۲۱:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶

رانش در جنگل‌های تنکابن موجب مسدود شدن راه ورودی رودخانه شد

رانش در جنگل‌های تنکابن موجب مسدود شدن راه ورودی رودخانه شد

خزایی پول گفت: بر اثر رانش در ۴۰ هکتار از جنگل‌های تنکابن، راه ورودی پایین دست رودخانه مسدود و موجب بروز خسارات شد.

به گزارش کاسپین24 | مهرداد خزایی پول افزود : بخش وسیعی از عرصه های جنگلی منطقه تنکابن بر اثر رانش زمین تخریب شده و حتی رودخانه پایین دست منطقه نیز آسیب دیده است.

وی به انباشت درختان کَنده شده برجای مانده در بستر این رودخانه بر اثر این رانش اشاره و اضافه کرد : با برنامه ریزی های انجام شده مقرر شد این درختان جمع آوری بشود.

وی زمان وقوع این اتفاق را هفته جاری اعلام کرد و یادآور شد : کارشناسان در حال بررسی علت وقوع رانش در این منطقه جنگلی هستند.

حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری تنکابن حدود ۱۶۰ هزار هکتار عرصه مرتعی و جنگلی زیر پوشش دارد.

مازندران با ۲۴ هزار کیلومترمربع وسعت حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی جنگلی دارد که تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری و نوشهر قرار دارد.

غرب مازندران با مشکل جدی رانش زمین مواجه بوده، معضلی که سال به سال خسارت هایی به زیرساخت های منطقه وارد می کند که به تاکید کارشناسان ضروری است علاوه بر افزایش آگاهی عمومی جامعه برای تهیه و تدوین نقشه علمی مناطق رانشی تدابیری اندیشیده شود.

در آخرین مورد رانش زمین اواسط امسال در خیابان شورا در اطراف رودخانه گردکل نوشهر حادث شد که با نگرانی شهروندان به ویژه اهالی شهرستان های غرب مازندران افزوده است.

رانش زمین پدیده‌ای طبیعی که سالهاست خسارت های فراوانی به زیرساخت های غرب مازندران وارد می کند و رفع این معضل جدی نیازمند تهیه و تدوین علمی مناطق رانشی، برنامه ریزی اصولی و حمایت نهادهای اجرایی است.

رانش زمین (Landslide) یا زمین لغزش به حرکت لایه‌های رسوبی غیر متراکم و متراکمی بر روی سطح شیبدار که ناپایدار شدند گفته می شود و علت های متفاوتی چون زمین لرزه یا راه سازی سبب پیدایش این رخداد می شود.

به اعتقاد کارشناسان، عامل حرکت توده رسوبی، تغییرات آب های زیرزمینی، به هم خوردن یا تغییرات شیب زمین، نیروی جاذبه، زلزله، جاده سازی، باران یا فشار منفذی سیالات، سبک سازی پایین دست توده و سایر موارد سبب رانش یا لغزش زمین می شود و حرکت نزولی در رانش زمین امکان دارد بسیار کند رخ دهد تنها در چند میلی متری در سال یا با سرعت رخ دهد و متاسفانه براثر این پدیده آثار مصیب باری برجای می گذارد.

براساس گزارش های مستند، رانش یا لغزش زمین در بسیاری از مناطق غربی مازندران بوقوع پیوسته و متاسفانه این بلای طبیعی افزون بر آسیب رسانی به زیرساخت ها از جمله راه های ارتباطی و دردسرهای فراوان در حوزه تردد وسائط نقلیه و همچنین ارایه خدمات زیرساختی به مردم در نقاط روستایی و شهری هم دچار چالش کرده است.


منبع : ایرنا