۱۳:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۱۷

امداد با دستان خالی

امداد با دستان خالی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران از کمبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز ناجیان غریق و امدادگران این نهاد برای کمک و خدمات رسانی به حادثه دیدگان گلایه کرد.

به گزارش کاسپین24|غلامعلی فخاری با اشاره به ابلاغ استاندار مبنی بر انتخاب جمعیت هلال احمر به عنوان مسوول پیشگیری از کاهش غریق در دریای مازندرانی خزر افزود :‌ اول تیرماه زمان آغاز طرح دریا در سواحل این استان است که نیروهای امدادگران و ناجیان غریق در نقاط مشخص شده حضور دارند تا از ورود افراد به مناطق ممنوعه شنا جلوگیری کنند و یا غریق های احتمالی را از دریا نجات دهند.

وی ادامه داد :‌ انجام عملیات بازدید و نجات غریق در دریا به امکانات و تجهیزات ویژه خود نیاز دارد که جت اسکی و آمبولانس از جمله این ملزومات است که جمعیت هلال احمر مازندران در این بخش با کمبودهایی مواجه است که عدم رفع آن در زمان اجرای طرح می تواند درد روند عملیات امدادی تاثیر گذارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران گفت :‌ هرچند رایزنی هایی برای تحویل ۱۰ دستگاه آمبولانس از استان های همجوار انجام شده است اما تا زمان در اختیار دادن این تجهیزات و تامین دیگر تجهیزات مورد نیاز، ‌مازندران باکمبودهای این بخش مواجه است.

وی با اشاره به اینکه تعداد نقاط حادثه خیز سواحل دریا در مازندران افزایش یافته است، ‌افزود:‌ با توجه به اقدام دولت سیزدهم در آزادسازی سواحل دریا نقاط بیشتری به عنوان مناطق حادثه خیز شناسایی شده است که برنامه ریزی ها به سمت حضور امدادگران در این مناطق است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران ادامه داد: تا پیش از این و سالهای قبل تعداد نقاط حادثه خیز سواحل دریا در مازندران ۳۷۵ نقطه بود که با انجام پایش با حضور کارشناسان شهرستانی و استانی و دستگاه موقعیت یاب نقاط جدیدتری شناسایی شده است.

شناسایی ۵۴۰ نقطه حادثه خیز در سواحل دریا در مازندران تاکنون

وی تعداد نقاط حادثه خیز سواحل دریا در مازندران را ۵۴۰ نقطه اعلام و تاکید کرد :‌هنوز کار پایش نقاط حادثه خیز به اتمام نرسیده است و مطمنا تعداد نقاط حادثه خیز فراتر از آمار فعلی است.

فخاری اضافه کرد: در تعریف اینکه نقاط حادثه خیز شامل چه بخش هایی می شود گفت:‌ مناطق دارای ورودی و دسترسی افراد به ساحل و اینکه آنها می توانند به سادگی به دریا بروند جزو نقاط حادثه خیز به شمار می روند که غالبا تحت کنترل مدیریت طرح سالمسازی دریا قرار نداشته و ناجیان غریق در آنها حضور ندارند.

وی اظهار داشت:‌مشاهدات و گزارش های چند سال اخیر نشان می دهد که غالب غرق شدن افراد در مناطق ناشناخته که در طرح دریا و سالمسازی دریا قرار نداشته، ‌رخ داد.

۴۷۳ کیلومتر از ساحل دریای خزر در مازندران وجود دارد که برابر با ۵۵ درصد از سواحل شمال کشور است، با اقدامات صورت گرفته اکنون ۴۲۴ کیلومتر از سواحل دریای مازندران در این استان آزادسازی شده است.

طبق اعلام مسوولان مازندران، به طور تقریبی همه دستگاه های دولتی حریم ۶۰ متری دریا را آزاد کرده اند بخش اندکی که باقی مانده است یا غیرقابل عقب‌نشینی است مانند بنادر که تاسیساتشان باید در حریم ۶۰ متری باقی بماند و یا این که نیازمند هماهنگی و زمان بر است.

نجات ۱۲۱ غریق در مدت ۱۴ روز

مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران با اشاره به اینکه پیش از اجرای طرح دریا ناجیان امدادگر این نهاد از اول خرداد ماه در سواحل دریا مستقر شدند، گفت :‌از اول تا ۱۶ خرداد ماه ۱۲۱ نفر از خطر غرق شدن در دریا نجات یافتند و امدادگران هلال احمر آنها را نجات دادند.

وی افزود: از مجموع افراد نجات یافته از امواج مرگبار دریا ۵۵ نفر در آب‌های ساحلی شهر بابلسر نجات داده شدند که بیشترین تعداد نجات یافتگان در این مدت مربوط به سواحل دریا در این شهرستان بود.

فخاری اظهار داشت :‌غالبا این افراد در مناطق ممنوعه شنا و یا کمتر شناخته شده مبادرت به شنا کردند که خوشبختانه با توجه به حضور ناجیان غریق از مرگ آنها جلوگیری شده است.

طرح سالم‌سازی دریا از سال ۱۳۹۱ با هدف کاهش تلفات ناشی از غرق شدن هنگام شنا و همچنین ارایه خدمات تجمیعی گردشگری و نظارت‌های اجتماعی در ۶۰ نقطه از سواحل مازندرانی دریای خزر به اجرا درآمد و ا هرساله این طرح از خردادماه شروع می شود و تا پایان تابستان ادامه دارد.

مازندران دارای ۱۵ شهرستان ساحلی است که در این میان شهرستان‌های محمود آباد با ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و بیش از ۱۲۰ راه دسترسی دارای ۱۶ طرح، بابلسر با ۲۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۳ کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا، از شاخص‌ترین شهرستان های مرکزی استان در اجرای این طرح محسوب می شوند.

امسال با ابلاغ استاندار مازندران مبنی بر انتخاب جمعیت هلال احمر به عنوان مسول پیشگیری از کاهش غریق در دریای خزر معرفی شد. پیش از این و در سالهای قبل مسوولیت این کمیته برعهده اداره کل ورزش و جوانان بود که با تصمیم و نگاه تخصصی استاندار این مهم به هلال احمر به عنوان نهاد تخصصی در حوزه امداد و نجات سپرده شده است.


منبع : ایرنا