۱۵:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲۷

اثرات منفی آدامس جویدن در طول روز

اثرات منفی آدامس جویدن در طول روز

بعضی از عادت‌ها آنقدر رایج و عادی هستند که کمتر کسی درباره پیامدهای آنها فکر می‌کند. آدامس جویدن هم در گروه همین عادت‌ها قرار می‌گیرد و درواقع به بخشی جدایی‌ناپذیر از برنامه روزانه بعضی افراد تبدیل شده است. اما آیا آدامس جویدن روزانه کار درستی است؟!

به گزارش کاسپین24 | آدامس‌ها از ترکیبات گوناگونی ساخته می‌شوند و اگر همه استانداردهای لازم را داشته باشند، ضرری برای سلامت بدن ندارند. اما بعضی از ترکیبات هم در ساخت آدامس‌ها به‌کار می‌روند که نباید آنها را به‌طور کلی نادیده گرفت.

قند

بعضی از آدامس‌ها با استفاده از ترکیبات قندی ساخته می‌شوند. حتی اگر میزان قندها در آدامس کم باشد، همچنان نمی‌توان این قند افزوده را نادیده گرفت. بنابراین، اگر آدامس انتخاب‌شده شما حاوی قند است، مطمئن شوید که میزان قند دریافتی روزانه را با مصرف این آدامس از محدوده نرمال خارج نمی‌کنید.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی

بعضی از آدامس‌های بدون قند حاوی الکل‌های قندی مثل زایلیتول، اریتریتول، سوربیتول و دیگر شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند. اگرچه دریافت کنترل‌شده این ترکیبات بی‌خطر است اما نمی‌توان پیامدهای منفی آنها بر سلامت روده‌ها و سطح قند خون را نادیده گرفت. به‌علاوه، شیرینی این شیرین‌کننده‌های مصنوعی باعث می‌شود که بعضی افراد بیشتر به مصرف خوراکی‌های شیرین تمایل پیدا کنند.

افزودنی‌های خاص

بوتیل هیدروکسی تولوئن (BHT) نوعی نگهدارنده است که برای جلوگیری از اکسیداسیون استفاده می‌شود. دی‌اکسید تیتانیوم هم نوعی ماده شیمیایی است که به‌عنوان سفیدکننده به بعضی از آدامس‌ها افزوده می‌شود. تحقیقات درباره این ترکیبات همچنان ادامه دارند، اما به‌هرحال بهتر است آدامس‌هایی را انتخاب کنید که از این افزودنی‌ها در ساخت آنها استفاده نشده باشد.

اما جویدن روزانه آدامس 3 پیامد منفی دارد که به ترتیب عبارتند از:

1. ممکن است عادت‌های غذایی نادرست را تشدید کند

در درجه اول باید بدانید که چرا در حال آدامس جویدن هستید و درواقع باید دلیل اصلی این انتخاب و تصمیم را روشن کنید. برای مثال، اگرچه آدامس جویدن می‌تواند به کاهش میل به شیرینی‌ها کمک کند اما اگر از آدامس جویدن برای سرکوب اشتها کمک بگیرید، پس از مدتی ممکن است با اختلال در عادت‌های غذایی مواجه شوید.

2. ممکن است خطر ابتلا به مشکلات گوارشی را افزایش دهد

اگر از آدامس‌های حاوی الکل‌های قندی استفاده می‌کنید، باید مراقب مشکلات گوارشی باشید. بعضی افراد بعد از مصرف زایلیتول و دیگر الکل‌های قندی با مشکلاتی مثل دفع گاز زیاد از بدن، نفخ و اسهال مواجه می‌شوند. این ماده کاملا توسط بدن جذب نمی‌شود و بنابراین در دستگاه گوارش تخمیر می‌شود و چنین علائمی را به‌وجود می‌آورد.

حتی اگر با خود الکل‌های قندی مشکلی نداشته باشید، جویدن آدامس مساوی است با وارد شدن هوای بیشتر به بدن که هنگام جویدن آدامس اتفاق می‌افتد. همین هوای اضافی می‌تواند باعث نفخ بیشتر و باد گلوی بیشتر شود. با این‌حال، جویدن آدامس می‌تواند ترشح بعضی از آنزیم‌ها و صفرا را در دستگاه گوارش افزایش دهد و درنتیجه نقش مثبتی در ارتقای گوارش داشته باشد. 

3. ممکن است هوس استفاده از خوراکی‌های شیرین را تشدید کند

بعضی افراد به‌واسطه جویدن روزانه آدامس با مشکل افزایش ولع به مصرف خوراکی‌های شیرین مواجه می‌شوند، مخصوصا کسانی که آدامس جویدن را به‌عنوان جایگزینی برای مصرف خوراکی‌های شیرین انتخاب کرده‌اند. دلیلش این است که آدامس نمی‌تواند این میل و ولع را تسکین دهد و پس از مدتی دوباره با شدت بیشتری برمی‌گردد. بنابراین، اگر با مشکل ولع زیاد به مصرف خوراکی‌های شیرین مواجه هستید، باید از راهکارهای تغذیه‌ای سالم و استاندارد برای مقابله با این ولع کمک بگیرید، نه از آدامس جویدن.


منبع : سلامت