۱۲:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۲۱
دامپزشک مرکز حفاظت از فوک خزری ایران:

عفونت، جان فوک خزری را گرفت

عفونت، جان فوک خزری را گرفت

یک قلاده فوک خزری که 2 روز پیش در سواحل بابلسر مازندران توسط ناجیان غریق پیدا شد، به دلیل عفونت و بیماری جان باخت.

به گزارش کاسپین24|فوک خزری که در ساحل بابلسر توسط نیروهای غریق نجات مستقر در پارکینگ یک، تحویل یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان شد، شرایط جسمی نامساعد داشته بطوریکه از ناحیه پشت دچار مصدومیت و جراحت شده بود و برغم تلاشهای فراوان تیم درمانی و بدلیل عفونت گسترده، تلف شد.

دکتر امیر صیاد شیرازی دامپزشک مرکز حفاظت از فوک خزری ایران، گفت:زخم و جراحتی تازه پشت حیوان وجود داشت که احتمالا بر اثر برخورد جسم تیز مانندپره های قایق موتوری ایجاد شده بود، اما علت نهایی مرگ حیوان، پس از کالبدگشایی،زخم و آبسه قدیمی در پهلوی این فوک مصدوم بوده که باعث ورود عفونت به خون حیوان شد.

وی افزود: کلیه اقدامات تشخیصی از جمله سونو گرافی، رادیولوژی و اقدامات درمانی مانند تجویز آنتی بیوتیک برای این حیوان مصدوم انجام شد، اما گسترش عفونت به خون منجر به مرگ این گونه با ارزش شد.

فوک خزری با نام علمی Pusa caspica یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه های منتهی به آن زندگی می کند. این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می شود و به دلیل صید بی رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین المللی است.

فوک خزری به طور میانگین ۱.۵ متر طول و ۶۸ کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچکترین انواع فوک به شمار می رود. البته ساحل نشینان شمال به آن سگ آبی می گویند. فوک ها در میان هزار نوع جاندار خزر تنها پستاندار این دریا محسوب می شوند.

سالها است که کاهش تعداد فوک خزری به یکی از مسائل مهم در اکوسیستم خزر تبدیل شده است . اواسط سال ۹۸ بود که مدیرکل دفتر زیست بوم دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، کاهش جمعیت فوک خزری در ایران را نگران‌کننده عنوان کرد.

 براساس آخرین سرشماری در سال ۲۰۱۶، جمعیت فوک‌های خزری به ۷۰ هزار مورد رسیده است.

منبع:ایرنا