۱۵:۵۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱

شیوه برگزاری آزمون‌های میان‌ترم دانش‌آموزان مازندران اعلام شد

شیوه برگزاری آزمون‌های میان‌ترم دانش‌آموزان مازندران اعلام شد

مسئول امور امتحانات اداره کل آموزش و پرورش مازندران جزئیات برگزاری امتحانات پنج گروه دانش‌آموزی رده‌های مختلف تحصیلی برای شرایط کرونایی را تشریح کرد.

به گزارش کاسپین24| امتحانات نوبت اول سال تحصیلی جاری تقریبا آغاز شده و بسیاری از خانواده‌ها پیگیر چگونگی برگزاری امتحانات فرزندان خود هستند. مسئول امور امتحانات اداره کل آموزش و پرورش مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این که امسال شرایط متفاوتی برای برگزاری امتحانات خواهیم داشت، گفت: روز سه‌شنبه ۹ دی بخشنامه‌ای به همه شهرستان‌ها ابلاغ شد که بر اساس آن با توجه به وضعیت کنونی شهرستان‌های مازندران، با تصمیم ستاد مقابله با کرونا برگزاری آزمون‌های حضوری برای بسیاری از پایه‌ها ممنوع است.

سید طاهر موسوی افزود: طبق دسته‌بندی‌ها و شرایط تحصیلی پنج گروه دانش‌آموزی داریم که عمده امتحانات آن‌ها به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود. برای مقطع ابتدایی یعنی از پایه اول تا ششم، هیچ امتحانی به صورت حضوری برگزار نمی‌شود و اصلا برنامه امتحانی هم نداریم. اما یک بازه زمانی دو هفته‌ای از ۱۵ دی برای انجام فرآیند ارزیابی تحصیلی دانش‌آموزان توسط آموزگاران مشخص شده تا معلم در این بازه زمانی گزارش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در نوبت اول را انجام دهد.

وی اظهار کرد: معلم‌ها در این دو هفته بر اساس عملکرد دانش‌آموز فرم ارزیابی را تکمیل می‌کنند و مدرسه نیز موظف است بازخوردی از عملکرد دانش‌آموز که توسط معلم ثبت شده را به عنوان کارنامه منتشر کند.

این مسئول با اشاره به اهمیت موضوع خواندن و نوشتن و درس ریاضی در مقطع ابتدایی و به ویژه پایه اول و دوم، خاطرنشان کرد: برای سنجش میزان آمادگی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در این دو موضوع درسی، فقط در صورتی که معلم به صورت غیرحضوری در مورد ضعیف بودن دانش‌آموز در پیشرفت تحصیلی به اطمینان برسد، می‌تواند دانش‌آموز را در شرایط مناسب‌تر به مدرسه دعوت کند و به صورت حضوری میزان توانمندی و عملکرد او را بسنجد. اما در حالت کلی برای این مقطع امتحان حضوری تعریف نشده است.

مسئول امور امتحانات اداره کل آموزش و پرورش مازندران درباره امتحانات مقطع متوسطه اول و دوم نیز گفت: برای متوسطه اول یعنی هفتم، هشتم و نهم و متوسطه دوم که شامل پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم می‌شود نیز با یک تفاوت در برنامه‌ریزی امتحانی، شرایط تقریبا به همین شکل است و امتحان حضوری نداریم.

موسوی خاطرنشان کرد: امتحانات این دانش‌آموزان نیز بر اساس بخشنامه غیرحضوری است. با این تفاوت که در مقطع ابتدایی برنامه امتحانی نداریم، اما در مقطع متوسطه برای امتحانات غیرحضوری برنامه در نظر گرفته شده است. دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و دوم از ۶ دی تا ۲۴ دی به مدت دو هفته کاری طبق برنامه امتحانی که مدارس در اختیارشان قرار می‌دهند، به صورت غیرحضوری امتحانات خود را در قالب شبکه شاد یا سایر رسانه‌هایی که به تایید شورای فضای مجازی رسیده برگزار می‌کنند.

به گفته این مسئول، این آزمون‌ها ابزاری برای ارزیابی دانش‌آموزان است تا معلم به یقین برسد که دانش‌آموز مفاهیم درسی را درک کرد، اما در صورتی که دانش‌آموز نتوانست به دلایل موجهی مانند فراهم نبودن تجهیزات آموزش مجازی در آزمون شرکت کند، معلم بر اساس عملکرد قبلی دانش‌آموز می‌تواند عملکرد او را جمع‌بندی کند.

وی با اشاره به تفاوت شرایط امتحانی دانش‌آموزان رشته‌های فنی به دلیل دروس عملی اظهار کرد: گروه سوم دانش‌آموزان هنرستانی یا فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش هستند که دو آزمون دارند. آزمون‌های عمومی و نظری این دسته از دانش‌آموزان نیز مانند سایر دانش‌آموزان متوسطه در همان بازه زمانی اعلام شده یعنی ۶ تا ۲۴ دی برگزار می‌شود. اما آزمون‌های مربوط به دروس عملی باید حضوری برگزار شود که با توجه به تعطیلی این مراکز آموزشی، آموزش، ارزشیابی دروس عملی فعلا انجام نمی‌شود و دانش‌آموزان در شرایط مناسب‌تر و زمانی که وضعیت عادی باشد آزمون خواهند داد.

موسوی از حضوری برگزار شدن آزمون‌های دانش‌آموزان و داوطلبان آزاد و آموزش از راه دور خبر داد و گفت: دانش‌آموزان شامل داوطلبان آزاد و آموزش از راه دور یا جا افتاده از تحصیل که برای پایه نهم آزمون دارند، به دلیل هماهنگ بودن پرسش‌های امتحانی باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همان مدارسی که ثبت‌نام کرده‌اند، به صورت حضوری امتحان دهند. آزمون‌های این دانش‌آموزان از ۱۵ دی آغاز می‌شود و تا چهارم بهمن ادامه دارد.

وی افزود: امتحانات یک گروه دیگر از دانش‌آموزان نیز باید به صورت حضوری برگزار شود که شامل جاماندگان امتحانات نهایی شهریور پایه دوازدهم است. این امتحانات از ۱۵ دی آغاز می‌شود و تا هشتم بهمن بر اساس رعایت پروتکل‌های بهداشتی حضوری برگزار خواهد شد. این دانش‌آموزان همه امتحانات خود اعم از نهایی و غیرنهایی را باید به صورت حضوری برگزار کنند.


منبع:ایرنا