۱۸:۲۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷

تقویت سیستم ایمنی با رعایت این 3 نکته

تقویت سیستم ایمنی با رعایت این 3 نکته

برخورداری از سیستم ایمنی سالم باعث می‌شود که بدن در مقابل میکروب‌ها، ویروس‌ها و دیگر عناصر تهاجمی و آسیب‌زا به‌خوبی از خودش دفاع کند و درنتیجه احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف کاهش یابد. با این‌که هیچ استراتژی یکدست و واحدی برای محافظت همیشگی از سیستم ایمنی وجود ندارد اما همه ما می‌توانیم از ترفندها یا الگوهای تغذیه‌ای سالم برای تقویت سیستم ایمنی کمک بگیریم.

 اگر می‌خواهید رژیم غذایی خودتان را به برنامه‌ای باکیفیت و هوشمندانه برای تقویت سیستم ایمنی تبدیل کنید، حتما توصیه های زیر را جدی بگیرید.

1. استفاده منظم از انواع میوه‌ها

امروزه بعضی افراد تصور می‌کنند که میوه‌ها به‌خاطر داشتن قندها درنهایت گزینه‌های تغذیه‌ای مناسبی نیستند، درحالی که چنین تصوری نادرست است و فقط افراد مبتلا به دیابت یا بیماری‌های خاص باید با پزشکان درباره مصرف محدود میوه‌ها مشورت کنند. انواع میوه‌ها حاوی قندهای طبیعی هستند، درحالی که مقادیر زیادی از فیبرها، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و املاح ضروری (مانند ویتامین‌های C، A،E و همچنین زینک ) را وارد بدن می‌کنند.

فیبر میوه‌ها به محافظت از سلامت میکروبیوم روده کمک می‌کند درحالی که 80 درصد از عملکرد سیستم ایمنی بدن به همین میکروبیوم روده وابسته است. اسیدهای چرب زنجیره‌کوتاهی که به‌واسطه مصرف فیبر میوه‌ها در روده شکل می‌گیرند، التهاب روده‌ها را کاهش می‌دهند درحالی که میزان باکتری‌های مفید روده را بیشتر می‌کنند. علاوه بر این، التهاب و استرس اکسیداتیو مستقیما در تضعیف سیستم ایمنی نقش دارند، درحالی که این مشکلات دقیقا به‌خاطر عدم دریافت آنتی‌اکسیدان‌ها و افزایش فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن شکل می‌گیرند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها (مانند فلاونوئیدها، پلی‌فنول‌ها، کاروتنوئیدها و...) به کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب کمک می‌کنند.

2. کاهش مصرف مکمل‌ها

بعضی افراد پس از مواجهه با اولین نشانه‌های گلودرد سریعا سراغ مکمل‌های ویتامین C می‌روند و تصور می‌کنند که با این کار مستقیما سیستم ایمنی را تقویت کرده‌اند، اما متخصصان می‌گویند که چنین کاری نباید به یک عادت همیشگی تبدیل شود. امروزه بعضی افراد به‌جای تمرکز بر استفاده از مواد غذایی سالم و باکیفیت مثل انواع میوه‌ها و سبزیجات، فقط به مصرف مکمل‌ها روی آورده‌اند و رژیم غذایی سالم یا سبک زندگی سالم را نادیده گرفته‌اند، درحالی که با همین الگوی رفتاری نادرست به سلامت­شان آسیب می‌رسانند. بنابراین، داشتن یک رژیم غذایی سالم، متعادل و استاندارد که سرشار از انواع میوه‌ها، سبزی‌ها و دیگر مواد غذایی سالم باشد، در طولانی‌مدت به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. به‌طور کلی، مکمل‌ها فقط باید تحت نظر متخصصان تغذیه یا طبق تجویز پزشکان مصرف شوند. 

3. استفاده از پروتئین‌های حیوانی

رژیم‌های غذایی گیاه‌محور در جهان امروزی بسیار محبوب شده‌اند و بعضی افراد را نسبت به مصرف پروتئین‌های حیوانی مانند تخم‌مرغ، انواع گوشت‌های قرمز یا ماهی‌ها مردد کرده‌اند. این نکته درست است که زیاده‌روی در مصرف پروتئین‌های حیوانی به سلامت ما آسیب می‌رساند اما مصرف متعادل این منابع غذایی برای محافظت از سیستم ایمنی ضروری است. پروتئین‌های حیوانی سرشار از اسیدهای آمینه ضروری برای بدن هستند که عملکرد مطلوب سیستم ایمنی هم به دریافت آنها بستگی دارد. عدم دریافت مواد مغذی مهم مانند زینک، ویتامین‌های B، آهن، امگا-3، ویتامین D و ویتامین A از طریق منابع حیوانی هم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش بدهد. بنابراین، به‌جای حذف پروتئین حیوانی از رژیم غذایی، هم پروتئین‌های گیاهی و هم پروتئین‌های حیوانی را در برنامه غذایی روزانه تان بگنجانید تا از مزیت‌های همه این منابع پروتئینی بهره‌مند شوید.


منبع : سلامت