۱۳:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۱

اگر نوشابه زیاد بخورید این 7 مورد در انتظار شماست

اگر نوشابه زیاد بخورید این 7 مورد در انتظار شماست

زیاده‌روی در مصرف نوشابه‌های گازدار و شیرین (مخصوصا انواع سیاه که محبوبیت بیشتری هم دارند)، نشانه‌ها و علائم خاصی را در وضعیت بدن و روان به‌وجود می‌آورد. اگر می‌خواهید بدانید که آیا شما هم در مصرف این نوشیدنی‌ها زیاده‌روی می‌کنید یا نه، نشانه‌های زیر را حتما بررسی کنید.

امروزه کارخانه‌های مختلفی در سراسر جهان در حال تولید انواع نوشابه‌های شیرین و گازدار هستند، تا جایی که روزانه 1.7 میلیارد قوطی یک وعده‌ای از این نوشابه‌ها در جهان مصرف می‌شود. این نوشیدنی‌ها به‌هیچ‌وجه در گروه نوشیدنی‌های سالم قرار نمی‌گیرند و زیاده‌روی در مصرف آنها از جنبه‌های مختلفی به سلامت بدن ما آسیب می‌رساند.

1. چهره شما پیرتر از سن واقعی­تان به نظر می‌رسد

نوشیدن روزانه نوشابه‌های گازدار به معنای مختل کردن تعادل آب در بدن است که به‌خاطر کافئین اتفاق می‌افتد. همین کم‌آبی مداوم بدن هم باعث شکل‌گیری علائمی مثل خطوط ریز پوستی و چین‌وچروک‌های مختلف در پوست صورت و دست‌ها می‌شود. خود قندها و افزودنی‌های شیمیایی نهفته در نوشابه‌های گازدار هم می‌توانند سرعت فرایندهای پیری را در سطح سلولی افزایش بدهند. محققان می‌گویند که مصرف روزانه و مداوم نوشابه‌های گازدار باعث کوتاه‌تر شدن تلومرها می‌شود، تا جایی که سرعت فرایندهای پیری را به اندازه استعمال روزانه سیگار افزایش می‌دهد.

2. با مشکل چاقی مواجه می‌شوید

مصرف روزانه نوشابه‌های گازدار که سرشار از شربت ذرت با فروکتوز زیاد هستند، چاقی احشایی یا همان چربی شکمی را افزایش می‌دهد. بعضی افراد تصور می‌کنند که می‌توانند مصرف این نوشیدنی‌های شیرین را کنترل کنند، اما زیاده‌روی در مصرف نوشابه‌های گازدار خیلی راحت و سریع اتفاق می‌افتد و درنتیجه احتمال دریافت حجم بالایی از قندها را در مدت‌زمان کوتاهی افزایش می‌دهد.

3. سردردهای شدیدتری می‌گیرید

قندها و شیرین‌کننده‌های مصنوعی که در انواع نوشابه‌های گازدار یافت می‌شوند، جزو عوامل محرک برای انواع سردردها هستند. ترکیب شدن این شیرین‌کننده‌ها با کافئین که باعث کم‌آبی بدن می‌شود، می‌تواند سردردهای میگرنی را بدتر کند. تحقیقات نشان می‌دهند که اگر افراد مبتلا به میگرن از محصولات حاوی آسپارتام (نوعی شیرین‌کننده) استفاده کنند، احتمال بروز سردردهای میگرنی را تا حدود زیادی بیشتر می‌کنند.

4. اگر نوشابه مصرف نکنید، احساس خستگی می‌کنید

کسانی که عادت دارند روزانه از نوشابه‌های گازدار استفاده کنند، بعد از قطع مصرف این نوشیدنی‌ها با علائم ترک آزاردهنده مواجه می‌شوند نظیر علائم شبیه به سرماخوردگی، خستگی، تحریک‌پذیری عصبی،‌ یبوست، بی‌خوابی شدید و اختلال در تمرکز.

5. هوس خوردن خوراکی‌های شیرین می‌کنید

شاید از خودتان پرسیده باشید که آیا اعتیاد به نوشابه‌های گازدار ممکن است؟ اثبات این موضوع دشوار است، اما تحقیقات نشان می‌دهند که انواع غذاها و نوشیدنی‌ها نیز می‌توانند اعتیادآور باشند. توجه داشته باشید که مسیرهای عصبی خاصی که با مصرف مواد مخدر مرتبط هستند، در کنترل مصرف غذاها و نوشیدنی‌ها نیز نقش دارند.

6. فشار خون شما بالاتر از حد عادی است

زیاده‌روی در مصرف نوشابه‌های گازدار و شیرین باعث افزایش فشار خون می‌شود. مطالعات مختلفی در آمریکا و بریتانیا این مشکل را نشان داده‌اند درحالی که محققان می‌گویند فشار خون بالا، چاقی و مصرف روزانه نوشابه‌های گازدار درنهایت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را هم بیشتر می‌کند. 

7. به پیش‌دیابت یا دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوید

مطالعات زیادی تاکنون نشان داده‌اند که مصرف روزانه نوشابه‌های گازدار با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد. درواقع، مصرف روزانه 1 تا 2 بطری یک وعده‌ای از نوشابه‌های گازدار درنهایت خطر ابتلا به این بیماری را حداقل 26 درصد بیشتر می‌کند.


منبع : سلامت