۱۷:۱۲ ۱۴۰۲/۷/۱

آبرسانی شهرهای گروه الف مطالبه دیرینه مردم مازندران

آبرسانی شهرهای گروه الف مطالبه دیرینه مردم مازندران

آبرسانی به شهرهای مرکزی و گروه الف از پروژه های بزرگ و نیمه کاره و جزو مطالبات دیرینه در مازندران به شمار می رود که تاکنون 43 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش کاسپین24 | طرح آبرسانی به شهرهای گروه الف مازندران یکی از طرح‌های مهم تأمین آب آشامیدنی استان است که پس از سال‌ها فعالیت، اکنون بخش مهمی از آن به بهره‌برداری رسیده و نیمی از آخرین قطعه آن نیز اجرا شده است.

گام نخست این طرح با آبرسانی به شهر بابل و برخی روستاهای اطراف اجرا شده بود و شهریور پارسال نیز با اجرای خط ۲۰ کیلومتری انتقال آب از بابل به بابلسر، شبکه آبرسانی این شهر ساحلی سامانه آبرسانی شهرهای گروه الف متصل شد و آب سد البرز پس از تصفیه و طی کردن مسیری ۷۰ کیلومتری به بابلسر رسید.

آخرین قطعه این طرح مهم آبرسانی مازندران، اجرای خط انتقال از بابلسر به فریدونکنار است که کلنگ عملیات اجرایی آن در مرداد ۱۴۰۰ به زمین زده شد. این خط انتقال که اجرای آن طرح آبرسانی به شهرهای گروه الف مازندران را تکمیل می‌کند شامل ۴ کیلومتر لوله‌گذاری با دو خط موازی به قطرهای ۶۰۰ و ۹۰۰ میلیمتر، ۱۶ کیلومتر لوله‌گذاری با قطر ۶۰۰ میلیمتر، ساخت یک مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی و ایستگاه پمپاژ در مسیر خط انتقال و اجرای نقاط انفصال و یک پل فلزی روی رودخانه بابلرود است که طی یک سال اخیر با افزایش روند تزریق اعتبارات به پیشرفت فیزیکی ۴۳ درصدی رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران درباره آخرین وضعیت اجرای این طرح گفت: آخرین قطعه از طرح آبرسانی به شهرهای گروه الف که بین بابلسر و فریدونکنار در حال اجراست با گذشت یک سال از آغاز عملیات اجرایی اکنون به پیشرفت ۴۳ درصدی رسیده و طبق زمان‌بندی تعیین شده در حال اجراست.

حیدر داوودیان اظهار کرد: بخش مهمی از لوله‌گذاری طرح تکمیل آبرسانی به شهرهای گروه الف که از بابلسر تا فریدونکنار به طول ۲۰ کیلومتر در حال اجراست طی یک سال فعالیت اجرا شده و پیشرفت فیزیکی این پروژه مهم آبرسانی استان به ۴۳ درصد رسیده است.

وی افزود: از این ۲۰ کیلومتر چهار کیلومتر با دو خط لوله موازی به قطرهای ۹۰۰ و ۶۰۰ میلیمتر اجرا می‌شود و مابقی نیز یک خط لوله ۶۰۰ است. یک مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی همراه با ایستگاه پمپاژ نیز در این مسیر و در منطقه اجاکسر ساخته می‌شود که عملیات اجرایی این مخزن نیز در حال انجام است.

با اجرای این طرح که عملیات اجرایی آن شهریور پارسال و پس از بهره‌برداری طرح آبرسانی به بابلسر از سد آیت‌الله صالحی مازندرانی آغاز شد، آبرسانی به شهرهای گروه الف تکمیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: طی یک سال اخیر ۸ هزار و ۵۰۰ متر از لوله‌گذاری این خط انتقال اجرا شده که شامل سه هزار و ۶۰۰ متر خط موازی با لوله‌های به قطر ۶۰۰ و ۹۰۰ و همچنین چهار هزار و ۹۰۰ متر خط لوله ۶۰۰ میلیمتر است. در حال حاضر نیز عملیات لوله‌گذاری در ۱۱.۵ کیلومتر مسیر باقیمانده در حال انجام است.

به گفته وی یکی از مهم‌ترین بخش‌های این طرح خط انتقال نیز ساخت پل فلزی روی رودخانه بابلرود برای عبور خط لوله و همچنین تکمیل نقاط انفصالی است که برنامه‌ریزی برای آن انجام شده و به زودی اجرا می‌شود.

داوودیان گفت: خط انتقال آب از سد البرز تا بابلسر مجموعا ۷۰ کیلومتر است که با اضافه شدن خط انتقال بابلسر تا فریدونکنار به ۹۰ کیلومتر افزایش می‌یابد.

اجرای طرح آبرسانی به شهرهای گروه الف مازندران از سال ۸۸ در روستای درونکلای شرقی بابل آغاز شد. این طرح با آبرسانی به شهرهای بابل، امیرکلا، هادی‌شهر، بابلسر و فریدونکنار و ۵۷ روستا، ۶۰۰ هزار نفر جمعیت را زیر پوشش قرار می‌دهد.


منبع : ایرنا