۱۳:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
آتش سوزی جنگل های مازندران

آتشی که جویندگان گنج به راه می اندازند

آتشی که جویندگان گنج به راه می اندازند

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران - نوشهر عامل عمده بروز آتش سوزی ها در جنگل های استان را انسانی ذکر کرد و گفت : اگر در گذشته شکارچیان غیر مجاز، گردشگران و دامداران در این حوادت دخیل بود اما در سال های اخیر بیشتر ردپای جویندگان گنج در بروز این آتش سوزی ها پیدا شده است.

به گزارش کاسپین24 | سرهنگ صادق مرادی افزود : امسال برابر گزارش ها، ۲۴ فقره آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی این منطقه به گستره حدود ۱۹۴ هکتار رخ داد که پنج مورد آن مربوط به ماه جاری بوده است.

وی بیان داشت : در حالی که سال گذشته سطح عرصه جنگلی دچار آتش سوزی حدود ۳۱ هکتار بوده و عامل عمده افزایش گستره آتش سوزی در جنگل های غرب استان در سال جاری به خاطر سخت گذر و کوهستانی بودن محل تش سوزی، کمبود امکانات و تجهیزات پیشگیری، مقابله و اطفای حریق و کمبود نیروی انسانی بوده است.

این مقام مسوول اظهار کرد: بیشتر این آتش سوزی ها در ارتفاعات جنگلی تنکابن، چالوس و نوشهر حادث شد اگرچه نوع این آتش سوزی سطحی بوده اما به هر شکل خسارت های زیادی به این اکوسیستم طبیعی و تنوع زیستی وارد کرد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه نوشهر از افزایش بیش از ۵۰۰ درصدی سطح عرصه های آتش سوزی جنگل های غرب مازندران در سال جاری خبر داد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی مازندران - نوشهر عامل عمده بروز این آتش سوزی ها عوامل انسانی ذکر کرد و گفت : اگر در گذشته پای شکارچیان غیر مجاز، افراد طبیعت گرد، گردشگران، مسافران و دامداران در میان بود اما در سال های اخیر ردپای جویندگان گنج هم در بروز این آتش سوزی ها پیدا شده که مسوولان حفاظت از میراث فرهنگی باید به میدان بیایند و در این زمینه با نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی همراهی و همکاری کنند.

مرادی توضیح داد : به عنوان نمونه آتش سوزی که در آذر ماه امسال در مسیر جنگلی "شوراب "مرز میان حوزه منابع طبیعی نوشهر - رویان و بخش کجور رخ داد که متاسفانه به علت سرعت وزش بادهای گرم پاییزی این آتش پیشروی و به دیگر نقاط جنگلی از جمله مناطقی معروف به "آغوزک بن " و گردنه های "یال " حوالی روستاهای "کهنه ده "، ویسر" و "کلیک "بخش کجور سرایت کرده بود و در بازدید ها تعداد زیادی از حفاری های غیر مجاز در قلب جنگل مشاهده شد که این آثار خود نشانه حضور جویندگان گنج در این عرصه بوده است.

وی بیان داشت : آنچه گزارش شد متاسفانه افرادی که در پی یافتن زیرخاکی در عرصه جنگلی بودند شب ها حوالی ساعت ۲۳ تا سه بامداد با بکارگیری اتباع بیگانه "افاغنه " اقدام به حفر چاله در نقاط مختلف جنگل های این منطقه برای یافتن زیرخاکی کرده بودند و این موضوع با مسوولان یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم در میان گذاشته شد که با این چالش برخورد کنند.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نوشهر هم پیش از این علت بروز آتش سوزی هفته گذشته در جنگل معروف به "اجل " حوالی روستای "نیرنگ " از توابع این شهرستان را انسانی گزارش داد و گفته بود : حفاری های متعدد در دل جنگل نشان از ردپای جویندگان گنج بوده است.

بیش از هفت هزار متر از جنگل نمک آبرود در آتش سوخت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر در باره آتش سوزی شب گذشته در جنگل نمک آبرود حوالی مجموعه گردشگری تله کابین چالوس هم گفت: متاسفانه براثر این بلیه، بیش از هفت هزار متر از سطح عرصه در آتش سوخت.

مرادی افزود : امروز هم با هماهنگی های به عمل آمده با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر قرار است با مدیریت مجموعه گردشگری نمک آبرود نامه نگاری شود که کوتاهی در مسوولیت حفاظت از عرصه های جنگلی بالادست که مسیر منتهی مسافران و گردشگران با تله کابین بوده در هیچ شرایطی توجیه پذیر نبوده و باید پاسخگوی این موضوع باشند.

وی با ابراز تاسف اظهار کرد : کوتاهی و غفلت مسافران در خاموش کردن آتش سبب تخریب این میزان از سطح عرصه جنگلی شده و امیدوارم با جدیت بیشتر مسوولان این مجموعه از این بعد شاهد این اتفاقات ناخوشایند در این عرصه جنگلی منطقه نباشیم.

مازندران دارای ۲ حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یکی در ساری مرکز این استان و دیگری نیز در نوشهر غرب مازندران است.

حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با وسعتی بیش از ۶۶۰ هزار هکتار جنگل، مرتع و سواحل معادل ۲۸ درصد از مساحت مازندران را در بر دارد. شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، عباس آباد، تنکابن، رامسر و کلاردشت از نظر حوزه منابع طبیعی زیر پوشش حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر هستند.


منبع: ایرنا