۲۰:۱۳ ۱۴۰۲/۱۰/۵

برچیده شدن بازار فروش پرندگان وحشی در فریدونکنار

برچیده شدن بازار فروش پرندگان وحشی در فریدونکنار

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از تعطیلی و برچیده شدن بازار عرضه، فروش و تجارت پرندگان وحشی در فریدونکنار خبر داد.

به گزارش کاسپین24 | فریدونکنار را به دلیل حضور هزاران قطعه پرنده مهاجر در پاییز و زمستان و گذران ماه‌های سرد سال در تالاب‌ها و زمین‌های کشاورزی این منطقه بهشت پرندگان می‌نامند. اما این بهشت بودن برای بسیاری از همین پرندگان مهاجر عمر زیادی ندارد و معمولا با فعالیت برخی شکارچیان به جهنمی برای مهمانان مهاجر مازندران در نیمه دوم سال تبدیل می‌شود. حلقه پایانی این جهنم نیز بازار پرندگان این شهر است که لاشه‌های سلاخی شده پرنده‌های نگون‌بخت را عرضه می‌کند.

سال‌هاست که دوستداران محیط زیست و حامیان حیات وحش پیگیر و خواستار تعطیلی بازار غیرمجاز پرندگان فریدونکنار هستند تا بلکه با حذف فیزیکی قطعه پایانی پازلِ کشتار پرندگان مهاجر در این منطقه، گامی برای کاهش فعالیت شکارچیان برداشته شود. اکنون روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرده که این درخواست دوستداران حیات وحش محقق شده است.

بر اساس اطلاعیه‌ای که روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران منتشر کرده، پس از سال‌ها دغدغه و نگرانی دوستداران محیط زیست و مطالبات به حق افکار عمومی و در راستای اجرای ماده ۱۰-۱۲ و ماده ۸ قانون شکار و صید، ماده ۸ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی، با پیگیری‌های مستمر از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران و همراهی مسئولان و معتمدان شهرستان فریدونکنار و دستگاه قضایی، ضمن تمکین و احترام بازاریان مورد نظر و سماکان به اجرای قانون و در راستای مراقبت از حقوق عامه، بازار غیرقانونی عرضه، فروش و تجارت پرندگان وحشی در فریدونکنار برچیده و تعطیل شده است.

در این پیوند مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: با پیگیری‌های مستمر از سوی محیط زیست استان و شهرستان فریدونکنار و همراهی قاطعانه مسئولان محترم شهرستان فریدونکنار اعم از فرماندار، دادستان و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی، معتمدان شهر، اصحاب رسانه، مطالبه دیرینه دوستداران حیات وحش و عموم علاقه‌مندان به محیط زیست محقق شد و بازار غیرقانونی عرضه، فروش و تجارت پرندگان وحشی برچیده و تعطیل شد.

عطاالله کاویان با بیان این‌که امسال بازار غیرقانونی فروش پرندگان مهاجر در فریدونکنار برپا نشد، اظهار کرد: ماموران حفاظت محیط زیست به صورت لحظه‌ای و مستمر در حال رصد بازار جمع شده هستند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با متخلفان برخورد قضایی خواهد شد.

وی افزود: ساماندهی شکار و زنده‌گیری پرندگان وحشی در تالاب فریدونکنار در مسیر بهره‌برداری صحیح قرار گرفته و با حذف بازار غیر قانونی سوداگری پرندگان مهاجر، بهره‌برداری به سمت و سوی استفاده پایدار هدایت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به حذف بازار و برچیدن روش‌های غیر قانونی زنده‌گیری پرندگان مهاجر خاطرنشان کرد: فقط استفاده از روش سنتی و پذیرفته شده "دوما" مورد تایید است. زیرا این روش موجب احیاء و امنیت زیستی برای زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر به تالاب می‌شود.

کاویان ضمن قدردانی از حمایت‌های همه‌جانبه مسئولان شهرستان فریدونکنار، جوامع محلی، دامگاه‌داران و سماکان که در جمع‌آوری بازار غیرقانونی پرندگان مهاجر با مجموعه اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فریدونکنار همکاری و همراهی کردند، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست و پیرو آن مجموعه اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با احترام به حقوق ذینفعان تالاب و مجموعه دامگاه‌داران، بر حفاظت مشارکتی تالاب و بهره‌برداری معقول از منابع زیستی با اعمال روش‌سنتی و پذیرفته شده "دوما" در منطقه همواره تاکید کرده و از توسعه و ترویج فعالیت‌های گردشگری و پرنده‌نگری برای بقای منطقه حمایت می‌کند.

برچیده بازار پرندگان فریدونکنار طی سال‌های اخیر بارها مورد توجه و پیگیری اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران قرار گرفت و گام‌هایی نیز در این زمینه برداشته شد. این بازار تا کنون چند بار تعطیل شد، اما ازسرگیری فعالیت برخی پرنده‌فروشان همواره اجرا شدن این تصمیم محیط زیستی را زیر سوال برد. اکنون با توجه به پایش دائمی بازار برای جلوگیری از فعالیت این افراد امیدواری برای تعطیلی دائمی این بازار افزایش یافته است.

تالاب بین‌المللی فریدونکنار مشتمل بر دامگاه‌های سه‌گانه سرخرود، ازباران و لپوی فریدونکنار دارای حدود ۲۰۰ بهره‌بردار است. در ۲ دهه اخیر به دلیل تغییر روش برداشت شکار سنتی از "دوما" به روش غیرمجاز و صید تجاری "کرس" چالش‌های زیادی در حفاظت و مدیریت تالاب و حیات وحش ایجاد شد. عده‌ای سودجو و زیاده‌خواه نیز در به انحراف کشاندن شیوه سنتی مدیریت و مشارکت حفاظت تالاب در این فرآیند نقش داشتند. از این رو عمده دامگاه‌داران را ناخواسته در مسیری که در تقابل با اهداف و برنامه حفاظت از محیط زیست بود قرار دادند.


منبع : ایرنا