۱۸:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۲۳

یک اسموتی مناسب برای تابستان

یک اسموتی مناسب برای تابستان

در این مطلب به فواید عادت به خوردن انبه به عنوان میوه ای مغذی در روزهای گرم تابستان اشاره خواهیم کرد.

به گزارش کاسپین24 | انبه، یکی از میوه‌های مغذی است که به دلیل ارزش تغذیه ای بالا و وجود ریزمغذی‌های فراوان برای تامین انرژی روزانه توصیه می‌شود. علاوه بر انبه کامل می‌توان از انواع دسرهای تهیه شده با این میوه نیز استفاده کرد که اسموتی یکی از بهترین‌های آنهاست. اسموتی انبه انتخاب خوبی برای کسانی است که تمایلی به خوردن انبه کامل ندارند و برای شان سخت است.

سرشار از پلی‌فنول‌ها

انبه یکی از منابع غنی پلی فنول‌هاست. این ترکیبات فنولیک در خوراکی‌های با منشا گیاهی وجود دارد. تاثیر آنتی‌اکسیدانی پلی‌فنول‌ها باعث محافظت از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد می‌شود. البته مقدار این ترکیبات در میوه با توجه به انواع مختلف تاحدی متفاوت خواهد بود.

کاهش قند خون و کنترل فشار خون

مطالعه‌ای در مورد بزرگسالان چاق نشان داده است مصرف انبه حتی بدون اینکه تاثیری در لاغری داشته ‌باشد به کاهش قندخون کمک می‌کند. به‌علاوه، مطالعه دیگری نیز حاکی از آن است که انبه در کنترل قند خون افراد سالم نقش دارد. در نتیجه مصرف این میوه می‌تواند در پیشگیری از افزایش غیرعادی قند خون به‌عنوان راهکار طبیعی در بهبود مشکل موثر باشد. همچنین از آنجا که انبه سرشار از منیزیوم و پتاسیم است و مقدار کمی سدیم دارد، در کاهش فشار خون بالا نیز مفید خواهد بود.

مفید برای سلامت مغز

انبه حاوی مقدار فراوان ویتامینB6 است که برای سلامت مغز ضروری است. در واقع، این ویتامین نقش مهمی در حفظ و بهبود عملکردهای مغز دارد. ویتامین B6 و دیگر ویتامین‌های گروهB موجب تسهیل عملکرد ناقل‌های عصبی می‌شوند که در بهبود خلق‌وخو و تسهیل خواب مفید خواهند بود.

موثر در سلامت استخوان‌ها

انبه حاوی ویتامینK است که برای سلامت استخوان‌ها ضروری بوده و به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. کمبود این ویتامین یکی از دلایل افزایش خطر شکستگی‌های استخوان است. به‌علاوه، انبه حاوی کلسیم است که در استحکام استخوان‌ها نقش دارد.

بهبود کم‌خونی

آهن موجود در انبه نقش موثری در مقابله با کم‌خونی و کمبود آهن دارد. به‌علاوه، ویتامینC فراوان در این میوه به جذب آهن کمک می‌کند.

تاثیرات ضدپیری

ویتامین‌های A وC انبه روند پیری سلولی را کاهش می‌‌دهد و به تولید کلاژن کمک می‌‌کند. کلاژن در حفظ شادابی پوست نقش دارد و سلامت عروق خونی و بافت‌های بدن را تسهیل می‌کند. به‌‌علاوه، این ویتامین‌ها خواص آنتی‌اکسیدانی دارند که با عوارض ناشی از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد مقابله می‌‌کند. 

تقویت ایمنی بدن

بتاکاروتن یکی از ترکیبات عالی در انبه است که در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد. عملکرد مطلوب سیستم ایمنی نخستین سد دفاعی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف و در نتیجه حفظ سلامت بدن است.

تسهیل گوارش

خوردن انبه یکی از راهکارهای بهبود مشکلات گوارشی است. این میوه منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری شناخته می‌شود که برای گوارش موثر هستند. آب و فیبر فراوان نیز از دیگر علت های این تاثیر مطلوب است.

اما چطور اسموتی انبه تهیه کنیم؟!

پوست انبه را گرفته و گوشته میوه را با مقداری شیر، ماست و یخ در مخلوط‌کن بریزید. در صورت تمایل می‌توان از شیرهای گیاهی نظیر شیر سویا نیز استفاده کرد. همچنین می‌توان از حجم شیر و ماست کم کرد و مقداری موز رسیده نیز به این مخلوط افزود. 


منبع : سلامت