۱۹:۵۵ ۱۴۰۲/۹/۱۶

انواع درختانی که در جنگل های هیرکانی مازندران موجود است

انواع درختانی که در جنگل های هیرکانی مازندران موجود است

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری گفت: از معروف‌ترین درختان جنگل‌های هیرکانی می‌توان به راش، بلوط، توسکا، نارون، زبان گنجشک، شمشاد و... اشاره کرد، تعدادی از گونه‌های درختی از قبیل کرات، انجیلی، سفیدپلت، لرگ مختص جنگل‌های هیرکانی بوده و در سایر نقاط دنیا مشاهده نمی‌شود.

به گزارش کاسپین24 | جنگل، سرمایه ملی است که به همگان تعلق دارد و همه در مقابل طلای سبز تکلیف داریم.

در کنار تنوع فراوان گونه‌های گیاهی که برخی از آنها جز گونه‌های نادر هستند، گونه‌های جانوری هم زیر چتر نگین سبز پراکنش دارند.

علاوه بر این جنگل هیرکانی موزه طبیعی و بازمانده از عصر یخبندان بوده و در تیر ماه سال ۱۳۹۸ در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

فتح‌الله غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: مساحت جنگل‌های جهان حدود ۴میلیون هکتار است و این جنگل‌ها ۴۰درصد سطح خشکی جهان را پوشانده‌اند و در ایران ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل داریم که ۷.۸ هکتار از مساحت کشورمان را پوشش داده است؛ ایران در بین ۱۵۶ کشور دارای جنگل مقام ۴۵ از لحاظ مساحت پوشش جنگل را دارد.

وی افزود: در مجموع جنگل‌های ایران در پنج ناحیه رویشی بخش هستند اما آنچه عموم مردم تحت عنوان رایج جنگل می‌شناسند بیشتر در نوار شمالی قرار دارند و دارای آب و هوای معتدل شرجی هستند و از قسمت شرقی استان اردبیل تا استان خراسان شمالی کشیده شده‌اند و استان‌های گیلان، مازندران و گلستان را شامل می‌شوند این ناحیه رویشی به نام جنگل هیرکانی شهرت دارند.

معاون امور جنگل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری یادآور شد: جنگل‌های هیرکانی با جنگل‌های شمال ایران، نوار سبزی به درازای ۸۵۰ کیلومتر پهنای ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر و مساحت یک میلیون و ۸۵۰هزار هکتار هستند که از سواحل جنوبی دریای کاسپین ( آستارا در گیلان) شروع و تا دره گلی داغی در استان گلستان ایران را پوشانده‌اند.

غفاری با بیان اینکه جنگل‌های هیرکانی منطقه غنی است که ازنظر تنوع زیستی منحصر به فرد بوده و متراکم‌ترین ناحیه جنگلی ایران را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: این جنگل‌ها با قدمت ۴۰ میلیون سال یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان به شمار می‌آید و از آن به‌عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وجود این جنگل‌های زیبا و این تنوع زیستی را مدیون دوره ترشیاری هستیم‌، اضافه کرد: دوره ترشیاری نام دوره‌ای در مقیاس زمانی زمین‌شناسی است از ۶۵میلیون سال پیش آغاز شد و تا ۲۰۶ میلیون سال پیش ادامه داشت.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری با بیان اینکه در این نوع جنگل‌ها تنوع زندگی گیاهی بسیار زیاد ازجمله درختان پهن برگ و گیاهان مدیترانه‌ای را شاهد هستیم، اظهار کرد: بیش از ۸۰ گونه درختی پهن برگ، چهار گونه سوزنی برگ و ۵۰ گونه درختچه‌ای تاکنون در آن شناسایی شده است. جنگل‌های هیرکانی براساس ارتفاعی که در آن هستند ( سطح دریا، کوهپایه‌های کم ارتفاع، کوهپایه‌های بلند، نقاط خیلی مرتفع) غالبا پوشش گیاهی متفاوتی دارند.

غفاری یادآور شد: از معروف‌ترین درختان جنگل‌های هیرکانی می‌توان به راش، بلوط، توسکا، نارون، زبان گنجشک، شمشاد و سایر اشاره کرد، تعدادی از گونه‌های درختی از قبیل کرات، انجیلی، سفیدپلت، لرگ مختص جنگل‌های هیرکانی بوده و در سایر نقاط دنیا مشاهده نمی‌شود.

وی یادآور شد: جنگل‌های هیرکانی در تاریخ ۱۴ تیر ماه سال ۹۸ برابر با ۱۰ جولای ۲۰۱۹ در چهل و سومین گردهمایی جهانی یونسکو در کشور آذربایجان باکو به‌عنوان دومین میراث طبیعی ایران، براساس معیار۹، به شماره ۱۵۸۴، در فهرست میراث جهانی طبیعی یونسکو ثبت شده است.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری با اعلام اینکه ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی طبیعی یونسکو به شکل ثبت سریالی بوده است، افزود: به این شکل که تعداد ۱۲ سایت و ۱۵ لکه از شرق تا غرب این جنگل‌ها و از کناره‌ی دریا تا ارتفاعات برای ثبت در فهرست میراث طبیعی جهانی انتخاب شد.

غفاری تصریح کرد: مساحت محدوده اتر ۱۲میلیون و ۹۴۸هزار و ۴۷۶ هکتار و مساحت محدوده سپر ۱۷میلیون و ۷۱۲هزار و ۸۸۰ هکتار است که درمجموع ۳۰میلیون و ۶۶۱هزار و ۳۵۶ هکتار از جنگل‌های هیرکانی شامل ۷درصد را شامل می‌شود‌.

وی گفت: سایت‌های ثبت شده در فهرست میراث جهانی شامل پارک جنگلی گلستان، جنگل ابر، مناطق حفاظت شده جهان‌نما، بولا، الیمستان، واز، کجور، چهارباغ، اثر طبیعی ملس خشکه‌داران، مناطق حفاظت شده سیاهرود، رودبار، گشت رودخان، لیسار هستند.

حال که اهمیت جنگل‌های هیرکانی برکسی پوشیده نیست باید با چنگ و دندان از این طلای سبز و ذخیره‌گاه ارزشمند حفاظت کنیم.


منبع : فارس