۱۳:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران:

حفظ فرهنگ و زبان بومی وظیفه هر مازندرانی است

حفظ فرهنگ و زبان بومی وظیفه هر مازندرانی است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران حفظ زبان و فرهنگ و آیین های بومی مازندران را از وظایف اصلی مردم، مسئولین و اهالی فرهنگ و هنر مازندران دانست.

به گزارش کاسپین24 | عباس زارع مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران درآیین رونمایی از کتب تاریخ و فرهنگ مازندران و تجلیل از پدیدآورندگان و ناشرین این حوزه که عصر روز چهارشنبه 20 اسفند ماه در سالن آمفی تئاتر سلمان هراتی آن اداره کل برگزار شد با سپاس از تلاش های ارزنده نویسندگان و ناشران و حمایت ها ی مسئولین در راستای حفظ و زنده نگاه داشتن فرهنگ و زبان بومی مازندران گفت : اهمیت پژوهش، کتاب و کتابخوانی در تاریخ از بالاترین دستاوردهای هر کشور در زمینه فرهنگ و تاریخ بوده که حفظ این میرات ارزشمند و انتقال آن به نسل های آینده از دغدغه های اصلی ما و اصحاب فرهنگ استان می باشد.

وی افزود: حمایت از آثار و تالیفات این حوزه ، جزء وظایف لاینفک مسوولین فرهنگی به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد. در همین راستا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با هدف پاسداشت فرهنگ غنی بومی مازندران و به بهانه عیدانه سال نو به اصحاب فرهنگ و پژوهش مازنی ، اقدام به رونمایی از کتب فرهنگ بومی مازندران نموده و با تجلیل از نویسندگان و ناشران فعال این عرصه، سعی در جهت حمایت و صیانت از این قشر دارد.

علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در سخنانی ضمن سپاس از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر برگزاری چنین مراسمی گفت: این اداره کل جزء دستگاه هایی است که با توجه به اعتبار مالی اندک کارهای ارزنده ای در حوزه حفظ فرهنگ و آیین های بومی انجام داده است.

وی تاکید کرد: از اصالت و ریشه خود نباید فاصله گرفت چون موجب انحراف و فساد می شود . در فرهنگ مازندران ، مهربانی و سخاوت حرف اول را می زند و باید نسل جوان با این فرهنگ خوب آشنا شوند و این فرهنگ خوب ، حفظ شود .

حسن حسن نژاد معاون سیاسی و امنیتی استاندار نیز در سخنانی به اهمیت جایگاه کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و افزود: ماباید مروج فرهنگ اصیل بومی باشیم و کتاب های این حوزه و پدیدآورندگان آن باید مورد تقدیر قرار گیرند . وی تصریح کرد : توجه به فرهنگ بومی می تواند طراوات و ارتباط با فرهنگ های دیگر برقرار کرده وزبان گفتگو ایجاد نماید که به این ، به هوش فرهنگ جامعه کمک می کند.

شایان ذکر است؛ این مراسم با اجرای آیین های بومی مازندرانی ادامه یافت و در پایان ، به مناسبت پایان قرن چهاردهم شمسی به 14 نویسنده کتب بومی و 8 ناشر برتر در این حوزه با لوح سپاس و هدایا تقدیر به عمل آمد.

کتب و نویسندگان حوزه بومی :

1. منظومه امی پسر و امی دتر ( آقای حسین علمباز )

2. دار و خال( آقای محمد ابراهیم خیرخواه )

3. زبان شناسی مازندران ( آقای محمد صالح ذاکری )

4. افسانه های مردم دودانگه مازندران ( آقای فرشاد احمدی کلیج)

5. ساروی هوسنی ( خانم منور ولی نژاد)

6. دیوان اشعار امیر پازواری ( آقای نادعلی فلاح)

7. تاریخ و فرهنگ برنت( آقای حبیب حیدری فرد)

8. ایشکا( اقای مهران گلستانی)

9. فرهنگ واژگان ونداد(آقای حسین وندادی)

10. زبان و ادبیات مازندرانی مطالعات خاورشناسان( آقای علی ذبیحی)

11. پیربووته مثال ( آقای حجت مقیمی)

12. راکل ( آقای مسعود شیخ الاسلامی)

13. اسپهبد خورشید( آقای احمد باوند)

14. افسانه های مردم مازندران ( آقای قوام الدین بینایی)

15. فولادمحله ، نگین طبرستان ( اقای سید رضی موسوی)

 انتشارات فعال در حوزه ترویج فرهنگ بومی:

1. انتشارات هبله رود( آقای علیرضا شاه حسینی)

2. انتشارات هاوژین ( خانم سمانه خاتمی)

3. انتشارات ماتیسا( خانم صغری ابراهیمی)

4. انتشارات مهربان نیکا( آقای رحمان حق پرست)

5. انتشارات میرماه(آقای علی یزدی نژاد)

6. انتشارات شلفین ( خانم فریده یوسفی )

7. انتشارات رسانش( آقای محسن علی نژاد)

8. انتشارات وارش وا( آقای نوالله پهلوان)



منبع: ایسنا