۱۶:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲

نیاز ۱۶ میلیون مترمکعبی زراعت چوب در کشور

نیاز ۱۶ میلیون مترمکعبی زراعت چوب در کشور

رییس سازمان جنگل ها و آبخیزداری میزان نیاز کشور به زراعت چوب را سالانه ۱۶ میلیون مترمکعب اعلام کرد.

به گزارش کاسپین24 | عباسعلی نوبخت ظهر چهارشنبه در آئین تقدیر از آمار برداران حوزه منابع طبیعی با گرامیداشت روز جوان و زبان مادری و تقدیر از ارزیابان گفت: انقلاب اسلامی به واسطه خون شهیدان آبیاری شد و همانند درخت تنومندی تحویل آیندگان خواهد شد.

وی با اشاره به سختی‌های کار ارزیابان منابع طبیعی با عنوان این که یک جنگلبان هستم، گفت: به دلیل آن که نسل جدید راه پیشکسوتان منابع طبیعی را طی می‌کنند، این راه ادامه خواهیم داد.

رئیس سازمان جنگل‌ها با اشاره به این که پنج اصل خدامحوری، صداقت، وفاداری و خودباوری باید سرلوحه قرار گیرد، افزود: در طرح جنگلداری شاهد سختی‌های فراوان هستیم و باید از تلاش آماربرداران تقدیر کرد.

نوبخت گفت: در کشور ما گفتمانی به وجود آوردند که ایران در ۴۰ سال آینده قابلیت سکونت ندارد اما اکنون به شکر خدا گفتمان جدیدی ایجاد شده است و همه تهدیدها به عنوان فرصت درنظر گرفتیم.

وی با بیان این که سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد مترمکعب بارندگی کشور است، ارتقای پوشش گیاهی را از برنامه‌ها ذکر کرد و گفت: در کشور چهار میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار عرصه قابلیت ارتقای پوشش گیاهی وجود دارد.

نوبخت تصریح کرد: تمام موارد چالش را باید به فرصت تبدیل کنیم و برای یک میلیارد اصله درخت و تأمین آب آن برنامه ریزی می‌شود و هر درخت در سال ۲۰۰ لیتر آب نیاز دارد.

رئیس سازمان جنگل‌ها با بیان این که ۱۲۰ میلیارد مترمکعب از آب باران باقی می‌ماند، گفت: در تمام ۱۶ استان مرزی رصد صورت گرفت و مطالعات ۸۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های سیستان و بلوچستان مطالعات صورت گرفته است.

وی گفت: در نتیجه بد شرایط آب و هوایی ۶۰۰ میلیون مترمکعب می‌توانیم آب به عرصه‌ها تزریق کنیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها با بیان این که منابع طبیعی تضمین کننده امنیت زیستی است، به کمک همگان باید نسبت به ارتقای کمی و کیفی پوشش گیاهی در کشور اقدام کنیم.

نوبخت با اشاره به این که طرح یک میلیارد اصله درخت به چهار بخش تقسیم شد، گفت: ۳۰۰ میلیون اصله درخت برای زراعت چوب درنظر گرفته شد و تاکنون ۵۰۰ میلیون اصله تقاضا برای زراعت چوب وجود دارد.

وی از کاشت ۱۰۴ هزار اصله درخت توسط هلال احمر سال قبل در کشور خبر داد و گفت: امسال پنج میلیون اصله درخت می‌کارند و بسیج سازندگی نیز برای این طرح ورود پیدا کرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها واژه درختکاری باید به درختداری تبدیل شود، گفت: با همت بانوان روستایی، هر خانه به نهالستان تبدیل می‌شود.

وی از تولید نهال حرا در برخی مناطق کشور توسط بانوان روستایی گفت: مردم و صاحبان صنایع برای تولید نهال وارد کار شدند.

وی با بیان این که تراکتورسازی چهار دستگاه تراکتور برای کاشت نهال داده است، گفت: طرح کاشت درخت بخش کوچکی از فعالیت آبخیزداری ما است و مطالعات نشان داده که به میزان تولید آب و علوفه در عرصه‌ها افزوده می‌شود.

نوبخت غنی سازی و حفظ پوشش گیاهی را لازم دانست و گفت: سالانه کشور به ۱۶ میلیون مترمکعب زراعت چوب نیاز دارد، گفت: در کشور ۹۲۲ هزار هکتار برای زراعت چوب ظرفیت وجود دارد.

وی بهره گیری از ظرفیت دهیاری‌ها را برای سبز شدن شهرها و روستاها مهم برشمرد و گفت: تاکنون ۲۳۷ میلیون اصله نهال در کشور تولید شده است.


منبع : مهر