۱۶:۲۰ ۱۴۰۱/۵/۲۰
6.3K

از قاضی حقوق‌بشر ایران چه می‌دانید؟

به گزارش کاسپین۲۴| حشمت رستمی درونکلا متولد ۱۳۴۷ اهل بابل، قضاوت را در سال ۱۳۷۴ و از جزیره قشم بعنوان قاضی‌تحقیق آغاز کرد و هم‌اکنون دکتری حقوق‌بین‌الملل را دارد و با ۳۳ سال سابقه قضایی، قاضی دادگاه تجدیدنظر استان مازندران نیز است.

وی از ۱۰ سال گذشته برای اولین مرتبه در ایران شروع به صدور آرای مستند به قوانین بین‌الملل در دادگاه‌های ایران کرد، به‌گونه‌ای که مجله حقوق بین‌الملل دانشگاه میشیگان از او بعنوان آغازگر انقلابی جدید در دادگاه‌های ایران نام برده و برخی آرای او در مجله حقوق بین الملل دانشگاه آکسفورد نیز مورد استناد قرار گرفته است.

این قاضی دادگستری درگفت‌وگو با کاسپین۲۴، می‌گوید: دولت‌ها پس از تغییرات بنیادین می‌توانند حسب قوانین بین‌الملل از کنوانسیون‌ها خارج شوند، اما دولت ایران نه تنها بعد از انقلاب اسلامی از کنوانسیون خارج نشد، بلکه به کمیته حقوق‌بشر و رکن ناظر اجرایی گزارش ارائه داده و همچنان گزارش ارائه می‌دهد.

او، افزود: در بسیاری از کنوانسیون‌ها ایران بدون حق شرط عضویت را پذیرفت در صورتی که بسیاری از کشور‌های مدعی حقوق‌بشر، برخی از کنوانسیون‌های مهم را با حق‌شرط پذیرش کردند.

دانلود ویدیو