۱۴:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶

رژیم غذایی مناسب فصل زمستان

رژیم غذایی مناسب فصل زمستان

تغییرات خاصی که با فصل زمستان همراه می‌شوند، پیامدهای مختلفی برای بدن ما دارند. به همین دلیل هم ما باید رژیم غذایی مان را با تغییرات زمستانی سازگار کنیم تا از نظر سلامت جسمانی و روانی در وضعیت بهتری قرار بگیریم. بعضی افراد در این حالت بیشتر به حذف کردن مواد غذایی فکر می‌کنند درحالی که اتفاقا تمرکز ما به افزودن تعدادی از مواد غذایی سالم به رژیم غذایی زمستانی اختصاص دارد.

در ادامه این مطلب، به 4 ماده غذایی اشاره کرده ایم که افزودن آنها به برنامه غذایی روزانه می تواند تغییرات مثبتی در عادت های غذای فصل سرما باشد. این مواد غذایی عبارتند از: 

1. پرتقال 

انواع میوه‌های مرکباتی مانند پرتقال جزو بهترین میوه‌های فصل زمستان هستند. پرتقال سرشار از فولات و تیامین است درحالی که نقش مثبتی در ارتقای خلق‌وخوی ما دارد. وجود ترکیبات گیاهی خاصی مانند هسپریدین در پرتقال برای کنترل فشار خون هم مناسب است. ویتامین C هم یکی از مواد مغذی کلیدی در این میوه محسوب می‌شود که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. با توجه به این‌که احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا در فصل زمستان افزایش می‌یابد، اضافه کردن پرتقال به برنامه غذایی زمستانی قطعا تصمیم خوبی خواهد بود.

2. غذاهای دریایی 

مطالعات بسیاری تا به امروز نشان داده‌اند که مصرف غذاهای دریایی (مخصوصا ماهی‌های چرب) در فصل زمستان به ارتقای سلامت عمومی ما کمک می‌کند. غذاهای دریایی مانند ماهی‌های چرب سرشار از امگا-3 هستند درحالی که مقادیر خوبی از سلنیوم، آهن، ویتامین B6، B12 و پروتئین‌های باکیفیت را هم به بدن می‌رسانند. همه این مواد مغذی برای حفظ سلامت جسمانی و روانی ما در سطح مطلوب مهم هستند. البته غذاهای دریایی باید حداقل 2 بار در هفته مصرف شوند تا اثربخشی مطلوبی داشته باشند. 

3. اسفناج 

اسفناج هم در فهرست بهترین مواد غذایی زمستانی قرار می‌گیرد، اما چرا؟ این سبزی همه‌کاره که می‌تواند به سوپ‌ها، خورش‌ها، سالادها، پاستا، ساندویچ‌ها و... اضافه شود، در درجه اول می‌تواند قابلیت سیرکنندگی غذاها را افزایش بدهد. هر یک لیوان اسفناج بیشتر از 100 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین K را تامین خواهد کرد که یکی از مهم‌ترین مواد مغذی برای محافظت از سلامت استخوان‌ها محسوب می‌شود. 

4. قارچ 

شما می‌توانید انواع قارچ را به غذاهای مختلف مثل ساندویچ‌ها، سالادها و پاستاها اضافه کنید تا هم طعم غذاها را بهتر کرده باشید و هم ارزش تغذیه‌ای غذاها را افزایش داده باشید. قارچ‌ها جزو بهترین منابع برای دریافت بتاگلوکان هستند که نوعی فیبر محلول محسوب می‌شود. همین فیبر است که به کاهش کلسترول بد خون یا LDL کمک می‌کند و اثرات مثبتی برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و دارای چربی خون بالا دارد. علاوه بر این، قارچ جزو منابع مهم برای دریافت ویتامین D است. جذب کلسیم و فسفر برای سلامت استخوان‌ها به ویتامین D بستگی دارد درحالی که خلق‌وخوی ما هم تحت تاثیر همین ویتامین قرار می‌گیرد. پس اگر می‌خواهید سلامت جسمانی و روانی تان را در فصل زمستان به سطح مطلوب برسانید حتما قارچ را هم به رژیم غذایی زمستانی تان اضافه کنید. 


منبع : سلامت