۲۰:۴۳ ۱۴۰۲/۱۲/۹

پیش بینی 169 میلی متر بارندگی برای سه ماه آینده مازندران

پیش بینی 169 میلی متر بارندگی برای سه ماه آینده مازندران

مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور برای سه ماهه منتهی به خردادماه سال ۱۴۰۳ استان مازندران در مجموع ۱۶۹ میلی‌متر بارندگی پیش‌بینی کرده است.

به گزارش کاسپین24 | مطابق جدول پیش‌بینی فصلی این مرکز که هواشناسی مازندران آن را منتشر کرده است، میانگین کمترین میزان بارندگی در سه ماهه آینده با ۲۴ میلی متر مربوط به خردادماه سال ۱۴۰۳ و بیشترین میزان نیز با ۵۹ میلی متر مربوط به اسفندماه امسال و برای فروردین ماه و اردیبهشت سال ۱۴۰۳ نیز به ترتیب ۴۹ و ۳۸ میلی متر باران پیش بینی شده است.

مطابق این جدول، میانگین بیشترین میزان بارندگی در اسفندماه امسال با ۸۲ میلی متر مربوط به رامسر است و پس از آن نوشهر با ۷۹، ساری با ۷۲، سیاه بیشه و پل سفید با ۶۳، دشت ناز با ۶۲ و قراخیل نیز با ۶۲ میلی متر به ترتیب شاهد بیشترین میزان بارندگی در ماه جاری خواهند بود و کمترین میزان بارندگی نیز در طی این ماه به ترتیب در کجور با ۲۸، بلده با ۳۲ و کیاسر نیز با ۵۲ میلی متر خواهد بود.

در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ نیز میانگین بیشترین میزان بارندگی با ۸۰ میلی متر در سیاه بیشه اتفاق خواهد افتاد و رامسر با ۷۳، نوشهر با ۶۵ و ساری با ۵۲ میلی متر باران در جایگاه بعدی قرار دارند و کمترین میزان بارندگی نیز در طی این مدت در کجور با ۲۸، بابلسر با ۴۰ و بلده و آلاشت با ۴۳ میلی متر پیش بینی شده است.

مطابق جدول پیش‌بینی فصلی مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، در اردیبهشت ماه سال جدید میانگین بیشترین میزان بارندگی با ۵۹ میلی متر در سیاه بیشه پیش بینی شده است و پس از آن به ترتیب رامسر با ۵۲، نوشهر با ۴۹، بلده با ۴۴ و ساری با ۴۱ میلی متر شاهد بیشترین میزان بارش باران در این ماه خواهند بود و بندرامیرآباد با ۲۲، دشت ناز با ۲۹ و گلوگاه با ۳۴ میلی متر شاهد کمترین میزان بارندگی درطی این ماه خواهند بود.

در این جدول همچنین میانگین بیشترین میزان بارندگی در خردادماه سال ۱۴۰۳ با ۴۰ میلی متر در رامسر پیش بینی شده است و پس از آن نوشهر با ۳۶، پل سفید با ۳۳، آلاشت و قراخیل با ۲۳ میلی متر شاهد بیشترین میزان بارندگی در طی این مدت خواهند بود و میانگین کمترین میزان بارندگی نیز در طی این ماه برای بندرامیرآباد با ۱۴، بابلسر با ۱۷ و سیاه بیشه با ۲۰ میلی متر پیش بینی شده است.

بر اساس گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش بهمن ماه امسال در مازندران ۶۸.۹ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۶۵.۴ میلی متر بوده حدود پنج درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ٥٧ میلی متر بوده، حدود ۲۱ درصد افزایش داشته است.

طبق این گزارش، میانگین بارش پنج ماهه سال زراعی جاری مازندران منتهی به بهمن ماه امسال ۳۳۲.۴ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۳۳۶.۵ میلی متر بوده حدود ۱.۳ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۱۴ میلی متر بوده حدود ۵۵ درصد افزایش داشته است.

میانگین دمای هوای بهمن امسال در مازندران نیز ۴.۷ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱.۹ درجه سلسیوس بوده ۲.۸ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱.۶ درجه سلسیوس بوده، ۳.۱ درجه سلسیوس افزایش داشته است.

میانگین دمای هوای پنج ماهه سال زراعی منتهی به بهمن ماه امسال در مازندران ۹.۸ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۶.۵ درجه سلسیوس بوده، ۳.۳ درجه و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۷.۱ درجه سلسیوس بوده، ۲.۷ درجه سلسیوس افزایش داشته است.

بر اساس خروجی‌های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش از اسفند ١٤٠٢ تا نیمه فروردین ۱٤۰۳ در مازندران در محدوده نرمال با احتمال ٦٥ درصد گرایش به بیش از نرمال و نیمه فروردین تا نیمه خرداد ١٤٠٣ نیز در محدوده نرمال پیش بینی می شود.

میانگین دمای هوای مازندران نیز از اسفندماه سالی ۱۴۰۲ تا نیمه خرداد ۱۴۰۳گرایش به بیش از نرمال پیش بینی شده است.


منبع : ایرنا