۱۸:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵

دلایلی که باید انگور را در برنامه غذایی بگنجانیم

دلایلی که باید انگور را در برنامه غذایی بگنجانیم

در این مطلب، به 7 مورد از فواید انگور برای گنجاندن این میوه در برنامه غذایی روزانه اشاره خواهیم کرد .

به گزارش کاسپین24 | انگور، میوه خوشمزه و شیرین تابستانی است که منبع غنی از فیبر، ویتامین‌های گروه B، آنتی‌اکسیدان‌ها و املاحی نظیر منگنز و پتاسیم است. این میوه یکی از بهترین انتخاب‌های غذایی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی محسوب می‌شود اما به‌دلیل کالری و قند بالا نباید در خوردن آن افراط کرد.

1. پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی

انگور به سلامت سیستم قلبی‌عروقی کمک می‌‌کند زیرا توانایی عروقی در انبساط و انقباض را بهبود می‌‌دهد و آنتی‌اکسیدان‌های آن نیز در بهبود خونرسانی مفید است. مطالعات بسیاری حاکی از آن است که مصرف آب انگور قرمز در کاهش اکسیداسیون کلسترول مضر خون و تشکیل لخته‌‌های خون به‌عنوان دو عامل تهدید سلامت سیستم قلبی‌عروقی نقش دارد. مصرف آب انگور در جلوگیری از افزایش فشار خون نیز موثر است. 

2. بهبود توانایی‌های شناختی

براساس پژوهشی که توسط محققان آمریکایی انجام شد، مصرف 2 فنجان آب انگور در روز طی شش ماه توانایی‌‌های شناختی مغز نظیر توجه و تمرکز را در مبتلایان به آلزایمر بهبود می‌بخشد. به‌گفته محققان، پلی‌فنول‌ها عامل این تاثیر مثبت هستند.

3. دفع مواد زائد در بدن

انگور سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها به‌‌خصوص کاتچین، کوئرستین و کامفرول است. این ترکیبات فنولیک عملکرد رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌‌کنند که منجر به دفع مواد زائد تجمع یافته در بدن می‌شود. پتاسیم و آب نیز که دفع مواد زائد از کلیه‌‌ها را تسهیل می‌کند، در انگور به مقدار فراوان وجود دارد. مجموعه تاثیر فلاونوئیدها فعالیت آنزیم‌های عامل رشد سلول‌‌های سرطانی را نیز خنثی می‌کند.

4. تسهیل عملکرد گوارش

انگور حاوی فیبرهایی است که عملکرد روده‌ها را تسهیل می‌کند. در واقع، انگور یکی از میوه‌های ملین محسوب می‌شود که در موارد ابتلا به یبوست موقتی توصیه می‌شود چند عدد از آن در حالت ناشتا میل شود.

5. مقابله با احساس سنگینی پاها

مصرف انگور برای افرادی که دچار سنگینی و احساس مورمور پاها هستند، مفید خواهد بود. به‌دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌ها به‌خصوص رزوراتول و فلاونوئیدها، فشار خون کاهش یافته و این مشکلات تسکین پیدا می‌کند.

6. بهبود خلق‌وخو

انگور به‌‌‌دلیل وجود ویتامینB6 نقش اساسی در تشکیل ناقل‌‌های عصبی و گلبول‌های قرمز دارد. در نتیجه اکسیژن بیشتری به سلول‌ها رسیده و سیستم ایمنی نیز تقویت می‌شود. به این ترتیب، بدن بهتر می‌‌تواند با عوامل زمینه‌ساز خستگی و بی‌حوصلگی مقابله کند. 

7. حفظ سلامت دهان و دندان

انگور سرشار از ویتامینC است که آنتی‌اکسیدان بسیار قوی در برابر عفونت‌های دهان است. این ویتامین به جذب بهتر آهن کمک می‌کند و سلامت لثه‌ها، دندان‌‌ها واستخوان‌ها را بهبود می‌بخشد.


منبع : سلامت