۱۹:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸

میانکاله جانی دوباره گرفت

میانکاله جانی دوباره گرفت

باران‌های اخیر موجب جان تازه به تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله شده است

به گزارش کاسپین24 | تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران است که در نزدیکی شهرستان بهشهر واقع در استان مازندران قرار دارد.

این تالاب که به میان قلعه نیز معروف است با گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع خود، سالیانه پذیرای تعداد بسیار زیادی از گردشگران است. آب تالاب میانکاله از رودخانه‌های کوچک و بزرگی تامین می‌شود که از نواحی شمالی رشته کوه البرز سرچشمه می‌گیرند.این شبه‌جزیره تماشایی با تپه‌های ماسه‌ای و انواع درخت‌ها، درختچه‌ها و گیاهان علفی پوشیده شده است.

هر سال گونه‌های رو به انقراض و بسیار کم‌یاب پرندگان از سراسر جهان به این تالاب مهاجرت کرده و مدتی را در این مکان خیال‌انگیز سپری می‌کنند. از آن جمله می‌توان به پلیکان‌های پاخاکستری، قو‌های فریادکش، فلامینگوها، طاووسک‌ها، خوتکاها، چنگر‌ها و غاز‌های پازرد اشاره کرد.

از سوی دیگر نادرترین آبزیان و ماهی‌های دریای مازندران از جمله ماهیان خاویاری، کپور ماهیان، فک‌های خزری و بسیاری انواع دیگر، سواحل میانکاله را برای تخم‌ریزی و زاد و ولد انتخاب می‌کنند.

این شبه‌جزیره شگفت‌انگیز با درختان سپیدار، داغداغان، ازگیل و همچنین درختچه‌های انار وحشی و تمشک پوشیده شده است.

تالاب میانکاله از ارزشمندترین ذخایر زیست‌محیطی ایران و کل جهان به حساب می‌آید؛ تا جایی که سازمان یونسکو نام این مکان را در فهرست میراث طبیعی جهان ثبت کرده است.

میانکاله این روز‌ها به واسطه باران‌های سیل آسایی که اواخر آبان ماه بارید جانی تازه گرفته است.

در حدود ۲۵ درصد دیگر از مساحت تالاب هم که آب در آن جمع نشده خیس شده که به گفته کارشناسان این خیسی هم برای تالاب نعمت است

خوشبختانه آب به موقع به تالاب رسید، چون مهمانانش از راه رسیده اند مهمانانی که تا چند ماه از سال در آنجا می‌مانند.

اما آخرین سرشماری، حاکی از این است که جمعیت پرندگان نسبت به چند سال گذشته به یک سوم رسیده مثلا پرنده‌ای به نام چنگر اصلا دیده نمی‌شود.

میانکاله در همه این سال‌ها کم بحران نداشته در کنار آتش سوزی‌های پیاپی ارتباطش هم هر سال با دریا کم و کمتر شد و به همین خاطر حالا ۳۰ درصد تالاب خشک شده است.


منبع : خبرگزاری صدا وسیما