۱۳:۴۰ ۱۴۰۰/۵/۱۸

جشنواره رسانه‌ای «رویشِ نمایش» ویژه تئاتر مازندران فراخوان داد

جشنواره رسانه‌ای «رویشِ نمایش» ویژه تئاتر مازندران فراخوان داد

دبیرخانه سی‌وسومین جشنواره تئاتر مازندران برای نخستین بار فراخوان جشنواره‌ای رسانه‌ای با محوریت تئاتر استان با نام «رویشِ نمایش» را منتشر کرد.

به گزارش کاسپین24| «رویشِ نمایش» عنوان جشنواره‌ای است که دبیرخانه سی‌وسومین جشنواره تئاتر مازندران با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات این استان با هدف افزایش تعامل و ارتباط رسانه‌های استان و فعالان رسانه‌ای مازندران با جامعه تئاتر تدارک دیده و فراخوان آن نیز همزمان با هفته گرامیداشت خبرنگار منتشر شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران روز دوشنبه اظهار کرد: رسانه و تئاتر هر دو از خانواده فرهنگ هستند، اما با توجه به ظرفیت‌های رسانه‌ای مازندران و همچنین تعدد گروه‌های تئاتری و شاخص بودن مازندران در این هنر، ارتباطی که بین این دو هم‌خانواده و دو گروه فرهنگی بیاد در جامعه دیده شود را طی سال‌های گذشته شاهد نبودیم.

عباس زارع افزود: مازندران هم از نظر تعداد رسانه‌ها و اصحاب رسانه و هم از نظر تعداد هنرمندان و دانش‌آموختگان تئاتر در کشور بین پنج استان برتر قرار دارد. این ظرفیت بسیار مهم فرهنگی می‌تواند در جامعه برای فرهنگسازی در مسائل مختلف و حتی مطالبه‌گری‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف اعم از محیط زیستی، فرهنگی، زیرساختی و حتی اقتصادی به کار گرفته شود. اما لازمه آن افزایش ارتباط بین این دو گروه و رسیدن به نقطه تعامل برای درک هم‌پوشانی است.

وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر گاهی دیده شده که از طرف گروه‌های تئاتری یا انجمن هنرهای نمایشی مازندران به بهانه‌های مختلف از برخی فعالان رسانه‌ که با تئاتر مازندران همراهی و همکاری داشتند و دارند قدردانی شود. اما با هدف افزایش ارتباط به رسانه‌ها و جامعه تئاتر، هدفمند کردن تولیدات و مسیر دادن به ارتباط این دو قشر، به همراه همکاران در دبیرخانه جشنواره و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات مازندران تصمیم گرفتیم که امسال برای نخستین بار در مازندران جشنواره‌ای برای اهالی رسانه با محوریت محتوای مرتبط با تئاتر استان برگزار کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تصریح کرد: گسترش توجه مردم به هنر نمایش با انتشار عکس، مقاله، خبر، گزارش و گفت‌وگو در ماه‌های پیش رو تا زمان برگزاری جشنواره، گردآوری پیشینه، کیفیت و کمیت تئاتر استان به تفکیک شهرستان‌ها از ابتدای فعالیت تا امروز با معرفی فعالان، پیشکسوتان ارجمند و هنرمندان فقید نمایش استان و اثبات این فرضیه که هنر نمایش می‌تواند نقش مؤثری در ارتقای فرهنگ عمومی جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد از اهداف اصلی جشنواره رسانه‌ای «رویشِ نمایش» هستند.

زارع با بیان این که جشنواره شامل دو بخش اصلی و ویژه است، گفت: بخش اصلی جشنواره شامل خبر و گزارش خبری، یادداشت، گزارش و گفت‌وگو و عکس است و بخش ویژه نیز به مسائل تخصصی مرتبط با تئاتر می‌پردازد. نقد و بررسی آثار نمایشنامه‌نویسان مازندران که اخیرا آثارشان به کوشش انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران و با حمایت اداره کل منتشر شد، بررسی فنی و حرفه‌ای سالن‌های موجود برای اجرای نمایش در سراسر مازندران، مقالات تخصصی درباره آخرین وضعیت و جایگاه تئاتر مازندران از نظر کمی و کیفی و ارائه راهکارهای آموزشی برای گسترش فرهنگ مطالعه و فراگیری دانش تئاتر از جمله محورهای بخش ویژه این جشنواره هستند.

این مسئول اظهار کرد: همه روزنامه‌نگاران و عکاسان استان مازندران که در مطبوعات و پایگاه‌های خبری فعال هستند و همچنین عموم پژوهشگران و استادان محترم دانشگاه و دانش‌آموختگان هنرهای نمایشی استان و نیز نویسندگان و فعالان محترم تئاتر تجربی استان که موفق به انتشار آثارشان در رسانه‌های مکتوب و مجازی شده باشند، می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

به گفته زارع، آثار متقاضی شرکت در جشنواره باید در بازه زمانی ۲۰ مرداد تا ۱۵ آبان ۱۴۰۰ در یکی از نشریات، خبرگزاری‌ها یا پایگاه‌های خبری منتشر شده باشد.

فعالان رسانه و علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات جشنواره با کلیک روی متن زیر می‌توانند فایل PDF فراخوان را دریافت کنند.

برای دریافت فایل اینجا کلیک کنید

 فراخوان سی‌وسومین جشنواره تئاتر مازندران هفته گذشته منتشر شد و جشنواره نیز در صورت فراهم بودن شرایط با توجه به شیوع کرونا، از یکم تا چهارم آذر برگزار خواهد شد.


منبع: ایرنا