۱۵:۱۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۲

غلاتی که باعث بهبود حساسیت به انسولین می‌شوند

غلاتی که باعث بهبود حساسیت به انسولین می‌شوند

بدن ما به‌طور طبیعی می‌داند که چگونه مواد غذایی را هضم و کربوهیدرات‌ها را به گلوکز (به‌عنوان منبع انرژی ترجیحی بدن) تبدیل کند. از طرف دیگر، لوزالمعده به‌طور طبیعی هورمون انسولین را تولید و در جریان خون آزاد می‌کند تا از سلول‌های بدن برای جذب گلوکز حمایت کند. مقاومت به انسولین زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های بدن هورمون انسولین را نادیده می‌گیرند یا به‌خوبی به آن پاسخ نمی‌دهند. در چنین شرایطی، گلوکز غذا در جریان خون باقی می‌ماند و لوزالمعده را تحریک می‌کند تا انسولین بیشتری بسازد.

حالا اگر فرد بخواهد مقاومت به انسولین را در بدنش مدیریت کند باید رژیم غذایی خود را به شیوه‌ای تنظیم کند که حساسیت به انسولین را در بدن افزایش بدهد. البته بیماران مبتلا به دیابت یا بیماران کلیوی باید به‌منظور بهبود حساسیت به انسولین حتما با پزشک مشورت کنند. اما به‌طور کلی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف بعضی از غلات کامل که در ادامه همین مطلب به آنها اشاره می‌کنیم، می‌تواند تاثیر مثبتی بر بهبود حساسیت به انسولین داشته باشد.

1. جو دوسر

جو دوسر یکی از بهترین منابع غذایی حاوی فیبر محلول (مخصوصا بتاگلوکان) است. مطالعات نشان می‌دهند که بتاگلوکان موجود در جو دوسر برای جلوگیری از افزایش قند خون، بهبود حساسیت به انسولین و کاهش چربی بد خون بسیار موثر است. از طرف دیگر، پژوهشگران دریافته‌اند که مصرف منظم جو دوسر و دریافت روزانه 5 گرم بتاگلوکان به مدت 12 هفته متوالی می‌تواند تاثیر مثبتی بر کاهش شاخص Hb1Ac داشته باشد.

2. جو کامل

جو کامل مانند جو دوسر از دیگر غلات کامل سرشار از فیبر محلول است که می‌تواند بر کنترل قند خون و بهبود حساسیت به انسولین تاثیرگذاری مثبتی داشته باشد. تقریبا هر 100 گرم از جو کامل حدود 5 گرم فیبر غذایی محلول در بافت خود جای داده است و درنتیجه مصرف آن می‌تواند برای کنترل قند، کلسترول و فشار خون مفید باشد. جو کامل می‌تواند به انواع سوپ‌ها، خوراک‌ها یا حتی سالادها اضافه شود.

3. کینوا

کینوا جزو غلاتی است که در دهه‌های اخیر بسیار مورد توجه متخصصان تغذیه قرار گرفته است. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف منظم کینوای پخته‌شده می‌تواند به مدیریت قند خون کمک کند، جلوی افزایش قند خون بعد از غذا خوردن را بگیرد، حساسیت به انسولین را بهتر کند و تا حدی هم از پیشرفت اختلال در تحمل گلوکز در میان بیماران مبتلا به دیابت پیشگیری کند. هر یک پیمانه از کینوای پخته حدود 5 گرم فیبر غذایی دارد. کینوای پخته می‌تواند به‌سادگی به انواع سالادها، خوراک‌ها، خورش‌ها، پوره‌ها یا حتی غذاهای ساندویچی اضافه شود. 

4. برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای یکی از غلات کامل است که هر یک پیمانه پخته‌ شده از آن حدود 3 گرم فیبر به بدن می‌رساند. مصرف برنج قهوه‌ای می‌تواند به کاهش سطح گلوکز بعد از غذا و بهبود حساسیت به انسولین کمک کند اما تاثیر چندانی بر سطح قند خون ناشتا یا شاخص Hb1Ac ندارد. اگر برنج قهوه‌ای با یک نوع از حبوبات یا یک نوع از سبزیجات ترکیب و مصرف شود، تاثیر بهتری برای بهبود حساسیت به انسولین خواهد داشت.


 منبع : سلامت