۲۱:۱۳ ۱۴۰۲/۸/۲۰

نشانه های رژیم غذایی غیر استاندارد

نشانه های رژیم غذایی غیر استاندارد

امروزه تعداد رژیم‌های غذایی بسیار زیاد شده‌ است و بعضی افراد به‌ همین دلیل و دلایل دیگر در انتخاب یک رژیم غذایی سالم و استاندارد به مشکل برمی‌خورند. با این‌که متخصصان تغذیه و پزشکان مختلف بارها درباره پیروی خودسرانه از رژیم‌های غیراستاندارد هشدار داده‌اند، اما متاسفانه همچنان بعضی افراد این رژیم‌های ناسالم را دنبال می‌کنند.

وقتی که یک رژیم غذایی جدید را شروع می‌کنید، در درجه اول باید به این نکته توجه داشته باشید که آیا این رژیم غذایی جدید با نشانه‌های منفی و هشداردهنده همراه است یا نه؟ نکات راهنمای زیر دقیقا در همین زمینه به شما کمک می‌کنند.

1. رژیم غذایی انتخاب‌شده حاوی کالری کافی نیست

قبل از هر چیزی باید ببینید که آیا رژیم غذایی انتخاب‌شده می‌تواند انرژی کافی برای همه عملکردهای بدن را فراهم کند یا نه؟ درحالی که کالری دریافتی روزانه به عواملی مثل سن، جنسیت و میزان فعالیت بدنی بستگی دارد اما زنان بزرگسال سالم باید روزانه بین 1600 تا 2400 کیلوکالری و مردان بزرگسال سالم هم روزانه بین 2000 تا 3000 کالری دریافت کنند. اگر رژیم مورد نظرتان حاوی این مقادیر از کالری نیست، به احتمال زیاد برای شما مشکل‌ساز خواهد شد.

2. با یک رژیم بسیار خسته‌کننده و آزاردهنده مواجه هستید

رژیم غذایی شما نباید مثل فرایند استفاده روزانه از شامپو باشد! پس اگر یک رژیم غذایی از شما بخواهد که هرروز فقط یک یا دو ماده غذایی ناخوشایند و محدود را مصرف کنید، به احتمال زیاد نقش مثبتی برای کاهش وزن یا محافظت از سلامت شما نخواهد داشت، درحالی که حتی می‌تواند شما را مریض کند. یک رژیم غذایی سالم و استاندارد براساس استفاده متعادل از همه مواد غذایی سالم و کامل شکل می‌گیرد تا بتواند همه ویتامین‌ها و املاح ضروری را به بدن برساند.

3. رژیم مورد نظرتان معتبر نیست

اگر رژیم غذایی جدیدی را به‌طور اتفاقی در فضای اینترنت پیدا کرده‌اید، به احتمال زیاد با یک منبع معتبر و قابل اعتماد مواجه نیستید و نباید چنین رژیمی را انتخاب کنید. پس قبل از انتخب و شروع یک رژیم غذایی، حتما با متخصصان تغذیه درباره رژیم مورد نظرتان مشورت کنید. پیروی از رژیم‌های غیرمتعبر به‌سادگی باعث مریضی شما و افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود و نقش مثبتی هم در لاغری ندارد.

4. نیاز شما به مصرف مکمل‌های غذایی را افزایش می‌دهد

امروزه بعضی از رژیم‌های غذایی، افراد را به مصرف مکمل‌های غذایی روزانه تشویق می‌کنند، درحالی که یک رژیم غذایی سالم و استاندارد باید شما را از مکمل‌های غذایی روزانه بی‌نیاز کند. پس این رژیم‌های غذایی غیراستاندارد هم هزینه‌های مالی زیادی را برای خرید مکمل‌های غذایی صرف می‌کنند، هم نقش مثبتی در بهبود سلامت شما ندارند و حتی در مواردی به سلامتی شما آسیب می‌رسانند. 

5. وضعیت سلامت شما را نادیده می‌گیرد

اگر به بیماری دیابت، سندرم روده تحریک‌پذیر یا بیماری سلیاک مبتلا هستید، به احتمال زیاد باید رژیم غذایی استانداردی را تحت نظر متخصصان تغذیه پیگیری کنید. بنابراین، پیروی خودسرانه از رژیم‌های غذایی غیراستاندارد به‌سادگی به سلامت شما آسیب می‌رساند زیرا این بیماری‌ها سریعا نسبت به رژیم‌های غذایی ناسالم واکنش نشان می‌دهند. اگر به چنین بیماری‌هایی مبتلا هستید و می‌خواهید وزنتان را کاهش بدهید، قطعا باید با متخصصان تغذیه مشورت کنید.


منبع : سلامت