۲۱:۲۷ ۱۴۰۲/۸/۳۰

دورریزمواد غذایی را با این راهکارها کاهش دهید

دورریزمواد غذایی را با این راهکارها کاهش دهید

با روش‌هایی که اینجا معرفی کردیم هم جلوی تخریب محیط زیست رو بگیرید، هم دورریز مواد غذایی نداشته باشید.

کاربردهای جالب پوست مرکبات

از این به بعد پوست مرکبات مثل لیمو، لیموترش، پرتقال، نارنگی، گریپ فروت و... را دور نریزید. پوست‌ این میوه‌ها علاوه بر اینکه فایده‌های تغذیه‌ای دارد، مثل اینکه یه قاشق پوست پرتقال ۴ برابر بیشتر از میوه‌اش فیبر دارد و کلی کاربرد دیگر هم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

نوشیدنی یا دمنوش

با اضافه کردن پوست خشک‌شده لیمو، پرتقال و نارنگی به چای و آب و... طعم جدیدی را امتحان کنید. فقط باید میوه را پوست کرده و قسمت سفید بین پوست و میوه را جدا کنید. به شکل نواری برش بزنید و در یک جای گرم و نورگیر خشک کنید.

حتی می‌تونید پوست‌ها را روی یک ورقه روغنی بگذارید و در فر ۱۰۰ درجه برای حدود نیم ساعت حرارت بدهید.

آبنبات مرکباتی

پوست پرتقال آب نباتی خوردید؟ باید پوست میوه را بعد از جدا کردن قسمت سفید رنگ و تلخ، بجوشانید و آبکشی کنید. برای آب نبات هم از شربت (مخلوط مساوی آب و شکر) استفاده کنید. پوست‌های مرکبات را داخل شربت بجوشانید تا نرم بشود. آن‌ها رو بیرون بیاورید و بگذارید خشک بشود و در نهایت با شکلات مایع هم می‌توانید تزئین کنید.

تمیزکننده خانگی

از این به بعد پوست لیمو را جمع کنید،در یک شیشه پر از سرکه در یخچال بگذارید و اجازه بدهید مخلوط برای حداقل ۲ هفته بماند و هر روز تکانش بدهید. مخلوط را صاف کنید و با نسبت مساوی از آب رقیق کنید و در ظرف اسپری بریزید. یادتان باشد روی سنگ‌ نریزید چون اسیدیته مرکبات به سنگ آسیب می‌زند.

روغن‌های آرایشی

پرتقال و نارنگی برای درست کردن روغن‌های آرایشی عالی هستند. فقط بخش سفید پوست را خوب جدا کنید و بگذارید پوست‌ها خشک بشوند، پوست‌ها را برش‌های کوچیک بدهید و در یک شیشه الکل بریزید. شیشه را به مدت سه روز و چند بار در روز، تکان بدهید و بعد از صاف کردن پوست‌ها بگذارید الکل تبخیر بشود. این مرحله ۱۲ ساعت طول می‌کشد، حالا شما روغنی دارید که می‌تونید مستقیم روی پوستتان بمالید.