۱۹:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱

کافئین با بدن ما چه می کند؟

کافئین با بدن ما چه می کند؟

خواه هر روز را با یک فنجان قهوه غلیظ شروع کنید یا تنها زمانی که می خواهید تا دیروقت بیدار بمانید، نوشابه کافئین دار میل کنید. همه ما از مزایای کافئین اطلاع داریم. اما واقعا چقدر می دانید که کافئین با بدن و مغز شما چه می کند؟

کافئین یک ماده شیمیایی است که سیستم عصبی مرکزی و همچنین عضلات، قلب و سایر قسمت های بدن شما را تحریک می کند که به کنترل فشار خون کمک کند. این ماده تلخ به طور طبیعی در برگ ها و دانه های بیش از 60 گیاه یافت می شود. کافئین همچنین می تواند در آزمایشگاه ساخته شود و به غذاها، داروها و نوشیدنی ها اضافه شود. از آنجایی که کافئین به شما کمک می کند هوشیارتر باشید، می توان این ماده را به عنوان یک داروی "تغییر دهنده ذهن" در نظر گرفت. اما در مقادیر متوسط، FDA آن را یک محصول غذایی مفید معرفی می کند.

چه مقدار کافئین زیاد تلقی می شود؟

اگر سالم هستید، کارشناسان توصیه می کنند که روزانه بیش از 400 میلی گرم مصرف نکنید که این مقدار معادل 4 فنجان قهوه است. همچنین، نوجوانان باید در روز کافئین بسیار کمتری استفاده بکنند، معادل تنها یک فنجان قهوه یا 2 قوطی نوشابه. کافئین در محصولاتی مانند قهوه، چای، شکلات، نوشیدنی انرژی زا و انواع نوشابه ها یافت می­شوند.

در اینجا به بررسی دو باور رایج در رابطه با این ماده می­پردازیم

1. کافئین شما را کم آب می­کند

کافئین به بیرون کشیدن مایعات اضافی از بدن شما کمک می کند که باعث می شود بیش از حد معمول ادرار کنید. در حالی که مایعی که در نوشیدنی های کافئین دار دریافت می کنید، مقدار آبی که از دست می دهید را جبران می کند. اما نتیجه نهایی چیست؟ نوشیدن مقدار معقول نوشیدنی های کافئین دار باعث کم آبی بدن شما نمی شود.

2. کافئین هیچ فایده‌ای برای سلامت بدن ندارد در حالی که ما می دانیم کافئین فواید متعددی دارد

افزایش سطح انرژی؛ تاکنون معروف ترین اثر کافئین توانایی آن در کمک به شما برای افزایش انرژی تان است. به این دلیل که این ماده بعنوان یک محرک برای بهبود خلق و خو، تمرکز و پوشاندن احساس خستگی شما عمل می کند.

افزایش متابولیسم؛ بدن شما برای هر کاری که انجام می دهید به انرژی نیاز دارد، حتی فقط برای نشستن پشت میز و نگاه کردن به کامپیوتر. فرآیند تبدیل غذا و نوشیدنی به سوخت موردنیاز بدن، متابولیسم نامیده می شود و کافئین می تواند آن را تقویت کند. میزان کافئین موجود در یک فنجان قهوه با افزایش 3- 4 درصد در میزان متابولیسم شما مرتبط است. این بدان معناست که کافئین ممکن است مقدار کمی از کالری هایی را که در یک روز می سوزانید افزایش دهد. کارشناسان هنوز در حال بررسی هستند که آیا این اثر به خودی خود رخ می دهد یا خیر و حتی از آنجایی که کافئین باعث می شود که کمتر احساس خستگی کنید، می تواند به شما کمک کند تا تحرک بیشتری نیز داشته باشید.

بهبود ورزش؛ مطالعات نشان می دهد که نوشیدن مقدار متوسط کافئین قبل از رفتن به باشگاه می تواند به بهبود تمرین شما کمک کند و میزان خستگی شما را در طول آن کاهش دهد. این ماده حتی ممکن است انجام یک فعالیت بدنی را آسان‌تر کند که می‌تواند به شما کمک کند بیشتر از آن لذت ببرید و آن را بهتر انجام دهید.

بهبود سلامت قلب

از آنجایی که قهوه با افزایش ضربان قلب مرتبط است، ممکن است فکر کنید که کافئین خطر ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش می دهد. اما در مقادیر متوسط، حتی می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. یک مطالعه طیف گسترده ای از مصرف کنندگان قهوه را مقایسه کرده است و نشان داد که زنانی که مقدار متوسطی قهوه می نوشند نسبت به زنانی که مقدار کمتر می نوشند، خطر ابتلا به بیماری قلبی بسیار کمتری دارند.

با وجود تمامی فواید قهوه، فراموش نکنید که سطوح بالای کافئین می تواند به سلامت شما آسیب برساند. در صورتی که مطمئن نیستید که چه مقدار از این ماده برای شما مناسب است، با پزشک خود مشورت کنید.