۱۴:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۷

از برگزاری جشن نجات تا آتش‌نشانانی که دل به دریا می‌زنند!

از برگزاری جشن نجات تا آتش‌نشانانی که دل به دریا می‌زنند!

کاسپین24/بارها بعد از اتمام یک عملیات سخت از افراد مختلف شنیدم که اگر چند برابر دستمزد شما را به ما بدهند حاضر نخواهیم بود در همین یک عملیات شرکت کنیم، اینجاست که می‌گویم آتش‌نشان بودن عشق می‌خواهد چنانچه با عشق وارد این حرفه نشویم به مشکل برمی‌خوریم.

به گزارش کاسپین24؛ مأمور آتش‌نشانی یا آتش‌نشان امدادگران آموزش دیده‌ای هستند که وظیفه‌ای اصلی آنها خاموش کردن آتش‌سوزی‌های خطرناک که اموال و غیرنظامی‌ها را تهدید می‌کنند و نجات دادن افراد آسیب‌دیده در تصادف‌ها، ساختمان فرو ریخته و حوادث است.

با پیچیده شدن زندگی امروز، مأمورهای آتش‌نشانی مهارت‌های بیشتری از جمله مهارت‌های پزشکی و اورژانسی را فرا می‌گیرند تا به یاری آسیب دیدگان بشتابند.

بنظر می‌رسد یک مأمور آتش‌نشانی لایق قبل از ورود به این شغل و انتخاب آن باید روحیه از جان گذشتگی داشته باشند.

به مناسبت روز آتش‌نشان به سراغ یکی از آتش‌نشانان شایسته ساروی رفتیم، وی با اینکه مدت زیادی نیست که از استخدامش در سازمان آتش‌نشانی می‌گذرد ولی موفقیت‌های فراوانی را کسب کرده، هم‌اکنون فرمانده شیفت عملیات است.

سیداحمد هاشمی ۳۸ ساله اهل شهرستان ساری است، که به‌خاطر علاقه شدید به آتش‌نشان شدن هنگامی که ۳۰ سال داشت و در اداره برق مشغول به‌کار بود، تصمیم گرفت در آزمون ورودی سازمان آتش‌نشانی شرکت کند.

از اینجا به بعد را با هم از زبان خودش می‌خوانیم؛ من از دروان کودکی به دلیل داشتن مادری دلسوز و مهربان که هم اکنون در قید حیات نیست، علاقه زیادی به کمک کردن به مردم داشتم، از این رو دلم می‌خواست شغلم با روحیه‌ام مرتبط باشد.

*مانع محدودیت سنی از سر راهم برداشته شد

هنگامی که تصمیم گرفتم خودم را برای آزمون ورودی سازمان آتش‌نشانی آماده کنم، در یکی از بندها به محدودیت سنی ۲۵ سال برخوردم، خوب که مطالعه کردم دیدم در بخش دیگری درج شده بود که در صورتی که گواهینامه پایه یکم داشته باشید تا ۳۰ سالگی هم می‌توانید شرکت کنید.

من هم که علاوه بر گواهینامه پایه یکم، مدرک نجات غریقی، کمک‌های اولیه و دیگر مدارک مربوط به آمادگی جسمانی را داشتم توانستم در آزمون شرکت کرده و قبول شوم تا به عنوان یک آتش‌نشان کار خود را آغاز کنم.

* آمادگی شرط مهم برای آتش‌نشان شدن

به دلیل دارا بودن فیزیک مناسب، قد ۱۹۰ سانتی‌متری و وزن ۹۵ کیلویی ویژگی یک آتش‌نشان خوب با آمادگی جسمانی را داشتم و بعد از ورود به سازمان به دلیل علاقه‌ام وارد تیم غواصی شدم.

*آتش‌نشان‌ها کار تیمی انجام می‌دهند

وی در مورد جزئیات شرکت در عملیات‌های مربوط به اطفای حریق یا حوادث دیگر گفت: آتش‌نشان‌ها کارگروهی انجام می‌دهند به این صورت که هر کدام با تخصصی که دارند در بخش‌های مختلف نجات وارد عمل می‌شوند.

*تلفنم که زنگ بخورد پنج دقیقه بعد در ایستگاه هستم

من از روز اول سعی کردم در همه بخش‌ها تخصص کسب کنم، کار ما شیفتی است، ولی من در زمان استراحت هم آماده هستم به‌طوری که هر زمان تلفنم زنگ بخورد پنج دقیقه بعد در ایستگاه حاضر خواهم بود، عاشق کارم هستم، غیبت و مرخصی خاصی ندارم.

ولی هنوز خودم را آتش‌نشان لایقی نمی‌دانم، از خودم بهتر نیروهای خوب و شجاعی دیدم، من فقط سعی می‌کنم با عشق به مردم کارم را به نحو احسنت انجام بدهم.

*گاهی باید دل به دریا می‌زدم

در طول دوران خدمتم افراد زیادی را به تنهایی و تیمی نجات دادم، و صحنه‌های دلخراش زیادی دیدم، گاهی باید دل به دریا می‌زدم که همین کار را کردم.

*اگر موفق عمل کنیم حس خوبی خواهیم داشت

بهترین لحظه برای ما آتش‌نشان‌ها هنگامی است که فرد یا افرادی را نجات می‌دهیم، ما افراد را در هر لباس یا قشری که باشند مصدوم یا محبوس شده می‌بینیم و هدفمان فقط نجات جان و مال اوست، اگر موفق عمل کنیم حس خوبی خواهیم داشت.

* آتش‌نشان بودن عشق می‌خواهد و بس

بارها بعد از اتمام یک عملیات سخت از افراد مختلف شنیدم که اگر چند برابر دستمزد شما را به ما بدهند حاضر نخواهیم بود در همین یک عملیات شرکت کنیم، اینجاست که می‌گویم آتش‌نشان بودن عشق می‌خواهد چنانچه با عشق وارد این حرفه نشویم به مشکل برمی‌خوریم.

یک آتش‌نشان با هدفی برجسته فراتر از بحث مادیات دارد که شامل کمک به همشهری و همنوع است، او در این راه هر روز صبح خانواده خود خداحافظی می‌کند، می‌داند که شاید در یک عملیات جان خود را از دست بدهد.

یک آتش‌نشان با هدفی برجسته فراتر از بحث مادیات دارد که کمک به همشهری و همنوع فکر جزو وظایف اوست که در این راه هر روز صبح خانواده خود خداحافظی می‌کند، او می‌داند که شاید در یک عملیات جان خود را از دست بدهد.

* خطرات احتمالی را پذیرفتیم

من بارها مصدوم و بستری شدم ولی هر بار با قدرت بیشتری به سرکارم برگشتم، ما خطرات احتمالی را پذیرفتیم، این را بگویم بدترین لحظه برای ما این است که همشهری یا همکاری را در حادثه از دست بدهیم.

هاشمی یادآور شد: متأسفانه سال گذشته با مرگ ابراهیم اسماعیلی همکاری مهربان را که از روی ماشین پرت شده و چند روزی در بیمارستان بستری و سپس جان خود را از دست داد، مواجه شدیم، او در مسیر دفاع از جان مردم قدم برداشت و با جان‌فشانی خود ایستادگی را ثابت کرد.

*شیرین‌ترین در لحظه نجات جان افراد 

شیرین‌ترین لحظه در نجات جان افراد است، چند سال پیش کودکی را نجات دادم که هر بار می‌بینمش خوشحال می‌شوم، مردم قدردان هستند برایمان گل می آورند، برخی هر سال سالروز نجات برگزار می‌کنند و از ما تشکر می‌کنند.

مردم فکر می‌کنند کار ما فقط خاموش کردن آتش و حریق است در صورتی که ما برای کمک در هر حادثه‌ای چون؛ تصادفات جاده‌ای، هرگونه محبوس شدن حتی در آسانسور، امداد در آب و ارتفاع، کوه، جنگل و هر تهدیدی آماده‌ایم.

شیرین‌ترین لحظه در نجات جان افراد است، چند سال پیش کودکی را نجات دادم که هر بار می‌بینمش خوشحال می‌شوم، مردم قدردان هستند برایمان گل می آورند، برخی هر سال سالروز نجات برگزار می‌کنند و از ما تشکر می‌کنند.

*برای هم دل بسوزانیم

متأسفانه بارها پیش آمده که اقدامی عمدی منجر به بروز حادثه شد که مشاهده این موارد ناراحتم می‌کند، برای هم دل بسوزانیم، در مقابل ما آتشی که می‌سوزاند را خاموش خواهیم کرد.

 اعمالی چون باز کردن گاز منزل توسط پدر خانواده برای خودکشی خودش و اهل خانه و موارد دیگر، یا موارد خودسوزی برای تعلق بیمه‌ و غیره که خوشبختانه ما کارشناسان قابلی برای تشخیص درست عمد یا غیرعمد بودن ماجرا داریم.

*حریق مسجد ساری سخت و غم‌بار بود

این آتش‌نشان به آتش گرفتن مسجد جامعه ساری اشاره کرد و گفت: در ساعت ۱۹ روز پنجشنبه ۲۱ تیرماه امسال مسجد کهن ساری به‌طور کل در آتش سوخت این حادثه بسیار غم‌بار بود، پس از چهار روز بیشتر قسمت‌های آن بر اثر این سانحه تخریب شده است.

حادثه آتش‌سوزی مسجد جامع ساری چهار مصدوم داشت که سه نفر آنها از عوامل آتش نشانی بودند، تیم آتش‌نشانی با زحمت بسیار سرانجام آتش را خاموش کردند من و همکارانم در این کار نقش داشتیم.


منبع:فارس