۱۴:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۱۳

آسیب حفاران به پل تاریخی در بابل

آسیب حفاران به پل تاریخی در بابل

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران گفت: آمد و شد خودروها در زیر پل محمدحسن خان بابل باعث شد به پل آسیب وارد شود که این موضوع به شهرداری و شورای شهر بابل هم اعلام شده تا پای کار بیایند.

به گزارش کاسپین24| پل محمدحسن خان بابل روی رودخانه بابل‌رود شهرستان بابل استان مازندران واقع شده است؛ پلی که به‌عنوان میراثی کهن به یادگار مانده است.

طی روزهای اخیر فیلمی از تخریب قسمتی از این پل منتشر و دلیل تخریب پل نیز تلاش جویندگان گنج برای یافتن اشیا قیمتی اعلام شده است.

اما این موضوع تنها بخشی از قصه پرغصه این میراث تاریخی است؛ تردد خودروهای سنگین از زیر این پل خطر ریزش سازه‌های این بنا را افزایش داده است؛ درحالی‌که براساس مصوبه شورای ترافیک تردد خودروهای سنگین از زیر این پل ممنوع اعلام شده بود.

باستانی معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران در همین خصوص اظهار کرد: متأسفانه برخی سودجویان گنج معتقدند که اشیا و عتیقه قیمتی در پل وجود دارد که این تفکر اشتباهی است که حفاران غیرمجاز دارند.

وی افزود: باوجود اینکه سازمان میراث‌فرهنگی در بحث ساماندهی بناهای تاریخی ورود پیدا می‌کند ولی حفاران باعث تخریب پل‌های قدیمی و حمام‌های تاریخی می‌شوند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران با اشاره به نگرانی از تردد خودروها از قسمت زیر پل تصریح کرد: آمدوشد خودروها در زیر پل باعث شد به پل آسیب وارد شود که این موضوع به شهرداری و شورای شهر بابل هم اعلام شده تا پای کار بیایند و با این نگاه در کنار ما باشند.

باستانی اضافه کرد: در بحث قسمت آسیب دیده پل هم در حفاری غیرمجاز قرار شد بحث مرمت این پل در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه شوراها و شهرداری‌های سطح استان با تعامل و هم‌فکری برای مرمت بناهای تاریخی ورود پیدا کنند تا بتوانیم این فرهنگ به جا مانده از پیشینیان را به نسل‌‌های آینده منتقل کنیم، خاطرنشان کرد: از خیران هم می‌خواهیم در این زمینه پای کار بیایند به‌طوری‌که بحث قرارگاه خیران میراث فرهنگی هفته قبل در کشور آغاز به کار کرد و در استان نیز قرار است راه‌اندازی شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران با هشدار اینکه حال بناهای تاریخی و فرهنگی استان خوب نیست، گفت: با تعامل بناهای فرهنگی تاریخی از گلوگاه تا رامسر به‌عنوان کلان شهر مازندران را نجات دهیم.


منبع : فارس