۱۳:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۲۶

۹ محور رسانه‌های غربی برای رویارویی با ایران در ۶۰ روز آینده چیست؟

۹ محور رسانه‌های غربی برای رویارویی با ایران در ۶۰ روز آینده چیست؟

افکارعمومی ایران در ۶۰ روز آینده با ۹ محور در میدان جنگ رسانه‌ای با غرب روبرو خواهند شد.

به گزارش کاسپین24 | نقش امروز رسانه‌ها فراتر از اطلاع‌رسانی صرف است، محصولات رسانه‌ای اکنون ابزار نوینی برای ایجاد، کاهش یا افزایش بحران و حتی ابزاری برای جنگ آوری، مکمل نیروی نظامی و تهدید کنندگان امنیتی در سطوح مختلف ملی، استانی، بین‌المللی و فردی به شمار می‌روند.

سینا قربانی کارشناس ارشد و تحلیلگر مسائل رسانه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مازندران بر این باور است که نقش رسانه‌ها را می‌توان در عرصه تهدید امنیتی در سه قالب تسهیل‌گری، بازدارندگی و اجبارکنندگی بررسی کرد، قالب‌هایی که رسانه ها در آن توانایی نقش‌آفرینی دارند.

او افزود: رسانه‌ها برای اثر بخشی بیشتر، در قالب تسهیل‌گری نه تنها فرایند تصمیم‌سازی را کوتاه می‌کنند بلکه به مثابه نیروی تقویت کننده تصمیم ها، به ایفای نقش می‌پردازند.

قربانی با بیان اینکه قالب بازدارندگی به دو شکل اجرا می‌شود، ادامه داد: شیوه نخست، ایجاد فشار‌های احساسی است که در این سناریو ممکن است پوشش گسترده رسانه‌ای همراه با اجرای ترکیبی ده‌ها تاکتیک خبری به حکومت و اخلاق سیاسی ضربه وارد کند و شیوه دوم نیز پوشش رسانه‌ها در زمان واقعی یک رویداد است که احتمال دارد تهدیدی برای امنیت باشد.

کارشناس ارشد و تحلیلگر مسائل رسانه گفت: در شیوه اجبارکنندگی، دولت‌ها تحت تاثیر این نوع تاثیرگذاری، وادار به دخالت و انجام عملیات مقابله‌ای سخت می‌شوند.

قربانی با اشاره به اینکه تهدید رسانه‌ای به واسطه اثرپذیری بر ذهن و تغییر رویکرد‌ها بیش از سایرتهدید‌ها امنیت ملی هر کشوری را با چالش جدی می‌تواند مواجه کند، افزود: این تهدید به دلیل اینکه حمایت سرمایه انسانی را از نظام حاکم می‌گیرد و خودباختگی را برای توده فراهم می‌کند، می‌تواند جامعه را در هر دو محور اجتماعی و سیاسی متزلزل کند.

۹ محور رسانه‌های غربی در ۶۰ روز آینده

سینا قربانی با مطرح کردن چند مصداق از تاکتیک‌ها و تهدیدات رسانه‌ای که ایران در پیش، حین و پس از اغتشاشات پاییز سال گذشته، با آن رویارویی داشت، گفت: تصویرسازی، افکارسازی، تحریف، دستکاری اطلاعات، بمب‌باران اطلاعات، اخبار جعلی، مرعوب‌سازی، کژآگاه سازی، شایعه سازی، بزرگ‌نمایی اخبار جعلی، کوچک‌نمایی دستاورد‌های نظام، زمینه‌سازی برای رواج تفکر بی اعتمادی به ایران‌اسلامی، تمرکز و تلاش برای تغییر باور‌ها و نگرش‌های جمعی در برخی از شاخص‌های اجتماعی، زمینه‌سازی برای تبدیل پدیده‌های اجتماعی، سیاسی به چالش‌های امنیتی و شبه امنیتی، تضعیف سیاست‌گذاری‌های عمومی و تلاش برای افزایش مرجعیت پیام بیگانگان از جمله نقاط تمرکز هژمونی رسانه‌ای دشمن در میدان جنگ رسانه‌ای بود.

او افزود: زمانی که تهدیدات رسانه‌ای افزایش یابد به طور طبیعی شرایط حاکم بر جامعه تغییر می‌کند و با رواج تفکر بی‌اعتمادی نسبت به دولت و در ادامه با بروز ناآرامی‌های اجتماعی، سیاسی نظم عمومی از حالت تعادل خارج شده و کنترل وضعیت دیگر بر مبنای شرایط طبیعی برای تصمیم‌گیران نیست.

کارشناس ارشد رسانه ادامه داد: در چنین شرایطی برای به تعادل رسیدن نظم عمومی توجه به میدان جنگ رسانه‌ای، اطلاعاتی و داده ها، امری قابل توجه باید باشد.

او به محور‌های رویارویی ایران با هژمونی رسانه‌ای غرب از ۲۵ تیرماه امسال تا ۶۰ روز آینده اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد؛ رسانه‌های ضدایرانی با موضوع گرانی بنزین و نان بمب‌باران اطلاعاتی را همراه با تاکتیک‌های فریب، دستکاری و اخبار جعلی آغاز و همزمان در هشت محور دیگر نیز تمرکز و اقدام خواهند کرد.

سینا قربانی ادامه داد: بازنمایی جعلی از اظهارات مسئولان سطوح محلی، استانی، ملی با هدف ناکارآمد نشان دادن دولت در رفع نیاز‌های واقعی مردم، جمع‌آوری اخبار آشکار با موضوع حوادث ایران همانند اخبار خودکشی، تصادفات، بلایای طبیعی و انتشار گسترده این محتوا‌ها در بسته بندی‌های جذاب همراه با جهت‌گیری شبه امنیتی، تولید محتوا‌های گرافیکی- داستانی از خاطرات، عکس‌های کشته‌شدگان و خانواده‌های آنان با هدف تحریک احساسات عمومی، پهن کردن دام برای ماموران انتظامی و سوءاستفاده از مواجه کردن عمدی نیروی‌های فراجا با سوژه‌های از پیش تعیین شده، انتشار گسترده اخبار با موضوع کمبود امکانات در روستا‌ها و مناطق قومیتی و تشدید انگاره تبعیض در افکارعمومی، انتشار گسترده اخبار آرشیوی از کشف حجاب با هدف تحریک جامعه مذهبی، انتشار گزارش‌هایی با موضوع تبعیض اقلیت‌ها و برخورد با فرقه‌های ضاله و فاسد نمایی مستمر مسئولان نظام، ۹ محوری است که افکارعمومی ایران و مسئولان در ۶۰ روز آینده با نقش آفرینی رسانه‌های غربی با آن روبرو خواهند شد.


منبع : باشگاه خبرنگاران