، جنگ جهانی و بسیاری از حوادث طبیعی موجب تعطیلی یا نابودی نخواهد شد.

به گزارش کاسپین24 | سیداحمد سیدی مطلق با اشاره به اینکه یکی از بهترین گزینه‌ها برای بهبود وضعیت اشتغال، راهکارهای کسب و کارهای اینترنتی است اظهار کرد: باید همواره به دنبال نسخه‌هایی راهبردی که مبتنی بر روش های خلاقانه هستند بود؛ در همین راستا فیلترینگ برخی از شبکه های اجتماعی به هیچ وجه نباید موجب رکود کسب و کارهای اینترنتی شود زیرا راهکارهای دیگری برای جبران وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه نقطه شروع بسیاری از کابران و سرمایه گذاران این حوزه از آغاز اشتباه بوده است خاطرنشان کرد: یکی پنداشتن شبکه های اجتماعی با کلیتی به نام اینترنت یکی از دلایل اصلی سردرگمی این روزهاست.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت «چهارچوب سازی» در حوزه کسب و کارها، این امر را یکی از مهمترین دلایل حفظ کسب و کارهای مختلف در دل بحران‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانست و اظهار کرد: فیلترینگ یکی از موانع احتمالی پیش پای ماست، ولی اگر چهارچوب علمی و متناسبی با ماهیت آن کسب و کار را داشته باشیم فیلترینگ هم مانند کرونا، جنگ جهانی و بسیاری از حوادث طبیعی موجب تعطیلی یا نابودی نخواهد شد.

سیدی مطلق تصریح کرد: در همین مورد اخیر برخی ادعا می‌کنند فیلترینگ کاملا موجب خلع سلاح فعالین حوزه اینترنت در ایران شده است اما مسئله دقیقا همینجاست، چون باید توجه داشت که تمامی ابزارها از مخاطب گرفته نشده است. در شرایط فعلی اینترنت داخلی در دسترس است.

وی نمونه بارز عدم اتکا به چند اپلیکیشن را کشور چین دانست و گفت: چینی ها اینترنت داخلی دارند و از پیام‌رسان‌های داخلی خود استفاده می کنند، آیا این کشور از نظر اقتصادی تضعیف شده؟ یا ارتباطش با جهان قطع شده است؟ پاسخ منفی است، چون در حال حاضر چین صاحب بزرگترین شرکت‌های بازاریابی جهانی است. به همین خاطر تاکید می کنم رویکرد و دیدگاه بسیار مهم است.

سیدی مطلق با تاکید بر رویکرد کنشی به جای رویکرد واکنشی گفت: جهان جدید جهان سازنده‌ ایده‌هاست. یعنی نیازها نه فقط از طرف شما بلکه از سوی پیشرفت فناوری هم پدیدار می‌شود. نکته اینجاست که ما باید ابتدا پایه‌های محکمی برای خودمان ایجاد کنیم و سپس از طریق این زیرساخت، شبکه‌های مجازی را به مثابه یک ابزار به کار بگیریم. گرفتاری فعلی دقیقا ریشه در همین عدم توسعه زیرساختی و یکی پنداشتن شبکه‌های اجتماعی با کل اینترنت است.

این کارافرین برتر افزود: اینترنت زیرساخت است نه اینستاگرام و تلگرام، آنها فقط ابزار هستند و ابزارها هم باید درست و با عنایت به نیازها و چالش های ما انتخاب شوند نه بر اساس پروپاگاندا. در آمریکا یا چین یا بسیاری از کشورهای اروپایی اینترنت زیرساخت اصلی است به همین خاطر آنها هیچ وقت درگیر اینستاگرام نیستند. بعنوان مثال «لینکدین» در کشور ما مورد توجه قرار نگرفت. در حالی که یک ابزار تجاری مفید و تخصصی است که در جهان مورد استفاده است، این برنامه جامعه هدف خودش را پیدا کرد و بر پایه تخصص‌گرایی رشد نمود.

وی یک جانبه‌نگری در حوزه‌ استفاده از ابزارهای فضای مجازی را یکی از جدی‌ترین آسیب‌های تحلیلی کسب و کارهای مجازی توصیف کرد و با اشاره به ضرورت استفاده از تمامی ابزارها و فرصت‌های موجود گفت: ایجاد شبکه میان ابزارهای به کار گرفته شده از رموز جدی پایداری در فضای کسب و کار مجازی است. در این حالت سلب استفاده از یکی از آنها موجب تعطیلی یا فروپاشی کلیت کسب و کار نمی شود چون ابزارهای متنوعی تدارک دیده شده و حالا می توان ظرفیت آنها را برای پر کردن جای خالی ابزار از دست رفته فعال‌تر نمود.

این طراح و ایده پرداز کسب و کار گفت: نبود وجود زیرساخت های شبکه‌ای مناسب منجر می شود که به عنوان مثال در مورد اخیر با قطع یا محدودیت دسترسی به اینستاگرام حرف از تعطیلی ۱۱ میلیون کسب و کار مطرح می‌شود و اصلا این سوال طرح نشد که آن ۱۱ میلیون کسب و کار چگونه، باچه زیرساخت و مجوزی کار خود را آغاز کرده‌اند؟

مطلق در ادامه اظهار کرد: نکته اصلی این است که ما زیر ساخت ایجاد نکردیم و باید آن را ایجاد کنیم و پس از بررسی این زیرساخت‌ها و آنالیز مخاطبانمان، زمینه رشد را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما از تفکیک جنسیتی مخاطبانمان آگاه نیستیم افزود: چون آنها را آنالیز نمی کنیم، سن مخاطبان، علایق‌شان، محیط جغرافیایی شان، رویکردهای تعاملی‌شان و غیره، همه اینها باید مورد بررسی قرار گیرد تا یک پلتفرم توانایی رقابت داشته باشد. وقتی این برنامه ریزی ها صورت نمی‌گیرد، صاحبان کسب و کار به دنبال مقصر می گردند و با کوچکترین تنشی در شبکه منفعل می شوند. نقد من به نگاه تک سویه در زمینه استفاده از ابزارها در فضای مجازی است. به طور مثال دارا بودن یک سایت هم یک ابزار ارتباطی است و نمی شود همه راه های ارتباطی را در اینستاگرام خلاصه کرد.

این دکترای مدیریت کسب و کار با بیان اینکه این محدودیت‌ها، یک فرصت و تلنگر است، تاکید کرد: فیلترینگ حکم همان شوک را داشت. چرا ما باید مدام فکر کنیم کشور ما در وضعیت بدی است و ۱۱ میلیون شغل از میان رفته‌اند، چرا نباید فکر کنیم که اگر اینستاگرام از بین برود میلیون‌ها و یا حتی میلیاردها شغل از بین می روند و اطلاعاتشان در دارک وب (فضای سیاه اینترنت) نشر پیدا می‌کند.

مطلق گفت: این نکته وقتی اهمیت بیشتری دارد که خود اینستاگرام از قوانین خودش پیروی نمی کند و ممکن است هر روز تصمیم تازه ای بگیرد که به زیان منافع ملی ما باشد. حذف تصاویر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یک نمونه روشن بود. در بسیاری از مواقع این ابزارها بر ضد آزادی بیان عمل می کنند، مگر غیر از این است که این روزها حرف از عدم آزادی بیان به گوش می رسد، پس چرا این ابزارها خود این مسئله را رعایت نمی‌کنند.

وی با انتقاد از عدم ارائه فرصت و امکانات کافی به پیام رسان ها و اپلیکیشن های داخلی گفت: باید پرسید آیا ما یعنی مخاطبان، دولت و نهادهای مختلف اصلا این فرصت را به پیام رسان داخلی داده‌ایم که مشکلات را رفع کنند یا فقط گلایه کردیم.

این مدرس در پایان خلاصه‌ای از مهمترین راه حل‌ها برای حضور فعال و سودآور در فضای مجازی علی رغم محدودیت ها را برشمرد و خاطرنشان کرد: پنج شرط اصلی برای بقای کسب و کار ایرانی و راهکار درمانی کسب و کار در زمان فیلترینگ ضروری است که نخستین آن بازنگری در نقشه راه کسب و کار است؛ یعنی بررسی زمینه ها و فرصت هایی که تا بحال از دید صاحب کسب و کار دور مانده است و هم‌چنین تلفیق آن با نیازهای زمان حاضر و درک چرایی و چگونگی مسئله حایز اهمیت خواهد بود.

مطلق با تاکید بر دومین شرط یعنی به‌روز رسانی آموزش گفت: باید آموزش به روزرسانی شود تا در صورت تغییر نقشه راه، آموزش ها نیز متناسب با آن تغییر کند.

وی بازنگری در منابع موجود و استفاده از نیروی کار متخصص را به عنوان سومین شرط مطرح کرد و افزود: یکی از بزرگترین آسیب‌هایی که ایرانی‌ها با آن مواجه هستند استفاده از نیروی کار غیرمتخصص است که عموما ضعف خود را در مراحل کار نشان می دهد و نمی‌تواند توقعات حداقلی سیستم را برآورده کند.

این کارآفرین، انتخاب جامعه هدف مشخص و تدوین بازاریابی مشتریان را شرط چهارم و از جمله راهکارها دانست و گفت: یک فعال بازار کسب و کار مجازی باید نوعی تعامل در زمان داشته باشد و بتواند از چالش ها فرصت بسازد، مثلا اگر بعد از فیلترینگ همچنان بر ماندن روی اینستاگرام تاکید کند بازار خود را از دست خواهد داد، ولی پلتفرم های داخلی ماندگار خواهند بود. حتی اگر قدرت تعامل و همرسانی با سایت های بزرگ را نداریم می توانیم با وبسایت های کوچکتر تعامل کنیم و مثلا تبلیغ یکدیگر را بازنشر کنیم.

این طراح و ایده‌پرداز کسب و کار با اشاره به راهکار تغییر در مدیریت منابع به عنوان شرط آخر اظهار کرد: وقتی کشوری با بحران روبرو می‌شود همه نهادهایش و تمامی برنامه های مالی قبلی دوباره چک می‌شود و یا حتی در صورت لزوم آنها را تغییر می دهند. برخی بخش ها تحت فشار بیشتر قرار می‌گیرند تا از منفی شدن درآمدشان جلوگیری شود و تمام این موارد را می‌توان بعنوان راهکار جبرانی مطرح کرد.


منبع : ایسنا