۱۷:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸

تشکیل 120 پرونده شکایت از مازوت سوزی نیروگاه نکا

تشکیل 120 پرونده شکایت از مازوت سوزی نیروگاه نکا

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی استان های مازندران و گلستان از تشکیل ۱۲۰ پرونده شکایت باغداران ناشی از مازوت سوزی نیروگاه نکا خبرداد و گفت: ۱۱۵ پرونده شکایت با پرداخت جریمه خسارت به کشاورزان منطقه مختومه شد.

به گزارش کاسپین24 |محمد رضا عابدی روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران در ساری با اظهار این که اگرچه با همکاری دولت و وزارت نیرو سوخت مازوت نیروگاه نکا در هشت ماهه امسال نسبت به سال گذشته تا ۱۰۰ درصد کاهش یافت، در عین حال افزود: فشار مسوولان استانی در کاهش حجم تحویلی مازوت به نیروگاه نکا با هدف کاهش آلودگی هوا کم است.

وی با بیان این که همچنان ۱۵ پرونده شکایت باغداران از نیروگاه نکا وجود دارد، ادامه داد:‌ شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در تعیین نوع سوخت نیروگاه اختیاری ندارد و این دستورالعمل ملی است.

وی با بیان این که اگر مازوت سوزی نداشته باشیم با وجود کاهش مصرف برق ممکن است با خاموشی مواجه شویم، گفت: طبق ماده ۲قانون هوای پاک، باید مازوت کیفی را تحویل بگیریم اما گوگرد موجود در مازوت سبب آلودگی و آسیب جدی به محیط زیست می شود.

عابدی با توضیح این نکته که برای گوگرد زدایی مازوت نیازمند ایجاد تاسیسات مدرن و پیشرفته است، گفت: طبق بررسی های علمی انجام شده برای این امر نیاز به مصرف زیاد آب است و همچنین از سوی دیگر پسماندهای ایجاد شده نیز از این گوگرد زدایی برای خاک بسیار مضر است.

وی ادامه داد:‌ ما به عنوان بهره بردار نیروگاه نکا نمی خواهیم مازوت مصرف داشته باشیم، ولی تصمیم گیر در نوع سوخت مصرفی نیستیم.

وی با توضیح این که بیشتر بازنشستگان نیروگاه نکا با مرگ زودرس، بیماری های قلبی، ریوی و شنوایی مواجه می شوند، گفت: امیدواریم این مشکل حل و فصل شود.

عابدی گفت: اگرچه تغییر سوخت واحدهای بزرگ و پرمصرف از گاز به مازوت یا گازوییل اقدامی ضروری برای جلوگیری از بروز بحران تأمین گاز بخش خانگی است، اما مصرف بالای مازوت بی کیفیت مشکلات آلودگی هوای مازندران را چندان کرده است.

شروع لایروبی حوضچه نیروگاه نکا با حدود ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی استان های مازندران و گلستان در مورد مشکلات پسروی آب دریای خزر و مشکلات نیروگاه نکا نیز گفت: با همکاری دولت سیزدهم و تامین اعتبار حدود ۳۰۰ میلیارد ریالی در قراردادی با با قرارگاه خاتم الانبیا لایروبی حوضچه نیروگاه شروع شده است.

وی با بیان این که اگر فکر اساسی نسبت به حل مشکلاتی که با پسروی آب دریای خزر برای تاسیسات سواحل دریای خزر از جمله نیروگاه نکا ایجاد کرده، نشود، با خاموشی نیروگاه نکا مواجه خواهیم شد، گفت: اگر سطح آب دریای خزر یک متر دیگر عقب نشینی کند، فعالیت نیروگاه نکا متوقف خواهد شد.

عابدی از مطالعه و انعقاد قرار داد جدید ۱۰هزار میلیارد ریالی برای تامین آب نیروگاه و جلوگیری از خاموش شدن نیروگاه نکا خبر داد و گفت: باید در عمق دریای خزر با استفاده از امکانات جدید آب نیروگا را تامین کنیم.

نیروگاه نکا به عنوان بزرگترین واحد تولید برق در مازندران که از چهار واحد بخار هر یک با قدرت اسمی ‌ ۴۴۰ مگاوات، سیکل ترکیبی شامل ۲ واحد گازی با توان اسمی ۳۷۵.۵ مگاوات و یک واحد بخار دیگر با قدرت ۱۶۰ مگاوات و همچنین ۲ واحد توربواکسپندر با قدرت اسمی هر یک ۹.۵ مگاوات تشکیل شده و ۶ درصد برق کشور را تولید می‌کند، نیروگاهی که چند سال است به منبع چهارفصل آلایندگی هوای مازندران تبدیل شده است.


منبع : ایرنا