۱۲:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۹

اگر کلسترول بالا و دیابت دارید سیر بخورید

اگر کلسترول بالا و دیابت دارید سیر بخورید

اگر شما هم می‌خواهید برای ارتقای سلامت قلب، کنترل دیابت، کاهش سطح تری‌‌گلیسرید خون و کنترل کلسترول خون بالا از سیر استفاده کنید، حتما ترفندهای زیر را امتحان کنید.

به گزارش کاسپین24 | سیر در گروه مواد غذایی خاصی قرار می‌گیرد که مزیت‌های زیادی برای سلامت بدن دارند درحالی که سیر می‌تواند به کنترل کلسترول خون بالا و همچنین کنترل دیابت هم کمک کند. اما افراد مبتلا به کلسترول خون بالا و دیابت چگونه می‌توانند سیر را به عضوی از رژیم غذایی روزانه خودشان تبدیل کنند بدون این‌که این تغییر در الگوی غذایی روزانه باعث آزارشان شود؟!

1. مصرف سیر خام با معده خالی

خوردن سیر با معده خالی می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند و نقش مثبتی در ارتقای سلامت قلب داشته باشد. آلیسین به‌عنوان ترکیب ویژه‌ای که در سیر خام یافت می‌شود، هم خاصیت رقیق‌کنندگی برای خون دارد و هم کلسترول خون را کاهش می‌دهد. برای برخورداری از این مزیت خاص سیر، صبح‌ها باید چند حبه سیر خام را همراه با یک لیوان آب مصرف کنید. توجه داشته باشید که آلیسین پس از پختن رقیق می‌شود و به همین دلیل هم بلعیدن حبه‌های سیر خام به‌طور کامل توصیه می‌شود. اگر حبه‌های سیر را همراه با آب نسبتا داغ و مقداری آب لیموترش مصرف کنید، با مشکل بوی بد سیر مواجه نخواهید شد.

2. چای سیر

چای سیر یکی از گزینه‌های عالی برای کسانی است که طعم ملایم‌تری از سیر را ترجیح می‌دهند. برای آماده‌سازی چای سیر باید یک حبه سیر را له کنید و بعد آن را همراه با یک فنجان آب با دمای معمولی درون یک قوری بریزید. سپس اجازه بدهید که آب برای چند دقیقه بجوشد و بعد 1 قاشق چای‌خوری پودر دارچین به آن اضافه کنید. حالا باید چند دقیقه منتظر بمانید تا ترکیب نهایی به‌خوبی دم بکشد. پس از چند دقیقه، یک قاشق چای‌خوری عسل و نصف قاشق چای‌خوری هم آب لیموترش به آن اضافه کنید. حالا می‌توانید همین دمنوش ساده را در اولین ساعات صبح مصرف کنید.

3. سیر و عسل

ترکیب سیر و عسل، یکی از بهترین گزینه‌ها برای افزودن سیر به رژیم غذایی روزانه است. برای تهیه این ترکیب، ابتدا باید یک حبه سیر را به 3 تا 4 قسمت تقسیم کنید و بعد تکه‌های خردشده را روی یک قاشق قرار دهید. حالا چند قطره عسل روی آنها بریزید و چند دقیقه منتظر بمانید. پس از گذشت چند دقیقه می‌توانید همین چند حبه سیر آغشته به عسل را بدون جویدن، ببلعید. همچنین می‌توانید 10 حبه سیر کامل را با 5 قاشق غذاخوری از عسل ترکیب کنید و این ترکیب را درون یک ظرف جداگانه بریزید تا صبح‌ها بتوانید یک قاشق از آن را با معده خالی ببلعید. 

4. افزودن سیر در پخت‌وپز روزانه

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای افزودن سیر به برنامه غذایی روزانه، استفاده از آن در روند پخت‌وپز وعده‌های غذایی خانگی است. سیر به‌راحتی با انواع غذاها ترکیب می‌شود و سازگاری بالایی با انواع سبزیجات، سوپ‌ها، آش‌ها، سالادها و غذاهای مختلف دارد. فراموش نکنید که پختن سیر درنهایت سطح آلیسین آن را کاهش می‌دهد. بنابراین، اگر می‌خواهید از حداکثر مزیت‌ها و فواید سیر برخوردار شوید، باید سیر را به‌طور خام به وعده‌های غذایی تان اضافه کنید.


منبع : سلامت