۱۳:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۱
تحلیلگر رسانه:

«کژآگاه‌سازی» راهبرد رسانه‌های خارجی در ایران

«کژآگاه‌سازی» راهبرد رسانه‌های خارجی در ایران

تحلیلگر رسانه، گفت: ادبیات موجود نشان می‌دهد، جنگ ترکیبی می تواند از ترکیب ۲ یا چند روش یا ابزار رخ بدهد که بر اساس مطالعات مرکز تحقیقات ناتو" کژآگاهسازی و دروغ‌پراکنی" با بهره‌گیری از ابزار رسانه در صدر روش‌ها قرار می گیرد.

به گزارش کاسپین24 | سینا قربانی گفت: وسعت منطقه نبرد، سرعت چرخش اطلاعات، توجه به افکارعمومی، سرعت تولید و توزیع محتوا، استفاده وسیع از جنگ رسانه‌ای و ابزارهای اطلاع‌رسانی با هدف تغییر اندیشه‌ها و عدم تقارن، بخشی از ویژگی‌های مهم جنگ‌های مدرن آینده است.

وی، افزود: ادبیات موجود نشان می‌دهد، جنگ ترکیبی می تواند از ترکیب دو یا چند روش یا ابزار رخ بدهد که بر اساس مطالعات مرکز تحقیقات ناتو" کژآگاهسازی و دروغ‌پراکنی" با بهره‌گیری از ابزار رسانه در صدر روش‌ها قرار می گیرد.

این کارشناس مسائل رسانه با اشاره بر اینکه جنگ‌های ترکیبی در بستر ابزارهای ارتباطی معطوف به اهداف راهبردی و عمیق جامعه است، اظهار کرد: فرسایش اعتماد شهروندان نسبت به نهادها، دامن زدن به بی‌اعتمادی در نهادها، تخریب انسجام اجتماعی و انگاره‌های اجتماعی ملت‌ها، ثبات‌زدایی از اقتصاد و تاثیرگذاری بر دستگاه‌های محاسباتی و تصمیم‌سازی نخبگانی برخی از این اهداف راهبردی هستند.

قربانی، تصریح کرد: نتایج پژوهش‌ها نشان داده است که مولفه‌های نوین بر پایه ارتباطات به دلیل ریسک و زمان کمتر و قدرت تغییر و مانورپذیری راهبردی‌تر نسبت به مولفه‌های پیشین هستند.

این تحلیلگر رسانه با اشاره بر اینکه راهبرد کژآگاه‌سازی با اخبار جعلی تفاوت دارد، افزود: اخبار جعلی به راحتی قابلیت نقض کردن یا بی اعتبار سازی دارد، در حالی که کژآگاه‌سازی علاوه بر جعل خبر به ساخت خبر، ترکیب خبر با دروغ و موارد بسیار دیگری مبادرت دارد و از این جهت شناخت جنبه‌های شایعه و فرایند کژآگاه سازی بسیار دشوار و پیچیده است و لذا به راحتی امکان نقص آن نیز وجود ندارد.


منبع : ایرنا