۱۹:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۵
پیری و طلاق

ابر چالش های مازندران

ابر چالش های مازندران

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران گفت : طلاق و پیری ۲ ابر چالش جدی در این استان است.

به گزارش کاسپین24 | روح الله سلگی روز دوشنبه در کارگاه آموزشی جنگ ترکیبی با تاکید بر امنیت ملی و فضای مجازی، افزود: طلاق و پیری جمعیت را به عنوان ۲ ابر چالش جدی در مازندران نیز متاثر از حوزه های فرهنگی است.

وی اظهار داشت: طبق بررسی های صورت گرفته، مصرف اینترنت در ۲ استان گیلان و مازندران بیشتر از سایر استان‌های کشور است که علت آن نیز مباحث مربوط به آسیب های فرهنگی است.

وی با بیان اینکه، در برخی شهرستان های استان های شمالی، آمار سه طلاقه ها بشدت در حال افزایش است که خود عوامل متعددی دارد که باید مورد شناسایی قرار گیرد اما یکی از مهمترین دلیل آن نیز مباحث مربوط به حوزه های فرهنگی است.

وی با بیان اینکه در جوامع سنتی که از سطح درآمدی کمتری نیز برخوردار هستند واقعه طلاق به مراتب کمتر از مازندرانی است که مردم آن از سطح درآمدی مطلوبتری برخوردارند، خاطرنشان کرد: افزایش نرخ طلاق نیز متاثر از آسیب های فرهنگی است.

سلگی گفت: ضریب مصرف اینترنت در مازندران ۲ برابر میانگین کشوری است و طبقه متوسط شهری نیز در پذیرش الگوها و ناهنجاری های اجتماعی عامل بسیاری از مشکلات هستند و نوع تعامل فرمانداران با طبقات مختلف جامعه بسیار مهم و حیاتی است.

ارائه حکمرانی متعالی اسلامی در اولویت

رییس مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی نیز در سخنانی، تدوین و تبیین حکمرانی متعالی اسلامی جهت استفاده در کشور و همه کشورهای جهان اسلام، ثبت تجارب حکمرانان ۴۰ ساله جمهوری اسلامی ایران جهت استفاده در تدوین ادبیات حکمرانی و استفاده حکمرانان در آینده، ایجاد حساسیت در همه عناصر حکمرانی برای کسب آمادگی و ایفای نقش‌های مورد انتظار و تبیین و ارائه حکمرانی متعالی اسلامی را از عمده اهداف تاسیس و شکل‌گیری این مدرسه عنوان کرد.

حسن بختیاری با اشاره به اینکه مدرسه حکمرانی، دارای دوره آموزشی حکمرانی در مقطع "PHD" با مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، گفت: آموزش‌های میان‌مدت با هدف افزایش دانش حکمرانی کارگزاران کشور در دستگاه‌های اجرایی در این مدرسه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش و دانش مهارت‌های حکمرانی در حوزه عمومی و تخصصی موردتوجه قرارگرفته است، گفت: حکمرانی اقتصادی، حکمرانی آب، حکمرانی انرژی بخشی از آموزش‌های حکمرانی تخصصی است که افزایش کارآمدی افراد را به همراه خواهد داشت و علاوه بر این دوره‌های کوتاه‌مدت حکمرانی متناسب با نیازهای دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود که هدف نهایی تمامی این دوره‌ها، حکمرانی اسلامی در سطح کشور است.

وی با اشاره به اینکه دوره‌های آموزشی این مدرسه از سال گذشته آغاز شده است، گفت: هدف از برگزاری کارگاه‌های آموزشی کمک به ارتقای حکمرانی در کشور است و تاکنون حدود یکهزار نفر از مدیران کل دستگاه های اجرایی و فرمانداران شهرهای مختلف کشور در این دوره‌های آموزشی شرکت کردند.

رییس مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی افزود: مازندران دوازدهمین استانی است که این کارگاه آموزشی در آن برگزار می شود و تلاش ها نیز معطوف به این امر مهم شده است تا مفاهیم حکمرانی کافی را برای حاضرین تشریح و فراهم کنیم.

بختیاری با بیان اینکه مشاوره‌ها و تحلیل‌های مورد نیاز و نیز تجربیات موفق و ناموفق گذشته در اختیار مدیران و فرمانداران قرار خواهد گرفت، گفت: در برنامه آموزشی در مازندران دو کارگاه برگزار شد که کارگاه نخست تحلیل و بررسی مسائل انتظامی و امنیتی و کارگاه دوم نیز در حوزه جنگ ترکیبی با تاکید بر فضای مجازی بود که حاضران با مبانی علمی و مهارت‌های تجربی این حوزه‌ها آشنا می‌شوند.

وی با بیان این‌که حکمرانی متعالی یک نسخه ارتقا یافته یا پسامدیریت دولت نوین است، اظهارداشت: رابطه دولت و ملت‌ها به طور عمده رابطه اقتداری بوده و رابطه مربوطه در حوزه حکمرانی، تعامل همزمان از بالا به پایین و از پایین به بالا است.

وی گفت: هم اکنون ۷۵ نفر از نمایندگان مجلس و مدیران کل به بالا، دوره آموزشی یکساله مباحث مربوط به دانش و مهارت های حکمرانی را طی می کنند.

وی تصریح کرد: با گسترش دموکراسی بعد از دهه ۱۹۹۰ در جهان، موضوع حکمرانی و مردم سالاری و اینکه چطور می توان حکمرانی را به سمت مردمی شدن پیش برد، مورد توجه بیش از پیش قرار گرفت.

رییس مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی ادامه داد: مردمی سازی حکمرانی به تلاش های جنبش های اجتماعی و نهادهای غیردولتی برای خلق فضاهای جدید مشارکتی در تمام عرصه های حکمرانی اشاره دارد که این مشارکت منجر به تغییر و شکل دهی مجدد به رویه های حکمرانی می شود.

بختیاری با عنوان اینکه مردمی سازی حکمرانی به حزب و گروه خاصی وابسته نیست بلکه نوعی تعمیق دموکراسی با رویکرد اجماع عمومی در تمامی عرصه های کنش اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است، افزود: مشارکت دادن مردم و نهادهای مردمی بعنوان کلید واژه مهم در حکمرانی باید مورد توجه بیش از پیش قرارگیرد و برای تحقق این مهم باید به علم و دانش حکمرانی تسلط داشته باشیم.

وی گفت: مشارکت های مردمی یعنی اینکه از تمام ظرفیت ها به شکل مطلوب استفاده شود و یک حکمران با استفاده از ظرفیت بازی گران عرصه اجتماع بتواند با کمترین هزینه، بیشترین دستاورد را برای تحقق اهداف دولت داشته باشد.


منبع : ایرنا