۱۹:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۳۰
بدنساز ها بخوانند

مصرف پودرها پروتئینی عوارض دارد؟

مصرف پودرها پروتئینی عوارض دارد؟

آیا مصرف پودرهای پروتئینی، ‌عوارضی برای ورزشکاران دارد؟ آیا افراد مبتلا به کمبود وزن می‌توانند به‌سادگی و بدون تجویز پزشک از پودرهای پروتئینی استفاده کنند؟ خواندن ادامه این مطلب به یافتن پاسخ این سوال‌ها کمک می‌کند.

به گزارش کاسپین24 | استفاده از پودرهای پروتئینی در دهه‌های اخیر در میان بسیاری از ورزشکاران نیمه‌حرفه‌ای تا حرفه‌ای طرفداران زیادی پیدا کرده است. بسیاری از ورزشکاران در کنار تمرینات قدرتی در باشگاه‌های ورزشی، از همین پودرهای پروتئینی بعد از تمرینات ورزشی برای عضله‌سازی و ریکاوری بهتر استفاده می‌کنند.

ویژگی زیاده‌روی در مصرف پودرهای پروتئینی

هر فرد بزرگسال و سالم می‌تواند به‌ازای هر 1 کیلوگرم از وزن بدنش، روزانه 0.8 گرم پروتئین دریافت کند. به‌عنوان مثال، یک فرد 68 کیلوگرمی روزانه 54 گرم پروتئین نیاز دارد. حالا ممکن است که این میزان از پروتئین برای سالمندان، ورزشکاران یا افراد خیلی لاغر کمی بیشتر باشد. به‌عنوان مثال، کالج پزشکی‌ورزشی آمریکا به ورزشکاران و افرادی که فعالیت بدنی شدید انجام می‌دهند، توصیه می‌کند که به‌ازای هر 1 کیلوگرم از وزن بدنشان روزانه 1.2 تا 2 گرم پروتئین دریافت کنند. با این‌حساب می‌بینید که بدن ما به دریافت حجم مشخصی از پروتئین نیاز دارد و مصرف پروتئین مازاد می‌تواند باعث بروز مشکلات متابولیک یا مشکلات کلیوی در بسیاری از افراد شود.

عوارض زیاده‌روی در مصرف پودرهای پروتئینی

همان‌طور که گفته شد، بدن همه افراد بسته به میزان فعالیت روزانه هر فرد به حجم مشخصی از پروتئین نیاز دارد. زیاده‌روی در دریافت پروتئین از طریق مواد غذایی حاوی آن یا از طریق پودرهای پروتئینی می‌تواند عوارض زیادی برای شما داشته باشد. به‌عنوان مثال، زمانی که پروتئین بیش‌ازحدی به بدن می‌رسد، تعادل اسیدهای آمینه در بدن مختل می‌شود و توانایی بدن برای استفاده صحیح از سایر مواد مغذی ضعیف می‌شود. این اتفاق می‌تواند بروز خستگی و ضعف‌های شدید را به همراه داشته باشد. تحقیقات مجله انجمن نفرولوژی آمریکا نشان می‌دهد که دریافت دوزهای بالای پروتئین، ‌خطر آسیب‌دیدگی کلیه‌ها را افزایش می‌دهد و دفع مواد زائد از بدن را مختل می‌کند.

متخصصان تغذیه بر این باورند که افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی باید در مصرف پودرهای پروتئینی احتیاط کامل را رعایت کنند و حتما این محصولات را تحت نظر پزشک مصرف کنند. از دیگر عوارض جانبی مصرف پودرهای پروتئینی می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ نفخ‌های شدید، یبوست، افزایش خطر کم‌آبی بدن (مخصوصا در فصل تابستان) و ابتلا به مشکلات گوارشی پیچیده.


منبع : سلامت